colibri electro maken

Jonathan:
Waardoor is het electrovliegen bij jou duurder dan brandstof?
Omdat ik:

1) Een snellader van 150 euro heb moeten kopen
2) Een regelaar van 70 euro heb moeten kopen
3) En niet te vergeten twee accupacks van 50-70 euro elk (afhankelijk van de cap. en aantal cellen)

In totaal dus +- 350 euro (excl. motor) voor wat anders nog geen 125 euro zou hebben gekost voor een brandstof motor (4,5-6,5 cc).

Nu moet ik wel zeggen dat de lader en regelaar en accu's straks in andere toestellen zijn te gebruiken.
Dit waren de kosten voor mijn Zabarak; een 1,52m 1300g trainer.

Het toestel wat ik hierna wil vliegen gaat beduidend meer geld kosten aangezien je voor een .40/.60 laagdekker geen (vertraagde) speed xxx meer kan gebruiken (te zwaar).

Voor dit toestel reken ik op een 150-200 euro voor een redelijke brushless en 150-200 euro voor twee accupacks. Daarnaast moet ik voor een brushless ook een nieuwe regelaar a 80-100 euro (40A+) hebben.
Hier in totaal ongeveer 450 euro, terwijl een 7,5-10 cc voor ongeveer 100-150 euro is te krijgen.

Zoals je ziet Laurens is het niet dat ik voor niks zeg dat electro toch een stuk duurder kan zijn dan brandstof, en dat als je niet echt zwaarwegende redenen hebt om electro te willen vliegen, brandstof toch altijd nog een goedkopere oplossing is : :wink:

laurens zit nog een beetje in zijn droomfase.
in gedachten pylonraced ie al maar in realteit zal dat nog wel effe duren ben ik bang :wink:

Jonathan, Je hebt wel een punt. de instapkosten van elektro zijn makkelijk hoger (bij modellen zwaarder dan eenvoudige parkflyers)

Je praat echter de kosten flink omhoog.
Bij elektro noem je alle extra's. Moet je dat bij brandstof ook doen. powerpanel, startkist, pompje jaartje brandstof enz...

Als je electro voor de colibri op z'n goedkoopst doet:
Speed700 30.--
10 cel 25.--
Jamara X-peak 90.--
Jeti regelaar 50.--
200 euro
kom je dus in de buurt van 125 voor een verbrandingsmotor en 75 voor de extra's
Hoeft dus niet duurder te zijn. Met sp600 kan het zelfs nog voor minder.

Echter...

Als je een beetje systeem hebt kan je de elektrospullen heel breed inzetten. het kan dus zinvol zijn nu reeds met je toekomstplannen rekening te houden.

lader:
gelukkig kpen de meeste mensen een goede lader. Een lader voor 7 of 10 cellen is dan wel goedkoper, maar zo beperkt bruibaar dat je beter gelijk een goede kan kopen.
Regelaar:
Als je meteen met brushless begint hoef je dus voor een latere kist geen "andere" regelaar te kopen.
Opletten dat je regeelaar met en zonder BEC kan gebruiken.

Motor:
Een motor die je direct op 8-10 cellen gebruikt, kan met vertraging (35 euro) makkelijk op dubbele aantal. Zelfde motor en cellen dus voor je colibri ( 8 ) en een .40 model (16)

Cellen:
Ik heb RC1700 cellen voor minder dan 2.50 euro per stuk (batt-mann). 20 euro voor een pakket van 8. In de grote kisten gaan er dan 2 in (40 euro).
Ik heb ook wel 2400 en 3000, maar ik gebruik deze het meest, want ze zijn ook weer lekker snel vol (15 min op 8A) eentje laden, eentje vliegen. continu dus.

Beetje meer investeren in het begin kan later extra aankopen vermijden.

Bij een verbrandings motor zie je dat ARF 40 trainers populair zijn. Kleinere trainers zijn eigenlijk handiger en goedkoper, maar met een ARF 40 kan je de motor voor de volgende kist gebruiken.
Zelfde truuk kan je dus ook elektrisch doen. Speed600 fase overslaan en gewoon een ARF 40 met 16 cellen en goede brushless uitvoeren.

Ander punt wat veel geld kan schelen:
Investeren in elektro terwijl je later alleen verbrandingsmotoren wilt gaan vliegen (of andersom) kost echter ook alleen maar extra geld.

