Composite Models Nemesis bouwdraadje

Vandaag een begin gemaakt aan de Nemesis. Heb er zin in dus meteen aan de slag :wink:

inhoud doos:
kfk romp, cfk vleugel, gfk/cfk stabilo, gfk motorschot, .6mm verenstaal en .8mm buitenkabel
afb19780.jpg

Dit komt er allemaal nog bij, boodschappenlijstje van onderdelen komt later tijdens het knutselen.
afb19781.jpg

Gaan we:

Eerst bij de rompopening bij de neuslijst voorzichtig het overtollige materiaal wegdremelen zodat de vleugel op de romp past. de lip aan de vleugel is 3-4mm boven de romp dus als de vleugel met plakband aan de romp getaped wordt zit deze met lichte spanning klem aan de voorzijde en is er geen speling. helaas wel een klein stukje uitgebroken maar dit is nog voor de carbon verstevigingin de romp waar de lip onder komt.
afb19782.jpg

afb19783.jpg

afb19784.jpg

afb19785.jpg

Motor is een Hacker b40 Fai voor 9 cellen 8)

aan de onderkant met potlood de rompcontour aftekenen en de breedte van de flens zodat we zeker weten dat alles binnen de romp blijft als de servos en hevels pasgemaakt worden. gaten voor de rolroerhevels aftekenen en openslijpen
afb19786.jpg

afb19787.jpg

goed de schanieren met een kleine bolfreesje bewerken zodat de roeren ook de ruimte hebben om te schanieren. ook voldoende ruimte voor de hevel vijlen
afb19788.jpg

60mm vanaf de binnenzijde van de rolroer een gat boren van 2mm dia voor de hevel. verenstaal erin steken en aftekenen waar de bocht mag komen.

beetje proppen :wink: de hevel moet diep in de rolroer komen te liggen dus niet tegen de rolroer aan. passen, meten en vergeten.
afb19799.jpg

afb19793.jpg

hevel slijpen en opruwen:
afb19794.jpg

afb19800.jpg

hevels haaks buigen indien nodig
afb19801.jpg

Cellen in de romp en de hevelhoogte meten en de hevels 1mm boven de cellen op hoogte slijpen zodat de servouitslag zo groot mogelijk wordt.
maten voor de hevel is 13-80-16

hevel er weer uit, epoxy in het hevelgedeelte in de rolroer soppen en de hevel weer monteren. de hevel moet goed in de epoxy zitten zodat die muurvast zit. wel eerst ff ontvetten :wink: .

was een klusje van 3 uur dus morgen weer lekker verder met de andere
afb19802.jpg

Hey Erik,

Ziet er goed uit! Zoals altijd, strak bouwwerk.

Zeker wel een verademing qua ruimte t.o.v. een tokoloschi?! :wink:

Die lange groene dingen op de materiaalfoto. Zijn dat AAA cellen? Zo ja, wat is de capaciteit en het gewicht?

Paul

Hoi Paul!
thx! :)
Romp is wel een beetje heel ruim uitgevallen :wink: kreeg meteen weer die b50 visioenen toen ik de doos openmaakte LOL! toch nog ooit eens updaten? :wink:

De cellen die ik daar heb liggen zijn NiCd cellen,120MaH die ik in Waalwijk zag liggen. Sanyo N-120TA, Dia 8mm Lengte 41mm dus kan er zelfs een 164mm lang ontvangerpakket van maken LOL!! weegt totaal 23gr. leek me goed genoeg voor 2 vluchten per dag als ik de gp2000 toch maar 1x per pakket per dag kan gebruiken. Heb voor de NiCd gekozen omdat die sneller bij te laden zijn als de NiMh cellen :wink: anders nog een setje erbij halen. lijkt wel of het AAAA cellen zijn 8O

Nog enige thermische ontwikkelingen aan jouw kant de laatste tijd? :P
Hoop dat ik hem voor Boskoop klaar heb en ingevlogen maar wordt erg krap. anders gaat de toko op lipos gewoon mee 8)

groeten! Erik

ziet er goed uit!,

ik hoor toch weer f50- vallen.. kan iemand me uitleggen waarom je een f40 zou nemen ipv een f50 of andersom?
Ook ben ik benieuwd of iemand weet wat eventuele alternatieven zijn voor de f40..

Peter

Hey Erik,
Ziet er lekker snel uit, zie ik daar nu 18cellen liggen ? 8O
VROOOOEEEM !!! :P

Groetjes
Steven 8)

@ Peter,
de b50 is niet wedstrijd legaal, maar volgens motocalc wel 1500Watt en 335km/h en is ook een aantrekkelijk alternatief als competitie niet top prioriteit is. Alleen Jammer dat Hacker vreesde dat de motorlooptijd te lang was voor die motor. wie weet wat er aan het einde van dit seizoen te snoepen is... :P

@Steven,
Yep, 2x9 dus voor 2 pakketjes :wink:

nog een boel te doen, k'ga weer snel door :D

grtz!

