Comper Swift

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door DHG500, 27 jan 2010.

  1. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Als hij niet hoeft te vliegen hoef je hem ook niet per se te bekleden. Veel mensen vinden het balsa geraamte zonder bekleding al erg mooi. Eventueel kun je het model met (zo dun mogelijk) overtrekpapier bekleden: knip stukjes op maat en lijm ze met een plakstift (van Pritt of zo) op het model. Het zal wel moeilijk zijn om dit mooi op over in twee richtingen gebogen oppervlakken, zoals vleugeltips, te bevestigen.

    Een propeller kun je dan desnoods van tekenpapier maken. Ook is het gewicht van de lijm dan natuurlijk niet van belang, maar mijn ervaring is dat PU-lijm nogal 'kloddert' wat dan natuurlijk niet mooi is. Dat kun je voorkomen door de lijm met kleine beetjes met een cocktailprikkertje aan te brengen.

    Als na het bouwen hiervan een model wilt maken dat wel kan vliegen zou ik een zo eenvoudig mogelijk modelletje kiezen, en dan nog liefst een bouwdoosje waar bekledingspapier en een propeller in zit.
     
  2. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    klein beetje vooruitgang met de Comper

    Zo, er is weer gewerkt aan de Comper. Ik heb de knoop doorgehakt en de ijzerdraadjes uit boterhamzakbindertjes (scrabbelt u ook?) gebruikt als scharnieren. Na al het schuren vond ik het hout toch te dun geworden om daar nog strookjes plastic uit printerpapierdoossluitbanden in te werken.

    Daarnaast is de torsie eindelijk uit het staartdeel van de romp. ter verstijving heb ik in het bovendek een extra driehoekje balsa gelijmd. Nu komen beide romphelften weer mooi symmetrisch bij elkaar. De lengtespant over de achterkant heb ik met een nette tandverbinding vastgezet. E.e.a. lijnt nu ook erg mooi uit met het kielvlak!

    [​IMG]

    Het neusstuk is inmiddels ook samengesteld en in vorm geschuurd met miniem gebruik van vuller om een vloeiender overgang te krijgen tussen de afzonderlijk (en te krap gesneden) plaatjes. Nu ja, compenseert weer mooi dat extra driehoekje :sleepy:.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2010
  3. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    weer een stapje verder

    Zowaar, nog een uurtje kunnen fröbelen aan de Comper. Bijna alle latjes zitten er nu op en de neus is bijna ingekleed.
    Samen weegt dit nu 10 gram. Totaalgewicht zal toch wel rond de 25 gram uitkomen vrees ik zo. Nu ja, als het maar een beetje wil vliegen. Het is tenslotte mijn eerste bouwsel in deze vorm.

    Nog heel even en ik kan aan de vleugel beginnen!:)

    [​IMG]

    PS. ik zie nu pas dat de hond meedoet in dit draadje!
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat ziet er weer goed uit, mooie vorderingen! En een totaalgewicht van 25 gram is een uitstekend gewicht, dus als je denkt dat het hier op uit komt gaat het helemaal goedkomen.

    Heb je de staartvlakken nu al definitief met elkaar verbonden met boterhamzakbindertjesijzerdraadjes (hoe vind je dit woord)? Dat kan bij het bekleden wat lastig zijn, maar niet onmogelijk.

    Ik zie overigens dat je gaatjes hebt gemaakt in de onderste langsligger. Dat is bij dit onderdeel geen probleem, maar verwacht hiervan geen duidelijke gewichtsbesparing. Het model van Yad, wat je ergens in dit draadje toonde, is wat dit betreft niet iets om na te streven. Yad's comper was ook zijn eerste model en is prachtig gebouwd, wat je ook kan verwachten van iemand die vele jaren op hoog niveau plastic modelbouw heeft gedaan. Maar hij is in zijn streven om het model lichter te maken niet verstandig bezig geweest. De gewichtsbesparing weegt absoluut niet op tegen de enorme verzwakking die door deze gaten optreedt. Dus doe dit absoluut niet in de vleugels!

    Wil je onderdelen lichter maken dan zijn de eenvoudigste opties:
    - lichter balsa gebruiken
    - dunner balsa gebruiken
    - de onderdelen goed op maat maken

    Die laatste klinkt misschien wat vreemd, maar in mijn tienertijd zat ik bij een luchtverkennersgroep waar elk jaar clubkampioenschappen werend gevlogen met een eenvoudige A-1-zwever. Mijn model was daarbij lichter en had een dunner vleugelprofiel dan de andere exemplaren. De anderen probeerde mij te diskwaliferen, maar het bleek dat mijn model precies klopte met de tekening en de anderen modellen veel te grof gesneden ribben hadden.
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    @DGH500: ik vind het er fantastisch uitzien voor een eerste bouwsel. Je pakt het geweldig goed aan, maar desondanks zul je merken dat elk volgend model weer beter wordt. Dat beloofd wat voor je 3e of 4e model!
     