Die Colibri (van Laser toch?) vliegt perfect met een 4cc'tje. (vliegt bij ons op de club ook) Die is toch wel onder de norm te krijgen?

Harold het is inderdaad zo dat ik de prijs van de accessoires voor brandstof niet meegenomen heb, alleen vallen de kosten van een startkist en pompje reuze mee. (Kist kan je zelf maken en een 12v pomp is altijd nog wel bij een autosloop te halen ;) daarnaast is een powerpanel niet echt noodzakelijk en heb ik de kosten van brandstof niet meegenomen aangezien dit onder de vliegkosten vallen en niet onder de aanschaf, maar ook hier heb je gelijk )

Aan de andere kant heb ik de prijs van een weegschaal en multimeter voor electro ook niet meegenomen, iets wat voor een electrovlieger toch wel belangrijk is.(en met name die multimeters zijn erg duur)

Ik heb alleen het verschil in prijs van de aandrijving duidelijk willen maken, en een brandstof (2-takt) is 9 van de 10 keer goedkoper dan een brushless+accu's. (naast eventuele accesoires en/of regelaars).
Het argument dat de motor en accu's in andere toestellen zijn te gebruiken gaat niet op aangezien dit voor brandstof ook het geval is.

Conclusie is denk ik wel dat electro nou eenmaal op dit moment nog wel duurder is dan brandstof (uitgaande van qua grootte .40/.60 toestellen).
Ik ben het alleen wel met je eens dat je het ook hier kan overdrijven en het flink duurder kan maken dan brandstof, maar over het algemeen is het wel iets duurder.

Never the less, moeten we potentiele electrovliegers natuurlijk ook niet afschrikken met leuzen als "electro is veel duurder" of iets in die trend, maar ik vindt wel dat mensen er rekening mee moeten houden dat het weleens duurder kan uitpakken dan ze hadden gedacht, en dat was mijn bedoeling. :D

Ik denk dat we het kosten punt wat meer helder hebben gekregen.

Voor zowel elektro als verbrandingsmotor oplossing geldt:
Je krijgt waar je voor betaald.
Je kan dus maar beter van te voeren uitzoeken wat je (op lange termijn) eigenlijk wilt hebben en een beetje systeem aanbrengen (*).
- Later viertakt, of maakt tweetakt niet uit?
- later serieus groot elektro, of is voorlopig alleen maar elektrokistje voor erbij enz...

Amerikanen noemen dat "buy cheap, buy twice"

(*) zie ook discussie over nieuwe "dure" kokams http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3343

hallo ik ben "de vriend" van laurens en ik wil dus liever electro dan brandstof.

Groetjes Michiel

@ Harold
Je noemt 25 euro voor 10 cellen. Welke bedoel je hiermee?
Bij de winkel hebben ze de Sanyo RC SC 1600 MaH voor 60 euro.
Bedoel jij andere?

Groeten Laurens

Vandaag heeft hij gevlogen 8) . Vliegt goed, alleen vliegduur is wel erg kort.

Verder herkent mn 330 het type cellen niet. Daardoor moet ik hem zelf instellen. Ligt dit aan het accupakket?

Groeten Laurens

Laurens,

Dat van je lader die de accu niet herkent lag volgens mij gewoon aan de zwakke voeding. Jij hebt toch een krachtige voeding? Probeer het daar eens mee.

Ik heb inderdaad een 20 A voeding. In het bouwhuisje van de valkenburgse hing hij aan een zelfbouwvoeding, en later aan de autoaccu van mn instructeur. Ik ga het straks proberen.

Groeten Laurens

Het TYPE cellen kan ie ook helemaal niet detecteren, AUB niet zeg..!

Op auto mode bepaald ie alleen hoeveel stroom ie zou kunnen pompen.

Ik heb het geprobeerd, met autoC gaat ie van 1.9 naar 2.6, en dan in een keer naar 5.2 :(

Wat kan er mis zijn?

Groeten Laurens

Lijkt mij normaal gedrag voor een automaat.
Tegen het einde waarschijnlijk weer wat minder stroom.

Nieuwe cellen? moeten ze nog "op stoom" komen.
Paar keer cyclen.
Toch wel net voor het vliegen geladen?
Vlieg je de hele tijd volgas toevallig?

Wat noem je trouwens kort?

Klopt allemaal wel.

Mischien moet je de kist wat beter leren kennen, zodat je "powermanagement" nog beter wordt.
6-8 minuten moet haalbaar zijn.

Back