Andere hevel ging voorbeeldig.
Ball link solderen. met een tang op hoogte houden. deze zorgt ook voor voldoende warmteafvoer zodat de epoxy niet zacht wordt.
afb19860.jpg

na wat experimenteren met de servouitslagen (servos Graupner C2081) heb ik een hevel gezaagd uit de ronde hevelschijf en het een na binnenste gaatje opgeboord. een normale hevel vind ik een beetje te slank en de ronde schijven geven wat meer vlees voor de sterkte.
afb19861.jpg

afb19863.jpg

na wat spelen met de zender ben ik op ongeveer 75% uitslag voor naar beneden en 125% naar boven voor een zo groot mogelijke uitslag. de servos tijdelijk met dubbelzijdig tape bevestigd. de hevels zijn nu zo hoog dat de stuurstangen zonder probleem over de servos bewegen en zelfs nu geen problemen met de gp2200 in de romp.
afb19864.jpg

afb19865.jpg

afb19866.jpg

Ben niet weg van z-bends want de z-tang doet net het gedeelte waar de hevel zit vaak een beetje opstuiken zodat het gat in de hevel kan gaan lubberen. daarom de voorkeur voor L-bends. een aluminium busje wordt er later op gelijmd als borging. daarom met de tang de uiteindes kerven voordat de epoxy erop komt :wink:
afb19867.jpg

de 2 servos krijgen allebij een eigen kanaal. tot nu toe alles met een kanaal afgeregeld maar heb nu even de handleiding van de zender nodig dus eerst een stukje lezen.

grtz!

Hoi Erik,

Dat gaat lekker 8) heb je eindelijk iets gevonden dat snel 8) genoeg zal gaan of is dit nog maar het begin.

Heb het model van Rob gezien (helaas niet vliegend) met de Het-RC 2W maar het gaat volgens hem lekker vlot, :oops: had alleen een beetje last van flutter.

Is tie klaar voor de Goudse E-meeting.

Ton

Erik v. Schaik zei:
Wil je de uitslagen+CG even voor me posten en link naar je draadje. dan heb ik alle info in dit bouwdraadje paraat. thx

CG ligt hier op 55 mm. Lijkt ver naar achter maar klopt wel door de vleugelvorm.
Uitslag hoogteroer 3mm. Is behoorlijk fel in volle vlucht en meer dan genoeg voor de landing.
Ailerons 5 mm omhoog en ca 3 naar beneden. Dit is met de ailerontips gefixeerd(zou ik sowieso doen).

Het Nemesis draadje op dit forum.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14041
Draad op rcgroups over de bouw van de Belgische Jibe en de Nederlandse Nemesis:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=270446

Paul

Ps. Wat bedoel je met tijdelijk de servo's met tape bevestigen? Voor de eerste vlucht eraf of eerst proberen? :wink: Ik weet niet hoe die tape zich gedraagt bij extreme temperaturen maar ik zou me kunnen voorstellen dat het niet lekker houdt.

@ Ton,
Hoop wel dat ik nu op een eindstation aangekomen ben. of hij vlot genoeg is voor me vertel ik aan het einde van het seizoen wel :wink: anders mag ik wel naar iets net 200.000 rpm gaan zoeken vrees ik ($$$).

Klaar voor de Gaudse e-meeting wordt erg krap maar doe mijn best. probleem is ook dat ik een beetje gebonden ben aan vliegtijden door de week en invliegen doe ik liever even op eigen veld want die is errug lang. Maar dat komen jullie toch wel ff checken op 29mei toch als we in Oss onze eerste e-meeting proberen op te tuigen :D . WOW! nog een boel te doen in mei :oops: .

@paul,
Thx voor de info. geen expo op de hoogte zeker? was ik wel van plan toe te voegen.
tape is alleen maar om de uitslagen van de servo te testen. straks alles ramvast plakken. zou je nog even de afstand van neuslijst- servo kunnen meten voor me, want met de toko zat ik net 1.5mm te ver naar voren om de b40+ regelaar daarin te kunnen zetten en wil ik nu voorkomen :oops: .

fitnesmaatje zit te wachten, morgen weer lekker bouwen.

grtz! Erik

Paulraaf zei:
Ps. Wat bedoel je met tijdelijk de servo's met tape bevestigen? Voor de eerste vlucht eraf of eerst proberen? :wink: Ik weet niet hoe die tape zich gedraagt bij extreme temperaturen maar ik zou me kunnen voorstellen dat het niet lekker houdt.

Paul, je zou hier kunnen stellen, dat je pas hard genoeg gaat als de servo's niet blijven zitten!

Maestro Erik, je kan het gewoon niet laten he! :pc: Te gek man! Krijgt deze thread ook 900.000 hits denk je :wink:

gtrz, rob

8) zou wel gaaf zijn :D mischien linkje leggen naar RC-groups :wink:
ook jij vast 29 mei in je kalender vrijhouden hé! :wink: Ik wil je hotliner op Lipos ook wel eens zien knallen 8)

grtz!

Erik v. Schaik zei:
Thx voor de info. geen expo op de hoogte zeker? was ik wel van plan toe te voegen.
tape is alleen maar om de uitslagen van de servo te testen. straks alles ramvast plakken. zou je nog even de afstand van neuslijst- servo kunnen meten voor me, want met de toko zat ik net 1.5mm te ver naar voren om de b40+ regelaar daarin te kunnen zetten en wil ik nu voorkomen :oops: .

Ik heb 30% expo op hoogte en aileron. Afstand neuslijst(dus niet lip)-servo is hier 3,3 cm. Zo te zien zit jij wel goed.

Paul

Back