Cobra motor fail

Vandaag de 2e vlucht, eigenlijk echte maiden van mijn nieuwe flip260

Na wat gepiel met de PID's nam een maat van me de sticks over om even te vliegen.
(hij heeft wat meer ervaring met vliegen zonder FPV :) )

Nu zag het er allemaal goed uit tot dat.... hij opeens uit de lucht viel!
Opzich vatl de schade (voor zover ik het nu kan zien mee).

1x Defecte RuncamHD
1x ontplofte lipo
1x vebrande Cobra 2300kv motor

De crash staat op video en het lijk heel duidelijk dat de motor vast loopt.
(zie 4;54)

Wat denken jullie?
Productie fout? Afstel error? Montage fout?
Ik zoek mogelijke oorzaken...

Specs:
Flip260
SimplePDB
ZTW Spider 20A opto ESC's
Naze32 acro
1800mah 3S Lipo
HQ props 5"x4

Laatst bewerkt:
Lijkt er in t filmpje op dat je ESC het begeeft.
Met 5x4 zou je deze nog lang niet mogen overbelasten.

Als je een andere ESC op de motor aansluit, draait ie dan wel gewoon?

Een aantal spoelen van de motor zijn zichtbaar verbrand, de ESC lijkt verder nog prima.
Zal straks even een andere motor op ESC zetten om te zien of deze nog goed werkt, maar ik verwacht dat deze nog goed is.

ESC werkt nog prima, lijkt dus echt op een slechte motor / dikke vette pech?
Bij nader onderzoek blijkt het frame van mn Flip260 toch een flinke tik te hebben gehad, top en middleplate zijn op div. plekken gescheurd :(
Schade loopt helaas op: runcam, frame-parts, motor, props, lipo...

Voor mij heel belangrijk om te weten of dit echt motor fail is of dat ik wellicht zelf iets niet goed heb gedaan...

j1nNamd.jpg

CXtIe8I.jpg

De lipo is idd door de crasht ontploft, hij viel op zn dak.
De motoren waren naar mijn weten gewoon koel.
Ook de boutjes heb ik meerdere male gecheckt, ik gebruik de boutjes die bij de motoren zitten en die komen 100% niet tot aan de wikkelingen.

Ik heb een oude motor getest op de ESC van de defecte motor, deze vloog direct in de fik bij en aansluiten van de accu!
Nu is het niet duidelijk of de motor de ESC heeft gesloopt, of dat de ESC de motor heeft gesloopt.

Gelukkig had ik nog 1 extra ESC, vandaag komt er een nieuwe motor binnen dus hoop dat ik vanavond het e.a.a. kan opbouwen/testen.

Vandaag nieuwe motor gemonteerd, ik had nog een 20A ESC liggen welke ik in Januari voor een ander project had gekocht maar niet heb gebruikt.
"proleem" is nu dat de nieuwe motor + ESC later opstarten dan de andere 3 motoren, ook na het calibreren in cleanflight (10x opnieuw gedaan).

3 ESC zijn: ZTW spider 20A SimonK starten bij 1062
1 ESC is: ZTW A-series 20A ESC (SimonK) start bij 1191

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Laatst bewerkt:
Dan is de timing op die A toch net wat anders, weet je toevallig of er dezelfde SimonK fw op staat als de andere 3 ?

Ja blijkbaar..! Ik kan helaas niet checken wel FW er op staat.
Wel de stoute schoenen aangetrokken en even geprobeerd te hooveren, ging prima!
Mn flip vliegt weer als een raket! Maar kan dit nadelige gevolgen hebben?

Nee op zich niet, de FC zal het verschil corrigeren en moet dus wat harder werken :-). Wel is aan te raden gewoon te zorgen voor 4 dezelfde esc's.

Back