combat zagi bouw

vandaag heeft een clublid de eerste zagi's gesneden.
vervolgens ben ik zelf de juiste hoeken gaan snijden en een handvat erin gezet wat ook de neus versterkt.
op de foto's staan mn oude zagi een echte zagi fixxs die later omgebouwd was naar brushless.
de nieuwe zijn iets korter in span en zijn ook niet zo breed als de oude vleugels.

vroeger standaard servo's nu hitec 85mg's (lichter)
vroeger een 36grams motorke, nu een 50grams motorke (zwaarder)
regelaar 25amp (gelijk gewicht)
ontvanger assan 2,4 ( gelijk gewicht)
accu vroeger 3cell 1700mah, nu 3cell 1800mah (iets zwaarder)
wat me opvalt is dat deze 1800mah exact dezelfde maten heeft als mijn 2200mah lipokes.

met deze setup dus iets harder nog,ook wendbaarder, wel een kleiner vleugelopp.
span is nu 1meter 06cm

P1000133.JPG


P1000134.JPG


P1000136.JPG


P1000137.JPG


met de overschotjes van de toppen valt mss ook nog wat te maken?(span 55cm)

P1000138.JPG

middenste rib, daar komt nog een uitsparing in of 2 voor 2 houten grenen liggers in de vleugel. ook een uitsparing waar de lippo ongeveer komt en ook direct ankerpunt voor de velcro

P1000139.JPG

oude en nieuwe naast elkaar, en de setup erop gelegd

P1000140.JPG


P1000142.JPG


hier de nieuwe op de oude(hier zie je duidelijk de verschillende afmetingen.
ook eens 2 liggertjes van 5x5cederhout eropgelegd. deze zal ik er denk ik inlijmen. de aanvalsboord waar het rudder tegen komt denk ik te versterken met een o,5mm dik strookje carbon van 3mm hoog.
 
Laatst bewerkt:
stoer vliegtuigje.
Maar hoe heb je het profiel in de vleugel gekregen?
 
?...
Hoe heeft hij een vleugel uit piepschuim gemaakt..




Met een snijdraad langs een profieltje aan het begin, en aan het einde van een schuimen blok..


Eclipse, ziet er goed uit! Voortaan misschien alleen wat nummertjes op de profieltjes schrijven. Zo kunnen jij en je buddy net wat gelijkmatiger langs het profiel gaan, en heb je dus niet die lijnen over de vleugel.
 
Laatst bewerkt:
Wel op schaal nummeren dan ;)

Meestal schuur ik het schuim nog daarna dan schuur je het meeste van die lijnen er wel uit.
Vaak snij ik alleen maar dat valt niet mee met ongelijke ribben.

Hier een paar plaatjes over het snijden van zo'n tempex vleugeltje.
Snijdraad is een weerstandsdraad van bv 0,5mm op een voeding aangesloten die precies de juiste temperatuur geeft om met een goede snelheid door het schuim heen te laten smelten.

Is mooi werken want het geeft niet zoveel zooi als frezen en schuren.

betuwsemodelvliegclub.nl Forum. • Onderwerp bekijken - Flying Speed Wing!!
 
Ik schuur nagenoeg nooit het oppervlak na het branden. Voor mijn idee is het oppervlak "dicht" gebrand. het voelt sterker aan dan wanneer ik het schuur.

verder maak ik de profielen van blik.. Bij hout wil hij hoe dan ook, toch nog eens hangen, waarna je een lijn in je vleugel hebt lopen. Bij blik heb ik er geen last meer van gehad.
Wel wat meer werk om te maken, maar nooit meer problemen.

Goed, het is wat off'topic allemaal.
 
hehe, hij is met een snijmachine gesneden? een clublid heeft dat gekocht, kan denk ik tot 150cm lang snijden. echter is het nog niet optimaal ingesteld. normale rechte vleugels komen er al super uit. uit isolatieplaat is het zelfs nog beter en fijner.
echter de zagi vleugel gaat van dik naar dun en dan moet je handmatig de platen tijdens het snijden wat draaien. daarmee dat er een kleine hapering in zit. maar wat schuren en door de vezeltape erop is dat toch weggewerkt!

hij is ondertussen getaped, deze week de rc derin steken met wat tijd.
 
Hallo,

een swift heeft de koorde over de hele vleugel gelijk, het zou misschien wat makkenlijker zijn om je vleugels zo te snijden (gewoon snijden als een rechte vleugel en dan de zijkanten zo afsnijden om de pijlstelling erin te krijgen:)

De swift,
MS1300054.jpg





Groeten,
Sam
 
een swift heeft de koorde over de hele vleugel gelijk, het zou misschien wat makkenlijker zijn om je vleugels zo te snijden (gewoon snijden als een rechte vleugel en dan de zijkanten zo afsnijden om de pijlstelling erin te krijgen:)

De swift,
http://www.euromodels.com.au/images/aeroplanes/MS1300054.jpg


De Swift heeft geen koorde die gelijk is over de volledige breedte van de vleugel. De tips hebben een minder lange koorde namelijk. En als je de vleugel recht snijdt om vervolgens de Swift pijlstelling te geven, eindig je met een ander profiel dan origineel. Of je moet dat compenseren in het maken van de snijmallen. Maar dat is meer werk dan beginnen met het snijden van de vleugelcontouren, en vervolgens het profiel te snijden.
 
dat is waar. maar deze zijn toch bedoeld om mee zot en dom te doen dus, een bultje meer of minder... en een gram of 10meer of minder...:p zolang ze maar vooruitgaan, goed doorgaan en tegen een duwtje kunnen:) en voor 8,8euro plaat kan ik er 6 snijden dus super goedkope fun! motortje kost ook maar 5dollar
 
Hoi,

Ik had wel de vorm eerst op het schuim uit gezet en zo ook de ribben geplaatst.
Zo blijft de vorm van je rib wat het moet zijn en heb je dan probleem niet.

