Compass Topic

Dat is klote Kris. Je hebt wel dubieuze dingen met die atom van je de laatste tijd. Met 2 sattalites mag het eigenlijk geen contact verlies zijn zou je zeggen.

Gelukkig zijn het robuuste machines en valt de schade nog enigszins mee.. Maar zonde is het wel

Ofwel is er een link losgekomen van de Delrin-tubes, maar dat zou me verbazen aangezien er eentje was afgebroken door de slag en de andere zat er nog op. Ofwel heeft de 3gx me weer in de steek gelaten....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij heeft ook altijd raar gedaan bij het initialiseren. Als ik de lipo aansluit beginnen 5 op de 10 keer de 3 cyclic Servo's wild alle kanten uit te slaan vooraleer ze samen 3x op en neer wippen na de initialisatie. Het gebeurt echt heel onwillekeurig. Heb al vanalles geprobeerd. Updaten, opnieuw binden, radio uit en terug aanzetten tussen elke vlucht ....

Dat lijkt me niet goed dan.
Je hebt toevallig niet een ander systeem liggen?

ee0738063981d6a5a9a856f4dadd7995.jpg

Ik heb ondertussen de warp redelijk afgebouwd.
Dit keer gekozen om niet alles te gaan sleeven.
Morgen servo armpjes monteren en afstellen die handel.

Ziet er netjes uit Sven, ook zonder sleeves :-)
Ik ga stilletjes aan uitkijken naar een BeastX denk ik. Heb er onlangs eentje afgesteld bij m'n maat en dat ging vrij vlot.

Of een Msh Brain .. Bevalt mij prima

Edit: tja ik kan alles wel netjes sleeven, maar als je eens wat stuk hebt hoef je ook niet zo te klooien. Dan is 't vervangen, tai-rap erom en klaar.

ik weet ook nog wel een paar super goede units ......looool;)

sleeven of niet sleeven kan allebij. alleen bij niet sleeven de kabels niet te strak leggen en de raps te hard aantrekken :-) Maar ziet er toch top uit ben benieuwd hoe die vliegt straks

ik ook, ;)

vanavond de armpjes op de servo's maken en dan de boel af stellen.
dus met een beetje geluk zaterdag de maiden op de club :)

de4d27d8db8cdb7fe4b34e2669d7b0e8.jpg

18328f59d26ecd88ff7ac6fd5903edf3.jpg

It's Alive And flying ...
Even een korte hoover onder een straatlantaarn :-)
Alles werkt, fel beestje.. Dus nog wel even fine tunen

Ben aan het denken om volgend vliegseizoen te beginnen met wedstrijden,

Nu heb ik al een begin gemaakt en mijn 2de Compass 6HV aangeschaft als reserve spare heli voor als het mis gaat, zit schuine vertanding op, een carbonne pushrod voor de staart en allerlij carbonne upgrades
. Tenslotte leer je niks als je niet oefend en niks probeerd.

Foto van de nieuwe 6HV zal spoedig volgen

Mvg,Forward

Warp Maiden vandaag ... tja wat zal ik zeggen.

Accu 1:

Optoeren, los van de grond .. oke kleine vibratie in staart.
Piro maken, en staart slaan ineens heen en weer, snel op auto rotatie naar de grond gebracht. Zachte landing.
Staart sturing op einde van servo hevel gezet van staart servo.

Accu 2:

Oke probleem opgelost, staart is goed. Ook met piro's.
Beetje heen en weer gevlogen met stall turns. Oke best leuk.
Kop is verder netjes recht en goed.

Schakelen naar idle 1 en 2 ... hmm raar, geen toerental verhoging.
Zender moet goed ingesteld zijn, zelfde waardes als de atom.
Accu aan de meter gegooid, kats leeg .. 4% over na een vluchtje van krap 4 minuten.

