condensator op regelaar

welke electronica kenner kan ons hierover wat meer uitleggen
mag het ook met reverse regelaars etc.. ...
voordelen nadelen
thx
jeroen

Je praat dus over een powercap voor de "punch" ??

Yep, mag ook op een reverse want die condensator plaats je aan de kant van de accu, zo dicht mogelijk bij de regelaar.

De gedachtengang hierachter is dat zo'n condensator meer stroom kan leveren dan een accu en dan met name een NiMha accu.
Het wegtrekken en gas erop bij bocht-uit kan een dusdanige stroompiek vragen dat die piek voor een gedeelte door de condensator geleverd wordt.

ik ben dus iemand die het probleem heeft dat de auto er vandoor wil als ik gas geef, het bec systeem levert dan niet voldoende aan de ontvanger waardoor deze de auto er vandoor laat gaan.

ik vraag me af of dit op te lossen is, want in mijn geval blijft de voeding voor de ontvanger te laag dat betekent dat de auto gewoon door rijdt en het wegrijden dus pas eindigd tegen een boom rand hek ed.

wat voor condensator zou een voldoende capaciteit hebben... je heb condensatoren van 6v 10000uF dat zou misschien wel voldoende zijn....

het probleem is dat dit type (elektrolytische condensator) een polariteit heeft, ompolen betekent opblazen.
andere typen die geen polariteit hebben zijn nooit in hoge capaciteiten verkrijgbaar.

Lekker voorbeeld......
mr4middle.jpg

Hele dunne en lange draadjes aan de powercap terwijl hij juist hele grote stroompieken moet leveren. Die moet je eigenlijk zo dicht mogelijk op de regelaar solderen voor minimaal verlies over de draden. Hun advies is wel goed om gewoon bij de electronicawinkel 1 te halen. Als het kan moet je een Goldcap nemen, die zijn iets beter dan standaard caps en 4700uF/16v is meer dan genoeg.
Zoals ik al zei soldeer je die niet aan de motorkant maar aan de batterijkant van de regelaar.

Soms wil het ook werken als je de codensator bij de ontvanger plaatst gewoon op de +/- van CH3 van je ontvanger (mits je die hebt) of anders bij de draadjes van je servo op CH1 of 2 (dus niet in de BAT !) dan zal die bij je ontvanger de spanning even op niveau houden....

Maar als je daar last van hebt moet je bij jezelf nadenken wat er meer mis kan zijn zoals een slechte accu, niet goed ontstoorde motor of een slecht bec-systeem.
Op sommige regelaars komen er nog 2 losse draadjes naar buiten die je aan elkaar kan knopen om het bec-systeem te omzijlen, dat kan veelal ook al een oplossing zijn.

O ja, Een regelaar naast de ontvanger of een antennedraad langs de regelaar, motordraden en/of motor helpt ook niet mee.....

erikderaaf zei:
... het probleem is dat dit type (elektrolytische condensator) een polariteit heeft, ompolen betekent opblazen ...
Twee elco's tegengesteld in serie schakelen. Let op, capaciteit van het geheel halveert hierdoor.

Roelof zei:
...Als het kan moet je een Goldcap nemen, die zijn iets beter dan standaard caps en 4700uF/16v is meer dan genoeg ...
4700uF*7volt = 33milli Coulomb aan elektronen-lading in de condensator. Bij een stroom van 1 Ampere is dit in 33milli seconden 'verbruikt', reken maar na hoe snel dit verbruikt wordt bij de veel hogere stromen die optreden tijdens versnellen. Heb je je wellicht in micro of milli vergist?

Capacitance
The capacitance of the capacitor is how much charge it can store (measured in Farads or microfarads), This value is important as it dictates how smooth the voltage ripple becomes. For simply smoothing out the voltage ripple so your speed controller doesn't get hot a 1000uF cap is sufficient. If however you are running a low turn modified motor and want lots of extra punch, then 10,000uF is about the size you want.

You can get capacitor sizes bigger than 10,000uF, but as they the capacitance gets bigger so does their physical size.

van op die site
ik ga dus een 1000uF zoeken/kopen
(mijn regelaar is een ouwe getrouwe Hitec SP-560) ik wacht op brushless automotoren ;)

cya
roen

Mja.... ik kan ook de 1F condensator uit mijn auto halen die de 100+ Ampere pieken van mijn stereo tot zich neemt... :)

Maar laadt maar eens zo´n ding op op een 9v batterijtje en huo dan eens de polen tegen elkaar, dat is een veel grotere vonk dan het 9v batterijtje kan leveren....
Zoals ik al zij is het vooral net even de piek bij gas geven.

ron van sommeren zei:
Ik verwacht er niets van, zie mijn rekenvoorbeeld. Aangezien het een Amerikaanse site is: "Humbug".

