collector wisselstroom motor ombouwen naar 12 volt DC

steffe zei:
ps : hoe zou je van deze motor een buitenloper maken?

groeten
stef
Inderdaad zo als Ron zegt daar komt het op neer.
Mechanisch moet het nog wat geperfectioneerd worden en een set nieuwe magneten en lagers dan moet het lukken. :)
 
voila kollega's,

dit is waarschijnlijk het eerste wikkelschema van een DC motor op het forum..... :D

de oorspronkelijke 230 volt dc motor met een serie golfwikkeling zal herwikkeld worden naar een luswikeling op 9 volt DC
wel heb ik even moeten kijken in mijn boeken van vroeger... 8O


gegeven:
rotor: 12 gleuven
24 collectorlamellen
stator: 2 polig

en nu de berekeningen voor een nieuwe wikkeling;...

ik neem een luswikkeling (zie schema)
poolsteek: = aantal elementzijden / aantal polen = 24 / 2 = 6

voorwaarde voor een luswikkeling: totale spoed Y = Y1 - Y2 = 2
Y1 = wikkelspoed = poolsteek +1 = 6 + 1 = 7 (moet steeds oneven zijn)
Y2 = schakelspoed = poolsteek - 1 = 5 (moet steeds oneven zijn)

wikkelschema1.jpg




berekening van de ankerweerstand

- weerstand van 1 wikkeling:
ik heb 8 werkzame geleiders per gleuf
een spoel heeft 2 wikkelingshelften,
één enkele wikkeling heeft en lengte van 9 cm
er zijn 8 wikkelingen, per spoel
totale draadlengte per spoel = 8 geleiders x 9 cm = 0.72 m/spoel
draaddikte = 0.8 mm = 0.5 mm2


weerstand per spoel (wet van Pouillet)

R = rho x L / S = 0.0175 ohm/m/mm2 x 0.72 m / 0.5 mm2 = 0.0252 ohm per spoel

uit het schema blijkt dat er 3 spoelen in serie staan met elkaar, deze serietak staat parallel met nog 3 andere spoelen (zie schema)

dus ankerweerstand = 0.0252 x 3 st (serie) / 2 (parallel) = 0.0378 ohm



momenteel is de rotor gewikkeld
de bovenzijde van de gleuven zijn voorzien van een spie zodat de geleiders niet uit de gleuf worden geslingerd door de centrifugale krachten...
de spoelkoppen van de wikkelingen zijn tevens ingegoten in epoxy


volgende week.....
de elektrische testen

groeten
steffe
 
ron

niet treuren..... 8)

op google is er zeer veel interessante info te vinden mbt het wikkelen en wikkelschema's van dc motoren

en ja....
het is een specifieke tak in de sterkstroom....

groeten
steffe
 
juist Ron,

en wel volgens onderstaande formule

Rt = Ro (1 + alfa koper x delta T)

Alfa koper = temperatuurs coeficient = 0.004
(= weerstands vermeerdering van koper per ohm en per graad celcuis stijging)

rho 15 °C voor koper = 0.0175 ohm/m/mm2
rho bij 60 °C = 0.0175 x (1 + (0.004 x 60-15) = 0.0885

(dus een toename van +- 18 %.....)


steffe
 
zo...

eventjes en proef gedaan
motor draait als een lier..... :D

mare
de koolborstels worden door een tonveer tegen de collector geduwd
door de hoge stromen beginnen de veren te gloeien...... 8)
de wikkelingen, koolborstels ed blijven redelijk in temperatuur

heeft iemand een idee om de borstels op een andere wijze tegen de collector te duwen??
de koolborstels zitten in een volledige gesloten houdertje
afmetingen borstels: 5 x 6 mm

groeten

steffe
 
neen.... 8O 8O 8O
de tonveren, veren praktisch niet meer......

tja
het verenstaal had een diameter van +- 0.4 mm..........