  6. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Tja, da's nu nog een gok. Ik schat zo'n 6 g voor de vleugel, 2 à 3 g voor het elastiek, 3 à 4 g voor de tissue en 3 à 4 g voor het onderstel.
    Wel zal ik her en der nog wat balsa wegschuren/dunner schuren zodat de romp wat lichter wordt. Van de 1,5 mm oorspronkelijke dikte blijft vaak maar 1,2 mm over.

    Ze zijn eenzijdig vastgelijmd dus kunnen nog losgehaald worden. Voor de foto én voor de bescherming wel aan elkaar gevoegd.

    • Lichter balsa zal ik mogelijk bij volgende modellen elders moeten inkopen (tips? Ik koop nu bij Hobma in Elst)
    • Dunner balsa wordt het vanzelf door schuren
    • Nauwkeurig werken in de maatvoering doe ik mijn best voor door met scherpe mesjes te werken en altijd aan dezelfde kant van een gedrukte lijn te snijden. Identieke onderdelen (zoals ribben en liggers) probeer ik te stapelen en haaks op gelijke dimensies te schuren. Bovendien probeer ik symmetrische paren te zoeken om evt. verschillen zo min mogelijk invloed op het vlieggedrag te laten veroorzaken.
    Beiden dank voor jullie mooie woorden. Ik zal ze bewaren voor als ik weer eens een liggertje of een spantje fijnknijp (dan kan ik een opkikkertje wel gebruiken!). En een volgend project... ...ach ik heb zo mijn wensen: :rolleyes:

    [​IMG]
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bij het lichter schuren dacht ik vooral aan de ribben en spanten, en niet de latjes. Schur hie niet meer van af dan nodig is om onregelmatigheden weg te halen. Die latjes zijn niet waar het gewicht vandaan komt.
    En wat betreft lichter balsa, ik ben nooit bij Hobma geweest maar ongetwijfeld ligt daar ook goed balsa in de stapel. Maar je moet mijn balsaselectie maar eens komen bekijken, dan kan je zien wat ik geschikt balsa vind.
    Overigens wordt het rubber gewoonlijk niet meegeteld in het gewicht, dus dat scheelt alweer 2 a 3 gram!
     
  8. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Wout,
    dat gaan we even afspreken buiten dit forum. Kan je mij een mailtje sturen met passende data?
    Wat het rubber betreft; mooi! Dan hoef ik mijn zwembandjes ook niet mee te rekenen en is mijn BMI perfect! :D
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    :rolling:
     
  10. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Eerste vleugelhelft is af! Tweede in progress. Gewicht samen 5 gr of minder!

    Kwam a.d.h.v. foto's er wel achter dat ik de louvre in de motorkapneus gespiegeld had gemaakt. Die moet dus even opnieuw!
     
  11. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Zo,
    weer heel wat vorderingen gemaakt de afgelopen 3 weken (in vergelijking met de voorgaande maand ;-) ).
    Beide vleugelhelften zijn nu klaar, motorneus is omgebouwd en realistischer gesneden, laatste belatting aan de onderzijde romp is aangebracht, wielen zijn gedraaid (met remnaven om meer draagvlak op het asje te hebben) en het verenstaal voor het landinggestel is gebogen.
    Dat laatste is een rotklusje omdat ik a. geen buigijzertje heb dus alles met tang en bankschroefje doe en b. er rottig kleine oogjes aan 'gelust'moeten worden (voor de opname van het 1 mm asje).
    Het totaalgewicht maakt mij redelijk blij, samen nu 18 gram (excl. prop, rubber en bespanning). Niet slecht voor een eerste balsaframe-bouwseltje.:banana:

    Nu liggen de samengelijmde vleugelhelften te drogen en kunnen de laatste verstijvingsdriehoekjes erin. Het verenstaal van het landingsgestel moet nog aangebonden en vastgelijmd worden en dan kan ik gaan bespannen.
    Ik hoop op (zeer) korte termijn nog even mede-forumlid Moerman naar het voorlopig resultaat te laten kijken om nog niet opgemerkte fatale fouten nog vóór het bespannen te ontdekken en hopelijk te herstellen. Daarna het betere plakwerk (oei!, primeurtje)....
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dat is een boel vooruitgang! Dat van die rottig kleine oogjes en dat 1 mm asje begrijp ik niet, waar komen die oogjes en waar dienen ze voor?

    Bel maar even voor een afspraak, dan gaa we eens kijken of het model klaar is voor bespannen.
     
  13. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    Die oogjes zitten hier:
    [​IMG]
    Het bellen doen we morgenavond wel!:D
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, dat is me nu helder. Dat ziet er goed uit op de foto, zeg. Jouw bouwkunsten doen niet onder voor die van Michael Stuart!
     
  15. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    :cool: Ik ben blij dat je de hand van de meester herkent! :cool:

    Ik zal voortaan de bron weer netjes vermelden :rolling:

    Voor de cockpit heb ik nu een mooie foto gevonden om na te maken:

    [​IMG]
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Heb je al een mooi stukje notenhout hiervoor? Dat is een prachtig plaatje!
     