Helemaal mee eens, volledige nonsens wat hier (zelfs met een zelfbedacht grafiekje) wordt beschreven.
Ter aanvulling hier datgene wat GM opgeeft voor de condensator, die bij de ASP-regelaar wordt bijgeleverd:

Der Anschluss dieses Kondensators ist in den seltensten Faellen notwendig. Die Entwicklungsabteilung GM-Racings hat jedoch herausgefunden, dass ein solcher Kondensator unter bestimmten Voraussetzungen bei Stoerungen fuer Abhilfe sorgen kann.

Dit komt er op neer, dat het mogelijk wordt geacht, dat deze condensator wat storing kan onderdrukken en dit is inderdaad juist. Verwacht er echter geen resultaat van!!!

Als men zo'n condensator toch wil monteren: geen 10V maar een 16V of liever een 25V type nemen!!!!! Je moest eens weten, wat een niet-afgeremde en dus vrij draaiende motor aan spanning weet te genereren ondanks het feit, dat er op korte afstand een 7,2 of 8,4V accu aanwezig is.

erikderaaf zei:
ik ben dus iemand die het probleem heeft dat de auto er vandoor wil als ik gas geef, het bec systeem levert dan niet voldoende aan de ontvanger waardoor deze de auto er vandoor laat gaan.

ik vraag me af of dit op te lossen is, want in mijn geval blijft de voeding voor de ontvanger te laag dat betekent dat de auto gewoon door rijdt en het wegrijden dus pas eindigd tegen een boom rand hek ed.

Voor dit probleem helpt een condensator niet! Welk merk/type regelaar is dit? Alleen een Hype 20 regelaar heeft een onstabiel bec-systeem, bij andere regelaars moet men eerder aan een ondeugdelijke voeding (accu, stekers of lange kabels)denken. Even met een ontvangeraccu uitproberen geeft uitsluitsel of het hiermee te maken heeft (uiteraard bec op de voorgeschreven manier buiten werking stellen).

acoms at8... volgens de specs zou het moeten lukken, alleen bij wegtrekken krijgt de auto de neiging weg te rijden....

door het bijpluggen van een ontvangeraccu is het probleem over.......

tijd voor een nieuwe regelaar volgens mij..... wordt volgend seizoen wel een combinatie regelaar-7turns motor-zero loss stekkers

Corrien zei:
... Als men zo'n condensator toch wil monteren: geen 10V maar een 16V of liever een 25V type nemen!!!!! Je moest eens weten, wat een niet-afgeremde en dus vrij draaiende motor aan spanning weet te genereren ondanks het feit, dat er op korte afstand een 7,2 of 8,4V accu aanwezig is.
Schottky diode over de motoraansluitingen. Is soieso een goed idee, minder storing, borstels en collector gaan langer mee.

Roelof zei:
... Maar laadt maar eens zo´n ding op op een 9v batterijtje en huo dan eens de polen tegen elkaar, dat is een veel grotere vonk dan het 9v batterijtje kan leveren ...
In vonken zit niet veel energie, zelfs niet in bliksem (relatief gezien). Enig idee hoe kort zo'n vonk duurt? Ik schud het zo niet uit mijn mouw maar het is heel erg kort.

Roelof zei:
Mja.... ik kan ook de 1F condensator uit mijn auto halen die de 100+ Ampere pieken van mijn stereo tot zich neemt... :)
In een aanhangwagentje achter je RB racer ;) ?

cooper zei:
zal ff aan onze ouwe hier vragen dan heb ik 2 'kenners' hun opinie :lol:
Op dit forum loopt een hele kudde elektro-techneuten rond, waaronder Corrien en ik :)

erikderaaf zei:
acoms at8... volgens de specs zou het moeten lukken, alleen bij wegtrekken krijgt de auto de neiging weg te rijden....

door het bijpluggen van een ontvangeraccu is het probleem over.......

AT8 ken ik nog niet, moet dus een goede regelaar zijn. Waarschijnlijk zal de accu het niet bij kunnen sloffen.
Terug naar de power-cap: deze helpt hierbij dus helemaal niet.

@Ron,

Laat Cooper het s.v.p. ook aan z'n pa vragen, zoons die de 'ouwe' om raad vragen zijn al schaars genoeg... :wink:

We halen opgelucht adem :)
Als 't ie het er niet mee eens was geweest..... :wink: :wink: :xmas:

Back