Nadeel: Veel meer materiaal verspilling. En het maakt inderdaad voor het simpele niet uit.
Pas als je echt een bepaalde eigenschappen verwacht moet je hier meer op letten.


DSC01177.jpg
 
ondertussen vliegklaar(jammer van het slechte weer)

P1000236.JPG

hier is ie getaped, grotendeels met vezeltape van hobby citty gewerkt, de rest opgevuld met lichtere transparante folie.

Voor je begint te tapen is het aangeraden om de vleugel eens te bespuiten met spuitlijm. ik heb hiervoor lijm gebruikt van het merk brico, werkt goed, laten drogen en dan tape eroverheen( veeel betere hechting van de tape)

P1000237.JPG


P1000238.JPG

alles eens op zn plaats gelegd. winglets uit 6mm depron gesneden en ook tapen( is zeer sterk)

P1000239.JPG


P1000240.JPG

close up van de motorophanging, simpel alu L profieltje. Op de achtergrond de gebruikte spuitlijm!

P1000243.JPG

onderkant in kleur gezet met wat spuitverf( lost wel wat) ook zie je het middenste spantje eruit komen om te werpen.

P1000245.JPG

daarom de bovenkant een kleurtje gegeven met oude kleeffolie(van in de maquettetijd:p)
en het zilver is gespoten(je ziet mn vingers er nog in:p)

en totaalgewicht:
P1000244.JPG


nu heb ik in tegenstelling tot vroeger een neuszwaar toestel. de accu kan nog wat naar achter2cm. voor derest eventueel wat lood bijplakken.

setup:
motor:
TURNIGY Bell 2409 1600kv Outrunner
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Bell 2409 1600kv Outrunner $5.99
regelaar:
TURNIGY Plush 25amp Speed Controller
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 25amp Speed Controller $12.48
prop:
Master Airscrew propeller 7x4 (Pusher)
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Master Airscrew propeller 7x4 (Pusher) $3.59
accu:
Turnigy 1800mAh 3S 30C Lipo Pack
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 1800mAh 3S 30C Lipo Pack $17.38
servo's:(ikzelf heb er hitecs mg 85in, deze had ik nog)
Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hextronik MG-14 14g/2.2kg/0.11sec aircraft servo $7.95

kostenplaatje rc zonder ontvanger maar met verzending +- 45euro.
wat erbij rekenen, vezeltape, spuitlijm,houten liggertje, wat verf en een ontvanger.
met deze setup kom ik op iets lichter uit dan mijn 10cm grotere zagi met een krachtigere motor, dus ...
 
Jemig, volgens mij fungeren je roertje als een rem, nu ze in zo'n hoek staan.
Hoezo zet je ze niet recht, parallel aan je koorde van de midden rib?

Ziet er verder goed uit!
 
de stuurstangetjes bedoel je??

alles staat haaks op elkaar, dus de servokes zitten ook onder die hoek in de vleugel.
in de vorige zagi zaten ze ook op die plek. ga ik meer naar de midden dan gaat het zwaartepunt meer naar achteren...
groeten
 
Nee niet de stuurstangen, maar de finnen op de zeikant van de vleugel.
Je kielvlakken.
Zet deze in lijn, nu fungeren ze als remvlakken.
 
Ze staan toch niet in een rechte lijn, met de middenlijn van de vleugel?

Jou kielvlakken staan in een hoek. Niet recht in de wind Ze zullen dus remmen.

282dgmb.jpg


2rpyb1d.jpg


Of lijkt het door de foto te komen?
 
Laatst bewerkt:
Als ik naar de 4de en 6de foto van dit topic kijk dan heb ik het gevoel dat ze naar binnen staan. De foto waar ramsus over spreekt lijken ze in inderdaad percies naar buiten gericht. In beide gevallen zal dit remmend werken, denk ik ... :)

Of is dit puur foto-bedrog :p

Grtz Matanza
 
op volgende foto's beter te zien. het is dus gezichtsbedrog, heb het nagemeten.(oke ze staan 2mm naar binnen...) anders mooi in de vluchtrichting.
P1000248.JPG


P1000249.JPG


wat mss ook wat misleiding geeft is dat ik de rolroeren wat scheef heb gesneden, dit omdat ze zeker niet tegen de wingtips zouden schuren, ook al buigen de tips wat mee in snellere bochten...
 
Toch lijken ze op je foto's alsnog naar buiten te staan;)....
Maar, als ze recht zitten, ben ik helemaal tevreden.

:mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top