Coaching gezocht......

• Topicstarter Topicstarter mindbender_tm
  • Startdatum Startdatum
M

mindbender_tm

Guest
Hallo,
Het is reeds meer dan 25 jaar geleden dat ik een vliegtuig bouwde. Dat was een Taxi van Graupner. Ik heb er nooit mee leren vliegen wegens te weinig tijd (altijd maar werken, terwijl je de mooiste tijd van je leven beter kan gebruiken...); ik heb hem dan weer verkocht. Ondertussen ben ik op rust 8) en ik kreeg weer zin in het vliegen. Ik kocht op eBay een klein vliegtuigje, een "Whizard" die helemaal van aan de Spaanse grens werd opgestuurd!(http://www.acehobby.com/acehobby/products/airplane/schoolyardflyers/ace4245_whizard/index.html) De verkoper was al een beetje begonnen, de romp zit grotendeels in elkaar. Er zit een prachtig plan bij, op halve grootte en helemaal in het engels!! Ik heb reeds wat hulp gekregen op dit forum over de vleugels die in piepschuim zijn, maar er zijn nog 1000 vragen over, die ik graag één voor één hier wil stellen, al bouwend. Het plan is, dat ik verder bouw terwijl jullie mij helpen, als het even kan?
Ik zal foto's maken van de "struggle" (de Whizard, bedoel ik :D ) en die hier plaatsen.
Het voornaamste probleem is dat dit toestelletje geschikt was voor een verbrandingsmotor (een golden bee of een .051 wat dat ook mag zijn) en ik wil elektrisch vliegen. Wat denk je daarvan?
NB Hoe plaats ik foto's in dit forum?

Welkom op HET Modelbouwforum van het Nederlandse taalgebied. We zijn hier op het forum met een hele grote groep mensen die elkaar helpen dus als je vragen hebt stel ze gerust.
Je hebt dus een klein model vliegtuigje oorspronkelijk gemaakt voor een kleine Cox motor van 0,8cc (Golden Bee .051). Dit vliegtuigje kan volgens mij prima vliegen met een moderne electro aandrijving. Wat dan de meest geschikte motor is kan ik je niet precies vertellen. Ik denk dat een Speed 400 7,2V een geschikte motor kan zijn maar als iemand anders een betere motor weet dan is dan natuurlijk ook goed.
Ik heb wel m'n bedenkingen bij die kistje als lesvliegtuig. Ik ben bang dat het een beetje te lastig zal vliegen om er lekker mee te kunnen lessen. Die Taxi van "vroeger" was een veel beter geschikt lesvliegtuig.
Foto's kan je uploaden bij modelbouwupload.tk, de foto's mogen maximaal 640x480 pixels zijn en de file mag niet groter dan 150kB zijn. Je kunt dus het beste .JPG foto's uploaden. Na het oploaden krijg je een URL die je in je tekst kunt opnemen zodat automatisch de foto gelinkt wordt en zichtbaar wordt in je tekst op het forum.
Succes.

Het uploaden ging heel makkelijk. Hier even een fotootje van het eindproduct. Maar er zijn nog heel veel hindernissen op die weg. Uit de engelse handmeiding meen ik op te maken dat de motor een beetje SCHUIN moet staan, en ook de vleugel moet aan de ene kant iets lager staan. Dat heeft te maken met het momentum van de motor, maar HOEVEEL moet dat zijn? Of moet je dat niet zo nauw nemen? De firewall is in ieder geval al een beetje met zijn linkerkant (als je bovenop kijkt en van achter naar voor) naar voren ingekleefd. Ook het zadel voor de vleugel lijkt mij aan dezelfde linkerkant iets lager. Klopt dat met de theorie?
afb15733.gif

afb15744.jpg

afb15743.jpg

die foto's zien er niet goed uit... Wat heb ik mis gedaan? Normaal moet je die toch direkt zien???

ik heb het opgelost voor je, je had de vinkjes gezet bij "schakel code uit, en html uit" :)
en dan werkt het niet

Volgens de handleiding zou ik de "Nyrod linkage" (hoe heet dat in het nederlands?) zo'n 8 cm van het einde van het staartstuk moeten doen buiten de romp doen komen. Dat is juist onder de voorkant van de stabilo. Dat mag toch we eel beetje verder? Ik ben bang dat die linkage gaat plooien, of geeft dat niet?

