Arjan, ik wil 1:1 niet vergelijken met een modelvliegtuig.
Ook al is het een prestatiezwever 1:1, een bepaalde marge moet je houden, mede omdat je er zelf in zit.
En Easy, ik deed het bij alle modellen, ook gewone motormodellen.
ALs ik een kist invloog voor iemand anders was ie wat voorlijker, dan ving ie onder een ruime boog af.
En zo ben ik zelf ook begonnen.
Aangezien je bij een F5B kist er het uiterste uit moet halen ging ik experimenteren, dus zwaartepunt naar achteren, omdat dat door Rudi Freudenthaler gezegd werd.
Het is niet echt aantoonbaar dat ie sneller is in de rakken, mijn tijden varieerden te veel.
Maar hij vloog neutraler, hoefde minder te corrigeren en hij draaide sneller op de rakken.
En het grootste verschil zag je in de zweeftaak en daar hebben we het hier nu over.
Dan vliegt de Surprise ook maar iets van 40-50 km/u.
Hij liep lekkerder, thermiek zag je veel beter.
Ik had een Kappa F5J model, dat had ik ook achterlijk en dat was echt niet normaal hoeveel 5mm verschilde.
Elk tikje thermiek liet hij zien en de glijhoek was veel beter, dat was ook op de Unilog te zien, in de F5B trouwens ook.
Dus het is geen verbeelding.
De F5B kist in demo stand, dus extreem snel, moest ik wel iets down trimmen (0,5mm) in de speed flugfase.
Maar dan liep ie over de 375.
Ik wacht nog steeds op een verklaring van Rick.
Waarom ik dingen waarneem en meet die niet met de theorie stroken...
GJ