Conclussie NiHm versus NiCad ...

• Topicstarter Topicstarter Guzzio
  • Startdatum Startdatum
G

Guzzio

Guest
Ik heb de FAQ over zowel NiHm als NiCad doorgelezen en ik trek daaruit volgende conclussie:

Aangezien een NiHm cel beduidend gevoeliger is voor overladen, kan het geen kwaad of is het niet schadelijk voor de cel om ze in de NiCad stand te laden ... Ze zal dan wel niet helemaal vol zijn, maar je kan ze dan ook onmogelijk overladen?

Ben ik juist of niet ...

Dus bij twijfel of de cel NiHm of NiCad is, doe je er niet fout aan ze met de lader in NiCad stand te laden ...

Correct??? :?

En wat betekent CCAP en DCAP op de display van m'n lader?

Guzzio zei:
Aangezien een NiCAD cel beduidend minder gevoelig is voor overladen, kan het geen kwaad of is het niet schadelijk voor de cel om ze in de NiMH stand te laden ... Ze zal dan wel niet helemaal vol zijn, maar je kan ze dan ook onmogelijk overladen?

Zo klopt het wel, NiMH laden in de Nicad stand overlaadt je de accu's zwaar mee.

een goede lader hoeft geen onderschedit te maken tussen nicd en nimh.
beiden moeten op dezelfde manier geladen worden, zij het dat de spanningspiek en daarna spanningsval die optreedt als de accu vol is (zogenaamde delta-piek) kleiner is bij nimh dan bij nicd.
een nimh lader is dus gewoon een gevoeligere, nauwkeurigere nicd lader. nicd accus mag je darom zonder problemen opladen met een nimh compatibele lader.

De enige reden om een speciale nicd stand te hebben is dat bij oudere packs het zou kunnen dat er al een klein piekje optreedt voor het nicd pack vol is en de lader op de gevoelige nimh stand dan te vroeg zou stoppen. Ik heb dit enkel nog maar meegemaakt met een pak waarvan een cel zo versleten was dat ze beduidend minder capaciteit had. In dat geval nog verder doorladen zorgt er gewoon voor dat de andere cellen wel vol raken maar de slechte cel nog vlugger stuk is, wat ook niet de bedoeling kan zijn.

conclusie: steeds op nimh stand zetten

even voor de duidelijkheid

een nicd wordt geladen met een konstante spanning en een wisselende stroom

een nimh (dit is de enige echte goede manier )

wordt geladen met een constante stroom en een wisselende spanning

heb hier een dure lader staan 250 eurie en daar zit een micro processor in heb het eens gevolgd met een scope en een volt/ampere meter

mijn nimh's zijn altijd perfect vol en ik doe er al een 3000 op/ontlaad beurten mee

het enige verschil is dat NiMh een lagere delta peak heeft NiCd. De enige goede manier om te laden is met een inflex afslag.

@spike: Wat jij zegt lijkt goed maar klopt niet. Een NiCd wordt nooit geladen met een vaste spanning. Net als NiMh wordt de stroom begrensd (niet constant, dat is echt iets anders) en als de spanning sneller begint te stijgen moet je de stroom afbouwen, maar niet zoveel dat je de spanning gelijk houdt want dan heb je geen delta peak.

Ik heb ook een dure lader en die mensen zijn zo slim geweest om inflex in te bouwen. Da's pas een idee :)

als je het heel krom zegt, ja. Het ligt ook aan je laad stroom. De NiCd stand wil een hogere peak zien dan de NiMh stand. Dus je overlaad NiMh meer op NiCd stand. Bij een lage laadstroom is het niet zo erg (1C en minder) maar hoger dan 1C merk je al.

Elke stand, NiCd of NiMh, overlaad de accu. Ongeveer 1% - 3%. Dit lijkt weinig maar zorgt wel voor die hitte aan het eind van de accu. Inflex is het enigste systeem wat +/- 0.1% - 0.5% overlaad. Stukken minder in verhouding. Hierdoor kun je op een hogere laadstroom laden (3C geen probleem) zonder dat de accu erg heet wordt aan het eind.

WV zei:
Verpruts ik dus met mijn Robbe Infinity lader dus mijn NiMH-packs?

Ik gebruik ook met regelmaat een Infinity-I lader en ondervind tot op heden geen problemen. Accu's worden zeker niet te heet.

Ik heb gister voor het eerst mijn nieuwe Sanyo Ni-MH 8,4Volt accu van 3600mAh opgeladen met mijn Robbe Profi Home Charger deze sloeg echter pas automatich af bij 4700mAh. De accu was niet echt heet, gewoon hand warm zeg maar. Ik heb geladen met een stroom van 1A. Op het Marder forum zijden ze dat dit wel goed is, maar nu lees ik hier dus "Elke stand, NiCd of NiMh, overlaad de accu. Ongeveer 1% - 3%" bij mij was dat een behoorlijk stuk hoger. Kan dit nu kwaad ?? En moet ik de accu volgende keer anders laden ?? Bijvoorbeeld op handmatig inplaats van automatich ??

Ik zou bijna zeggen: "Wat een geneuzel...", maar dat doe ik maar niet, want de NiMh zijn al duur genoeg, dus zorgvuldig laden is een goede zaak.

Wat ik hier nog niet heb gelezen, is, dat NiMh het beste presteren vers (en warm) van de lader, dat scheelt echt enorm.

Sterker nog, NiMH de dag van te voren laden en de volgende dag koud gebruiken, is zelfs niet gezond, zulks in tegenstelling tot de NiCad, die hier geen problemen mee heeft.

Groeten, Jan.