wat is de methode die gebruikt wordt in commerciele borstelmotoren van dit kaliber?
het totaal motorgewicht is +- 320 gram
daar kan ik wel +- 900 Watt uithalen.... (met de goede wikkeling die ik zelf heb uitgevoerd.... :wink:

misschien moet ik verder denken in de richting van litze draad....

groeten
steffe
 
De lange tonveren die ik heb gezien ooit (stofzuigermotor?) hadden een litzedraad IN de veer. Zoals tinzuiglitze of de stroomafnemers die bij racebanen worden gebruikt.
 
kzal nieuwe veertjes erin steken
dat zal veiliger zijn

en inderdaad
litze draad in de veer lijkt mij ook veel beter

ps: momenteel heb ik 4 windingen per spoel
als ik nu 8 windingen per spoel zou hebben

kv waarde halveert ?
en koppel (tov 4 wikkelingen/spoel) x 2 ?


groeten
steffe
 
Correct on all counts.

Maar let op, het is niet het koppel dat verdubbelt maar koppel per Ampère. Stel, je houdt de spanning gelijk. Toerental zal halveren want Kv is nu de helft geworden door het aantal wikkelingen te verdubbelen. Opgenomen vermogen door prop is evenredig met derde macht van het toerental en neemt af met factor 2^3 (acht). Dit kan alleen door een stroom die ook factor 8 lager is want de spanning is gelijk gebleven. Kt was verdubbeld, netto is je koppel nu een factor 4 lager.
 
potverkoffie.... 8O 8O 8O
bij nazicht blijkt dat de veertjes gemaakt zijn uit koperdraad....


ron
ik volg jouw idee.... veertjes uit veerstaal met litze draad....


steffe
 
ron

toch een grote invloed he....het verdubbelen van het aantal windingen per spoel 8O
vooral mbt het opgenomen vermogen en de stroom....


steffe
 
Klopt, maar het specifieke vermogen (Watt/kg) zal niet zo veel veranderen, dat is voornamelijk afhankelijk van de afmetingen, die bepalen hoe makkelijk hij zijn warmte kwijt kan.
 
zo

eventjes nog een paar testen uitgevoerd met de zelfgewikkelde motor
draait als een lier....
de verbinding heb ik uitgevoerd met het goede idee van ron

mare.....
waarschijnlijk heb ik te lang een te grote stroom getrokken
de stator en de kollektor hadden wel een relatief lage temperatuur +- 35 a 40 graden
de kunststofhouders die de koolstofborstels bevatten waren gesmolten van de warmte... 8O

ik denk dat ik eens de proef zal uitvoeren met 2 koperen sleepplaatjes op de kollektor ipv de koolstofborstels....
of misschien 2 blokjes maken in koper of aluminium???ipv grafiet......

of heeft er iemand een ander idee ?? :?: :?:

groeten
steffe
 
Ik heb ooit een motor gehad met koperen plaatjes op de collector maar dat had geen erg lange levensduur maar het kan wel.
Al die kleine borstel motortjes in een cdrom voor het bewegen van de lade hebben het ook.
Ik heb ook wel eens gehoord van speedboat motoren met watergekoelde borstels maar dat is ook niet echt het ei van Columbus.
Wel komt in dit draadje duidelijk naar voren dat de borstels het zwakke punt van de borstelmotor is en het is mooi dat we daar nu een goede slijtvaste electronische oplossing voor hebben. :wink: :)
 
cdrom flyer zei:
Wel komt in dit draadje duidelijk naar voren dat de borstels het zwakke punt van de borstelmotor is en het is mooi dat we daar nu een goede slijtvaste electronische oplossing voor hebben. :wink: :)


juist cdrom flyer
mare...
wel met dure regelaars dat je praktisch niet zelf kan bouwen nietwaar..... :wink:
het zelfbouwen is toch ok een deel van de "elektronische " hobby,

steffe
 
Back
Top