Compass 6HV Ultimate

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door rogier1812, 15 dec 2013.

  1. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zover. De 6HV Ultimate ook verkrijgbaar in Nederland bij Rigidheli. Diezelfde avond dan ook gelijk daarheen gereden om hem op te halen. De aankondiging was al in Februari afgelopen jaar gedaan en velen zaten er dan ook met smart op te wachten. Ik ga proberen hier een bouwverslag van deze heli neer te zetten. Het is voor mij de eerste keer dat ik een nieuwe heli heb aangeschaft en die dus vanuit de doos helemaal ga bouwen.
    Ik hoor wel eens van mensen die een heli in 1 of 2 avondjes afbouwen, dat is iets wat bij mij zeker niet gaat gebeuren. Ik ben al geen snelle sleutellaar maar ik wil ook graag dat de bedrading en dergelijke straks mooi weggewerkt en gesleeved is en daar gaat soms best veel tijd in zitten;).
    Mij setup zal zijn:
    Compass 6HV ultimate Kit with blades.
    YGE 90 HV
    AR7200BX
    Tail : MKS HBL 669
    Swash : MKS HBL 665
    Scorpion 4225-550
    2X 6S 3300 Desire Power

    Ik ga na de kerst aan de bouw beginnen. Eerst nog een drukke laatste week en daarna even lekker met vakantie!:D
    Hier alvast een voorproefje. De doos ziet er al aardig uit!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Veel plezier er mee Rogier!
    Benieuwd wat je er van gaat vinden :thumbup:
     
  3. ronald123456789

    ronald123456789

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    124
    Locatie:
    groningen
    Ik ga het graag volgen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  4. Dflyer

    Dflyer

    Lid geworden:
    6 dec 2004
    Berichten:
    1.050
    Locatie:
    Loppem (BE)
    Je zal zien, deze heli bouwt super makkelijk en gaat vlugger dan je denkt ! Veel plezier ermee :)

    Grtz,
    Dirk
     
  5. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Nice Rogier!!!!!

    Dirk heeft gelijk, bouwt erg lekker deze heli!!!!!

    Succes en veel plezier !!!!
     
  6. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Vorige week dan eindelijk begonnen met uitpakken en proberen om eens iets in elkaar te zetten. Wat gelijk opvalt bij het openen is de grote doos die erin zit.
    [​IMG]

    Hier in zit de canopy. Die is niet te vergelijken met de canopy van de gewone 6HV. Deze is echt veel groter.
    [​IMG]

    Hiernaast bevind zich een klein doosje waarin de rest van de onderdelen zitten. De bladen en tailboom zitten netjes aan de zijkant weggestopt. Het kleine doosje zit heel netjes ingepakt. Het leek wel een kadootje met iedere keer een andere laag erin :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In deze doos zit ook een usb stick met de manual. Dat vind ik zelf heel handig beter als een groot dik boekwerk erbij. Wat alleen jammer was (komt denk ik omdat dit de eerste kits zijn) was dat niet de hele manual erop staat. De stick gaat tot step 26. De rest kan je zo van de Compass site halen.

    Nadat ik alles had uitgepakt ben ik eerst met de kop en de tail begonnen deze delen zitten geheel voorgemonteerd in de doos, maar omdat je alleen jezelf het beste kan vertrouwen is het toch beter om alles uitelkaar te draaien en te kijken of alle lagers goed zitten en zelf de boutjes te voorzien van loctite.

    [​IMG]

    De tail liep niet soepel , dus alle linkjes beetje bij beetje opgeruimd zodat op een gegeven moment de slider bijna vanzelf op en neer schoof.
    Bij de kop zaten er bij mij twee shims van 0,1 mm tussen de bladhouder en de hub. Deze had ik in eerste instantie er tussen laten zitten maar toen liepen de bladhouders niet soepel. Dus deze eruit gelaten en alles weer in elkaar gezet nu draaien ze soepel en er zit geen spelling op. Maar dat is het beste te beoordelen na de maiden. Dan heeft alles gedraaid en gaat het zich misschien nog zetten.
    Daarna de zakjes eens uitgezocht de nummering die erop staat klopt niet , dit komt omdat ze de zakjes schijnbaar al klaar hadden maar dat ze later de volgorde in de manual veranderd hebben.
    [​IMG]