EJS zei:
Ik heb gister voor het eerst mijn nieuwe Sanyo Ni-MH 8,4Volt accu van 3600mAh opgeladen met mijn Robbe Profi Home Charger deze sloeg echter pas automatich af bij 4700mAh. De accu was niet echt heet, gewoon hand warm zeg maar. Ik heb geladen met een stroom van 1A. Op het Marder forum zijden ze dat dit wel goed is, maar nu lees ik hier dus "Elke stand, NiCd of NiMh, overlaad de accu. Ongeveer 1% - 3%" bij mij was dat een behoorlijk stuk hoger. Kan dit nu kwaad ?? En moet ik de accu volgende keer anders laden ?? Bijvoorbeeld op handmatig inplaats van automatich ??

dit is normaal de 1ste keer dat je laad. zoiezo zijn de waarden totaal on betrouwbaar. veel energie gaat ook verloren in warmte en dat teld de lader gewoon doodleuk bij de capaciteit van de accu

mijn ervaringen met nimh is dat deze na een langere periode met hoge stromen geladen te hebben beduidend slechter gaan presteren. ik gebruik een schulze 535 met de laatste versie software 8.0, max stroom is 6A. Vanaf vorig jaar juli 3600 mAh Sanyo cellen in gebruik en deze zijn vol bij ca. 3200 mAh i.p.v. 3600 - 3800 mAh zoals dat in het begin het geval was.

Nieuwere NiMh cellen laadt ik dan ook met 1C deze cellen zijn nog in uitstekende conditie...

Daar zeg je het al Sanyo cellen :?
Die zijn gewoon stukken minder dan GPs voor dergelijke doeleinden.

Mijn oude GP3300 zijn altijd met 6A geladen en ontladen in 7 a 8 min.
Na 3 jaar 4x per week gebruiken komt er nog altijd 3100Mah uit op 30A.
(Wat er uit komt dus, niet wat er in gaat)

spike zei:
even voor de duidelijkheid

een nicd wordt geladen met een konstante spanning en een wisselende stroom

een nimh (dit is de enige echte goede manier )

wordt geladen met een constante stroom en een wisselende spanning

heb hier een dure lader staan 250 eurie en daar zit een micro processor in heb het eens gevolgd met een scope en een volt/ampere meter

mijn nimh's zijn altijd perfect vol en ik doe er al een 3000 op/ontlaad beurten mee
Sorry maar dit klopt dus NIET.
Zowel de Nicad als de NiMH cellem worden geladen met een constante STROOM en een spanning die langzaam oploopt naarmate de accu voller wordt. Wanneer de accu vol is zal de spanning niet meer oplopen en zelfs een heel klein beetje dalen. Dat is de deltapiek welke door de lader gedetecteerd wordt om het laden te stoppen. Bij NiMH is die daling van de spanning duidelijk minder dan bij NiCad dus moet je lader gevoellig genoeg (afgesteld) zijn om het laden op tijd te kunnen stoppen.
Maar lees DIT artikel eens door als je meer wilt weten over het laden van NiCad accu's.
Over NiMH is er ook zo'n artikel, dat vindt je HIER.
Succes.

Misschien een stomme vraag hoor maar wat houd nou precies 1C in bij een accu van 3600mAh ?? Is dat 360mA ?? Ik kan op mijn lader kiezen tussen een laadstroom van 0,1 t/m 5A. Houd dat in dat ik mijn accu's het beste op 0,3 of 0,4A moet gaan laden ?? En als ik ze met zo'n lage spanning laad slaat de lader dan ook vanzelf gewoon af of moet ik dan gewoon de lader na ongeveer 14 uur zelf uitdoen ?? Ik gebruik een Robbe Profi Home Charger als lader dus.

EJS zei:
Misschien een stomme vraag hoor maar wat houd nou precies 1C in bij een accu van 3600mAh ?? Is dat 360mA ?? Ik kan op mijn lader kiezen tussen een laadstroom van 0,1 t/m 5A. Houd dat in dat ik mijn accu's het beste op 0,3 of 0,4A moet gaan laden ?? En als ik ze met zo'n lage spanning laad slaat de lader dan ook vanzelf gewoon af of moet ik dan gewoon de lader na ongeveer 14 uur zelf uitdoen ?? Ik gebruik een Robbe Profi Home Charger als lader dus.

1c moet je lezen als 1x de cap van de accu .
bij jou accu is dat dus 1x3600ma=3.6 ampere

groeten wiebe

0,1C of 1C of 3C wil alleen maar zeggen dat je de accu laad (of ontlaad) met een stroom die gelijk is aan 0,1x of 1x of 3x de capaciteit. Heb je bijvoorbeeld een accu (LiPo, NiCad, NiMH of wat voor accu dan ook) met een capaciteit van 3600mAh en je wilt die laden met 1C dan moet je hem dus laden met 1x3600mAh=3600mA of te wel 3,6A.
De Robbe Profie Home Charger is een automatische lader die stopt met het laden als de accu vol is. Ga je laden met 0,1C dan duurt het laden van een helemaal lege accu ergens tussen de 10 en 14 uur. Als hij vol is zal de lader stoppen.
Als je NiMH cellen gebruikt kan je deze het beste laden met een minimale laadstroom van 0,5C. Dit omdat bij een lagere stroom de delta piek zo klein kan zijn dat de lader hem niet kan detecteren en dan stopt de lader niet (op tijd) met laden. Dat betekend in jouw geval dus laden met minimaal 1800mA (=1,8A).
Lees bij de modelbouw FAQ de stukjes over de Nicad en de NiMH accu's eens door. Het NiCad stukje vindt je HIER. Het NiMH stukje vindt je HIER.

Back