Cnc

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Rob51, 28 dec 2014.

  1. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Ik hoef gelukkig niet op een oude antieke machine te werken maar vroeger hadden ze niets anders van daar dat ze dat op die manier deden, maar nu zijn er betere machines en manieren om te werken en je hoeft niet zelf meer mee te trappen.

    Ed
     
  2. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Doet Rob51 niet meer mee of is hij al klaar.

    Ed
     
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ah, je kent mij en weet wat ik wel en niet snap / ken / heb ?
     
  4. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Nou Boris ik ben nog niet zo lang lid van deze site dus dat valt zwaar tegen dat weten. Ik heb alleen moeite met uitlatingen over techniek als je er geen (verstand) of niet begrijpt hoe het werk en wat je er mee kan doen. Het is namelijk heel erg leuk om te werken met een CNC machine en als je het door heb ook niet zo moeilijk de meeste mensen zien er tegen op om dat ze niet weten hoe het werk. Ik ben zelf draaier - frezer geweest en de laatste 5 jaar gewerkt met CNC draaibanken en freesbanken was erg leuk en spannend. Vandaar dat ik een beetje fel ben als iemand zegt dat het geen modelbouw of hobby werk is. Ik vind het een geweldige aanvulling. Ik heb ook nog steeds een conventionele draai en frees bank want ik doe echt niet alles met de CNC.
    Nou dat ben ook weer even kwijt het ging mij in eerste instantie er om, om Rob misschien een beetje op weg te helpen.


    Ed


    Vrg Ed
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ondanks dat je me in zijn geheel niet kent blijf je toch volhouden dat ik geen verstand van CNC of de techniek er achter heb.....knap hoor.
    Misschien moet je de moeite eens nemen om te kijken waar men nog meer post en niet gelijk de mensen in de door jouw gecreëerde hokjes duwen.
    Zo maak je geen vrienden, vooral niet als je nieuw bent.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je goed kan programmeren en je kan bij wijze van spreken nog geen puntje aan een potlood maken, kan je ook met twee linker handen nog iets fabriceren.
    Heeft weinig met modelbouw te maken zoals het ooit is ontstaan.
    Het komt alleen niet leuk over dat iemand met een trapdraaibank of zelfs zonder uitgemaakt wordt voor verstandeloos of dom.
     
  7. Ed van den Berg

    Ed van den Berg

    Lid geworden:
    22 okt 2015
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Alkmaar
    Sorry Boris mijn comtaar is niet op jou persoonlijk maar als men komt met een draaibank die je je voeten moet bedienen en dat we daar dan wat van kunnen leren en dat men vroeger zulke goeie dingen maakte daar heb ik dan een beetje moeite mee dus niks persoonlijk. Ik ben nu 67 en heb van af mijn 14 in de metaal gewerkt en heb ook met die oude machines met drijfriemen moeten werken en dat was niet altijd even leuk, maar ik vind dat je moet mee gaan met je tijd. Voor mensen die minder ervaring hebben op dit gebied ga je toch niet uitleggen dat ze de hobby moet leren op zo'n ouderwetse manier of wel? Maar een ieder moet de hobby uit voeren zo als hij wil en zo als hij dat goed vind. Dus nogmaals sorry mijn comtaar is niet zo bedoeld ik probeer altijd iedereen in zijn waarde te laten en te helpen als dat nodig is.

    Ed
     
  8. Heren,

    jullie blijven techneuten, bèta-doeners maar .......... LEES eerst eens wat Gea schrijft en dus zo bedoelt ............. dat scheelt een heleboel, totaal niet terzake doende opmerkingen. Gea schrijft NERGENS dat je met een met trappers aangedreven draaibank zou moeten werken, enkel dat de mensen toen op die dingen ook al mooie treinen etc. maakten, wat heel veel mensen heden ten dage, zelfs al dan niet met (of zonder CNC), niet eens meer kunnen.

    Wat ik van CNC meekrijg, komt bij mij over als zijnde heel veel programmeren...... en werkt het dan (eenmaal) goed, dan is het repeteerbaar of is het werkstuk in één keer goed (hoe beter men programmeert hoe kleiner foutkans).

    Maar waar komt het bij CNC nu dus op aan c.q. ligt het zwaartepunt nu op (computer)programmering of op 'metaalbewerking' (en weten wat je aan het doen bent?).

    Ander voorbeeld, een Airbus vlieg je met een laptop. Hoezo (nog) stuurknuppel?
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Persoonlijk heb ik meer respect voor iemand die met vijl en hamer iets moois maakt dan dat men het met allerlei machines doet.
    Op een knop drukken kan iedereen, maar zorgen dat als de knop ingedrukt wordt en er wat gebeurd is wat anders.
    Daarnaast heeft ook niet iedereen het geld (er voor over) of de ruimte om high tech apparatuur te kopen.
    Als men wil leren draaien is een trapmachine van 100 euro in zijn geheel geen slecht begin en als men dan ook nog wat moois maakt verdient dat een pluim.

    Probeer iemand te beoordelen op wat hij wel of niet kan of weet, maar niet op wat hij wel of niet heeft.
     
  10. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Boris,
    Een uitspraak die recht heeft op een eigen tegeltje.
    Groet,
    Paul
     

Deel Deze Pagina