    Daarna met het frame begonnen. Ik bouw zelf toch iets anders dan de volgorde aangeeft. Het lijkt mij het makkelijkst om eerst het frame te bouwen zonder de tail er aan en dan alle electronica erin zodat je alles makkelijk kan wegwerken en het frame dus nog makkelijk rond te draaien is zodat je overal makkelijk bij kan.
    Het frame was trouwens netjes afgewerkt zonder scherperandjes. Ik had mij voorgenomen om alle randjes eerst af te bramen maar dat blijkt niet nodig.

    [​IMG]

    Ben ook nog een tijd bezig geweest met de motormount. Omdat ik de scorpion 4225-550 gebruik is het met de originele gaten in de motormount niet mogenlijk om de draden zo te krijgen dat ze tussen de frameplaten zitten dit wil ik wel . De hartafstand van de scorpion is 30 mm. Dus ben aan het meten gegaan. Als ik de gaten op de motormount een beetje uitvijl (ze zijn 25 hart/hart en rond 3) Dan hoef ik maar 3MM aan bijde zijde weg te halen en een hoek van de opstaande kant af te vijlen waarmee de motormount aan het frame bevestigt word.

    [​IMG]

    Dan ziet het er zo uit en loopt de draad mooi tussen de frame platen door. En ik heb nog voldoende "vlees"overal zitten om alles goed vast te zetten.

    Tot zover het eerste deel. We zijn al een stuk verder. En zoals een aantal mensen al gezegd hadden is het zeker een fijne heli om te bouwen. Manual is duidelijk en overzichtelijk. Kortom :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. visser_sjoerd

    visser_sjoerd

    Lid geworden:
    1 jan 2014
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Leeuwarden
    De Frame ziet er in ieder geval awesome uit! :D
     
  8. MrRigid

    MrRigid

    Lid geworden:
    14 jun 2012
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Berlicum
    Netjes Rogier :thumbup::)
     
  9. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    goed bezig!!!

    Let wel ff op, je blad houders zitten verkeerd op je kop, ff omdraaien naar leading edge control ;)

    en de shims zou ik er wel tussen laten !!! de dempers zijn kneiterhard maar zo gauw als de kop draait en alles zich gezet heeft komt het goed. Je kan ook ff aan alletwee de de bladhouders trekken en zo voelen of het soepel loopt als er wat centrifugale krachten opkomen.

    Of zijn het de shims die tussen het radial en thrust bearing horen te zitten??? In de hub zelf hoort volgens mij geen shim te zitten ( en volgens de manual ook niet....) in dat geval idd eruit laten...
     
  10. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Inmiddels is de heli zo goed als klaar. Electronica zit er allemaal in, alles afgesteld en nu klaar voor de maiden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mijn eindoordeel. Het was een fijne heli om te bouwen. De manual was duidelijk al zaten er een paar kleine foutjes in. Zoals de rotatie van de belt. En een enkele bout maat verkeerd. Maar met logisch nadenken kom je vaak een heel eind.
    De heli weegt rtf 3850 gram. En ik hoop spoedig de maiden te kunnen maken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    de regelaar is een yge90hv? check dan even of de condensatoren aan elkaar gelijmd zijn, ik heb er nu een paar gezien waarbij dat niet zo is maar dan is de kans groot dat ze eraf gaan vallen. gewoon wat epoxy oid tussen de condensatoren smeren zodat ze aan elkaar vast zitten.

    hopelijk snel fatsoenlijk weer voor de maiden.
     
    Laatst bewerkt: 17 feb 2014
  12. rogier1812

    rogier1812

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    71
    Locatie:
    raamsdonksveer
    Volgens mij zitten ze niet verlijmd aan elkaar. Kan dit ook met b.v ook met hotglue?
     

Deel Deze Pagina