Dus de Kontronik Koby esc even opnieuw aangeleerd en in heli modus gezet volgens onderstaande methode:

Start out by setting your Tx throttle curve 0 to 100 in Norm like you usually would.
Set your Flight Mode switch to Norm
Set your throttle channel travel adjust (ATV's) to 100/100.
Your ESC should be plugged in to your receiver throttle port, and the rx bound to your Tx so the throttle channel is operational.
Make sure the pinion is backed off in case the motor spools up during your programming sequence. It should not, but need to be safe. You can also simply remove blades, but be ready for the head and tail to spin.
Set the Tx throttle stick to Zero.
Power up the Tx
Power up the Koby and listen for the (3) ascending tones.
Now press the program button on the Koby.
Listen for the descending tones to confirm the Koby is now in Programming Mode.
Now watch/listen for sequential tones, (1) beep, then (2) beeps, then (3) beeps, and finally (4) beeps - this is Heli (governor) Mode.
Sweep the Tx throttle stick to full throttle position
Now listen for confirmation with (3) descending tones.
Koby should now signal the (4) beeps confirming it's in Mode 4 (Heli Mode).
Disconnect power from the Koby.
It's now programmed for a governed headspeed according to the percentage value set in the throttle curves for your flight mode switch positions. It will have a 12 second spool up and reach the value of the throttle curve, and will maintain that speed under load.
Now you may set your Norm and Idle Up throttle curves to flat values as desired. For example, I plan to have a low headspeed in Norm, and higher speed in St1 and St2. Some initial experimentation will be needed to achieve the desired speed. You can use a tach for this, if you want a precise speed. No need to change anything else but the throttle curve values (unless you find a need to have different FBL gain settings at different speeds, which would be switched from another Tx switch). For each curve, it needs to be a singular value - say, 65% for example. All values on your curve will be 65% for that selection. I use 65-INH-65-INH-65 on my DX7se for example.

I don't yet know if the Koby governor is optimal with the same headroom as the Jive, so I too need to learn this. I am sure others here have much more expertise than I, but maybe this will help satisfy your curiosity a bit until they come forward.

Accu 3:

Nog steeds een toerental verhoging bij idle ups ... raar,
Wel ineens ratelend geluid bij pitch pumps .. hmm naar de grond.
Er zit wel wat speling op de main belt, maar als ik het op de hand tegenhoud dan slipt het niet door.

kan iemand mij verklaren wat er fout gaat met de idle ups?
Normal 80% - idle 1 90% en idle 2 100% throttle... maar geen verschillen te merken en te horen.

Ergens gaat er iets fout, waardoor mijn accu's ook snel leegraken lijkt het wel.

Desire power 1300mah 6s 35c

Edit:
Vliegmodussen nu geschakeld van 70 - 80 en 90 % throttle,
en nou schakelt het wel over naar hoger toerental.
Zou dan 90% de max zijn voor de scorpion motor en kontronik esc ..toch raar.

Laatst bewerkt:
Doet mij denken aan mijn CC Talon 90 Sven. Da's die governor die in je regelaar zit (in jouw handleiding quote spreken ze er ook over). Die herkent die flat throttle curves en zet daar zelf een toerental op. Als die percentages niet veel verschillen zal de governor dat verschil waarschijnlijk negeren. Of de voorgeprogrammeerde toerentallen liggen zo dicht bij elkaar dat je het verschil niet hoort. Bij de Talon kan je via je PC aangeven hoeveel toeren jij wil. Zo kan je dan ook eventueel een lager toerental instellen om minder te verbruiken (wel binnen de normen blijven natuurlijk).
Leuk dat ie vliegt trouwens :-)

bedankt voor je reactie kris.
Op zoiets lijkt het dan wel inderdaad.
Ik heb nog geen program card voor de kontronik, maar ik kon hem wel gewoon in heli modus programmeren en de throttle endpoints aanleren. Dus dat kent ie allemaal wel.

In mijn MSH Brain kan ik ook govenor speeds invoeren, maar ik heb geen losse govener..dus dat heeft geen zin.

nu de waardes staan op 70 / 80 en 90% en dan hoor je 'm wel optoeren en aftoeren in de verschillende modussen, maar 100% ken ie schijnbaar niet, of althans geen verschil te merken.

vanmiddag nog even de spanningen van de belts aangepast, denk wel dat ik er verstandig aan doe om even een nieuwe main belt te bestellen. Dus morgen maar weer eens een nieuwe poging om een vluchtje te maken.

vliegt wel even anders dan de atom, maar ach daar wen je ook wel weer aan.

Wat ik er van weet moet je hem ook nooit op 100% zetten. De govenor moet headroom hebben om de boel te kunnen regelen, bij 100% heeft die dat niet meer.

mvg. Freddie

Daar houdt de governor zelf rekening mee. Bij de Talon mag je tot een Max toerental gaan bij 100% TC, hij houdt zelf nog een reserve aan de kant om dieper te kunnen gaan.

Back