Luppie
verslagschrijvers
Ik ben al een tijdje bezig met het maken van een vliegende rotor zonder romp en staart.
Het idee hier achter is dat wanneer je een helikopter hebt wat alleen bestaat uit een rotor hij veel efficiënter is omdat je geen zware romp mee hoeft te nemen. Ook gaat er geen vermogen verloren in de staart.
Na wat verschillende versies gemaakt te hebben lukt het nog niet om een stabiel vliegend apparaat te krijgen. Dus ik hoop dat de heli-mannen hier wat tips kunnen geven!
Niet geschikt voor personenvervoer en ook het vervoeren van vracht of camera is niet direct heel handig omdat er geen delen zijn die niet draaien.
hier een concept tekeningetje:
Het idee is ontstaan na aanleiding van wat monocopters die ik heb gemaakt. Aandrijving is met een motor en propeller die zorgt dat de boel gaat draaien. Ik wil een directere aandrijving waardoor er niet een motor met propeller de "rotor" laat draaien maar dat deze rechtstreeks door de motor gaat draaien. Vandaar dat dit dus een coaxiale rotor word.
Versie 1 specs:
3D geprinte vertraging 1:20 met een 2310 2000KV indoor motortje met tandriem aandrijving. Op een 2S 500mAh accu. Rotor diameter ongeveer 900 mm en vlieggewicht 350 tot 400 gram. Besturing met 4 kanaals ontvanger en calculatie door arduino met HMC5883L magnetometer. Dit is een soort elektronische swashplate die één set rotor bladen gaat kantellen tijdens het draaien met een snelle servo. fixed pitch bladen op ongeveer 20 graden.
video
die deed het dus niet goed en was niet stabiel dus tijd voor versie 2 met aanpassingen zoals:
Flybar van 550mm op 45 graden voor de rotor. Ontwerp rechtreeks afgekeken van een speeldgoed helikopter. Meer ruimte tussen de de rotors zodat ze minder snel tegen elkaar aan komen.
video:
Helaas weinig of geen verbetering zichtbaar. Ook kan de flybar tegen de onderste vleugels aan komen. Maar dit lijkt pas te gebeuren nadat het geheel al uit balans is en om valt.
De trage draaisnelheid van ongeveer 300 rpm zorgt er voor dat flybar weinig effect heeft. De elektronica kan niet heel veel hogere snelheden aan omdat vooral de servo voor de aansturing nu al 10X per seconde omhoog en omlaag moet gaan om de bladen correct te sturen. Dus sneller draaien is daarom niet gewenst.
Tijdens deze testen was dit nog uitgeschakeld om eerst maar eens stabiel te kunnen vliegen.
Heb al wat gespeeld met lengte en gewicht van de flybar en ook draaisnelheid te versnellen door stukken van de vleugels te halen zodat deze kleiner zijn. Alles gaf geen zichtbare verbetering.
Mogelijk dat jullie in de video kunnen herkennen wat hier precies mis gaat en welke delen ik kan aanpassen en testen.
Het idee hier achter is dat wanneer je een helikopter hebt wat alleen bestaat uit een rotor hij veel efficiënter is omdat je geen zware romp mee hoeft te nemen. Ook gaat er geen vermogen verloren in de staart.
Na wat verschillende versies gemaakt te hebben lukt het nog niet om een stabiel vliegend apparaat te krijgen. Dus ik hoop dat de heli-mannen hier wat tips kunnen geven!
Niet geschikt voor personenvervoer en ook het vervoeren van vracht of camera is niet direct heel handig omdat er geen delen zijn die niet draaien.
hier een concept tekeningetje:
Het idee is ontstaan na aanleiding van wat monocopters die ik heb gemaakt. Aandrijving is met een motor en propeller die zorgt dat de boel gaat draaien. Ik wil een directere aandrijving waardoor er niet een motor met propeller de "rotor" laat draaien maar dat deze rechtstreeks door de motor gaat draaien. Vandaar dat dit dus een coaxiale rotor word.
Versie 1 specs:
3D geprinte vertraging 1:20 met een 2310 2000KV indoor motortje met tandriem aandrijving. Op een 2S 500mAh accu. Rotor diameter ongeveer 900 mm en vlieggewicht 350 tot 400 gram. Besturing met 4 kanaals ontvanger en calculatie door arduino met HMC5883L magnetometer. Dit is een soort elektronische swashplate die één set rotor bladen gaat kantellen tijdens het draaien met een snelle servo. fixed pitch bladen op ongeveer 20 graden.
video
die deed het dus niet goed en was niet stabiel dus tijd voor versie 2 met aanpassingen zoals:
Flybar van 550mm op 45 graden voor de rotor. Ontwerp rechtreeks afgekeken van een speeldgoed helikopter. Meer ruimte tussen de de rotors zodat ze minder snel tegen elkaar aan komen.
video:
Helaas weinig of geen verbetering zichtbaar. Ook kan de flybar tegen de onderste vleugels aan komen. Maar dit lijkt pas te gebeuren nadat het geheel al uit balans is en om valt.
De trage draaisnelheid van ongeveer 300 rpm zorgt er voor dat flybar weinig effect heeft. De elektronica kan niet heel veel hogere snelheden aan omdat vooral de servo voor de aansturing nu al 10X per seconde omhoog en omlaag moet gaan om de bladen correct te sturen. Dus sneller draaien is daarom niet gewenst.
Tijdens deze testen was dit nog uitgeschakeld om eerst maar eens stabiel te kunnen vliegen.
Heb al wat gespeeld met lengte en gewicht van de flybar en ook draaisnelheid te versnellen door stukken van de vleugels te halen zodat deze kleiner zijn. Alles gaf geen zichtbare verbetering.
Mogelijk dat jullie in de video kunnen herkennen wat hier precies mis gaat en welke delen ik kan aanpassen en testen.