De motor moet inderdaad iets schuin op het vliegtuig komen. Van bovenaf gezien zal de motor iets van 3 graden naar rechts wijzen. Van opzij gezien zal de motyor ongeveer 1,5 graden naar beneden wijzen. Voor dit model zou het misschien iets meer kunnen zijn maar dat denk ik niet. Wanneer je alles precies volgens de bouwbeschrijving bouwt zal het vanzelf goedkomen. Je schreef zelf al dat de firewall al iets schuin erin gelijmd moet worden.
De stuurstangen mogen inderdaad niet doorbuigen (plooien). Als dat gebeurt kan je niet goed sturen. Wat je kan doen is de stuurstang wel op het aangegeven punt naar buiten laten komen maar de buitenkabel, waar de stuurstang doorheen loopt, niet afknippen bij de romp. Knip de buitenkabel pas af als je de roeren hebt aangebracht en precies kan uitmeten hoelang de stuurstang moet zijn. Op die manier zal de buitenkabel de stuurstang zo lang mogelijk ondersteunen en doorbuigen voorkomen.

Ik heb ook nog een vraagje over het bekleden met Ecococote of iets dergelijks. Ik zou de romp ook willen bekleden... Wanneer moet ik dat doen? Mag het hoogteroer en het richtingsroer er al op zitten? Mogen die stuurstangen er al ingelijmd zitten?

alles mag en alles kan, net wat je zelf het gemakkelijkst vind.

uitstekende stuurstangen uit de romp is wel niet zo fijn omheen werken, ik zou die naderhand inbrengen.
persoonlijk doe ik de roeren altijd al folieen voor ik ze erop zet en dan borgen, maar er zijn ook ebthousiastelingen die alles monteren, borgen en dan folieen omdat ze dan de borgpennetjes niet zien.

voor een handleiding van oracover/ecocote/monocote en dergelijke zie : http://www.xs4all.nl/~hobbyin/paginas/oracoverhandleiding.htm

Ik zit nog altijd vast. Ik moet nu ook reeds een idee hebben van de (elektrische) motor die ik zou kunnen gebruiken en van de manier waarop ik die kan bevestigen. Het is een vliegtuigje voor een Cox PW, dus zal dat allicht geen zware motor mogen zijn. Moet er iets aan de neus veranderd worden?

Waarschijnlijk kun je als motor een normale speed 400 nemen met een Guntherprop. Om deze te bevestigen kun je een triplex plaatje tussen de rompzijkanten lijmen en dan de motor hierop met enkele tyraps vasttrekken. Wel aan de onderzijde van het triplex plaatje enkele kleine driehoeks latjes lijmen als versterking. In dat triplex plaatje maak je dan een inkeping waar de motor net niet doorheen valt. Als ik mij niet vergis dan is de diameter van een speed 400 iets van 38 mm en als je die inkeping dan 30 mm breed maakt zit de motor er perfect in.

Ik heb nog een motor liggen die erg op een speed 400 lijkt. Naaf heeft ong 3 mm diam.
Nu nog de schroef. Wat zou er op passen, denk je?

1*Met welke schroef bedoel ik: welke maat... Ik heb hier nog enkele Graupner schroeven liggen: een 18/15, een 18/7,5, een 15/7,5 en een 18/10. Ik zal eerst wel een naaf moeten zien te krijgen, denk ik?
2*De fire wall zit al verlijmd in het model. Van bovenajf gezien, van achter naar voor, zit die links een beetje naar voor. Klopt dat?
3*die motor lijkt me heel wat zwaarder dan een Cox motortje!! zal dat wel goed gaan?

Als je goed leest in mijn stukje staat er al in welke prop je kan gebruiken. Als je in de modelbouwwinkel vraagt naar Guntherprop dan krijg je de goede prop. Om een Guntherprop te monteren hoef je geen prop meenemer. de prop duw je zo op de as van de motor. Eventueel met een druppel secondenlijm vastzetten.

Mag dat ook een lichter motortje zijn? Ik heb hier nog een Johnson liggen met een naafje van 2,1mm en een diameter van 29 mm. Het weegt maar de helft van een speed400. Er moeten ook nog een batterij en drie servo's vervoerd worden...!!

Ik lees daar in het on-line handboek dat een trainer beter een neuswiel heeft dan een staartwiel. Deze Whizard is nu reeds geen ideaal trainertoestel, zou het niet beter zijn er een neuswiel in te plaatsen? Het landingsgestel dat er nu bijzit wat verder naar achter (achter het zwaartepunt) plaatsen en vooraan achter de motor een neuswiel? Is dat zonder meer mogelijk?

Back