  17. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  18. DHG500

    DHG500

    Lid geworden:
    29 dec 2009
    Berichten:
    444
    :p
    Dank voor de hint Wout!

    Het toeval wil dat ik om andere redenen gisteren bij kunstenaarsbenodigdhedenhandel Peter van Ginkel aan de Rijnkade in Arnhem was. Ik kon het niet nalaten om eens in hun enorme collectie papiermaterialen te snuffelen, zoekend naar licht papier.

    Uiteindelijk vind ik onderin een ladenkast Gampi-papier in een 9 gr/m2 uitvoering. Bedoeld voor drukwerk en calligrafie, absorbeert goed, bloed niet (inkt loopt niet uit). Wordt ook veel gebruikt voor restauratie van schilderijen. Laat zich dus goed verlijmen en kan enige spanning aan.

    Ik kon het niet laten en heb dus een vel meegenomen om eens mee te experimenteren. Misschien iets voor de comper?


    Naschrift:
    Ik lees net op jouw site, Wout, dat jij het papier en de leverancier ook al kent. Open deur van mijn zijde dus. Wel leuk dat ik het zelf gevonden heb!
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2010
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Bob, mooi dat je dat Gampi gevonden hebt! Het is denk ik het beste wat in Nederland te krijgen is, maar echt Esaki heeft mijn voorkeur. Dit Gampi heeft een duidelijke vezelrichting en krimpt daardoor in 1 richting sterker dan in de andere. Het is daarom heel belangrijk dat de vezelrichting aan beide zijden van bijvoorbeeld het staartvlak precies gelijk loopt. Anders krijg je wokkels.
    Het mooie van Gampi en Esaki is dat het glad en vrijwel luchtdicht is. Er is dus maar weinig spanlak bij nodig, en dat scheelt weer gewicht. Ook is het heel erg sterk.

    Het gewicht van 9 gr/m2 was overigens toen ik het kocht niet helemaal kloppend, maar het is nog steeds heel erg licht.

    Hier is mijn met Gampi bespannen Iota. Ik heb de bespanning al weer een keer los moeten maken en opnieuw vastzetten om het teveel aan spanning er af te halen. Het model begon flink krom te trekken.
    [​IMG]
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Interessant, dat Gampi, moet ik ook eens naar kijken.

    Wel even een opmerking, Wout, over het door jou genoemde voordeel dat het glad is. Dat lijkt me prima voor schaalmodellen, maar volgens mij heeft de ervaring (van anderen!!!) geleerd dat voor prestatiemodellen voor indoor (waar ik voor het gemak maar alle niet-schaalmodellen onder reken, tenslotte wil je altijd dat ze zo lang mogelijk in de lucht blijven), beter is om een niet al te glad vleugeloppervlak te hebben.

    Er is indoortissue ("Czech wrinkly") dat vanzichzelf al kreukelig is. Ook wordt bespanning voor indoor prestatiemodellen, zowel papier als plasticfolie, vaak eerst opgefrommeld voor er mee bespannen wordt. De kreukels zouden bijdragen aan een efficientere luchtstroom over de vleugel.

    Het heeft een tweede voordeel, namelijk dat waar de vleugel door de strakke bespanning de neiging zou hebben te torderen (wokkelen), met name als papieren bespanning vochtig wordt en weer opdroogt, of als foliebespanning heet wordt), dat op kan vangen doordat er wat rek in de bespanning zit.

    Het kan ook zijn dat ik het eerste voordeel alleen maar zelf heb aangenomen en dat het alleen om het tweede voordeel wordt gedaan, maar ik ben nu eenmaal geen aerodynamicus.

    Met name bij een model als de Iota kun je dus beter de bespanning eerst tot een prop samenknijpen en er dan pas mee bespannen. Dan hoef je de bekleding ook niet meer los te nemen. In veel bouwdoosjes of beschrijvingen in tijdschriften staat bij indoor sport- en prestatiemodellen vaak dat strak bespannen geen doel moet zijn, er mag best wat 'slack' in zitten.

    Overigens zou ik bij zo'n model als de Iota helemaal niet met spanlak werken, dat kan alleen ellende veroorzaken.

    Zo'n gekreukeld oppervlak kun je bij een schaalmodel natuurlijk niet hebben!

    Overigens heb ik opgemerkt dat de nieuwe generatie Kolibri's van Ikara, een kant en klaar indoormodelletje uit Tsjechië met vleugels van heel dun depron, dat die ondanks hun beter lijkende vleugel met bol/hol profiel minder goed lijken te vliegen dan de oude generatie die een heel eenvoudig 'driehoekig' geknikt/vlak profiel had. Een verklaring daarvoor kan zijn dat de knik die in het oude profiel zat waar bij een opgebouwde vleugel de hoofdligger zou zitten, als turbulator zou werken, die door de verstoring van de laminaire laag voor meer lift zou zorgen dan bij het gladden bol/hol-profiel. Ik wil dus nog proberen op de nieuwe vleugel een turbulator te plakken.
     

Deel Deze Pagina