Configuratie motor/regelaar/accu oke?

• Topicstarter Topicstarter Petertje
  • Startdatum Startdatum
P

Petertje

Guest
Aan Electro-vliegers techneuten,

Ik heb op mijn electro zwever geinstalleerd zitten:

- Graupner Speed 600 8,4 V Stoomopname 11 A
- Graupner klapprop 9 x 4,5``
- Schulze regelaar slim 35 be 35A/45A
- Accu 7 cel Sanyo 1700 amp

Wat wil het geval nu, bij volgas gaat na ± 5 sec de motor stilstaan. :oops:

Is deze bovenstaande configuratie wel goed? 8O

Goede raad zou zeer welkom zijn :?

:alien: Groet`n Petertje

Dat zijn wel erg weinig amperes voor een 7-cellen pack in combinatie met deze motor/prop...Ik vermoed dat 1 of meer cellen in het pack niet goed meer zijn, waardoor de bedrijfsspanning gevaarlijk dicht bij de bec-afslag spanning zit.

Tip: Meet tijdens het draaien (dus onder belasting) ook de spanning op de accu, deze moet minimaal 7,5-8,0 volt bedragen. Ligt de spanning hier duidelijk onder, bijvoorbeeld zo'n 6 volt, dan weet je zeker dat het probleem ligt bij de accu.

Mocht de accu toch goed blijken te zijn, dan is de regelaar de eerst volgende verdachte.

Succes,

Hans

Heb je die 11A gemeten, of staat dat op het doosje?
11A is de stroom bij maximum rendement (hochster wirkunkungsgrad). Heeft dus niets te maken met de stroom die in werkelijkheid loopt.

9 x 4.5 is geen gebruikelijke prop. Zal 8 x 4.5 of 9 x 5 zijn.

Eerst maar eens die accu controleren.
Accu snel geladen?

Harold,
is correct op doosje staat `` Max.wirkungsgrad 11 A``.
Prop is 8 x 4.5.
Gemeten op accu 8,4V tijdens draaien
Accu is ontladen en weer snel opgeladen.
Ben `n echte leek dus alle hulp is welkom. :cry:

[/u]

OK, accu lijkt OK.

Volgende stappen:
- controleren of de regelaar te warm wordt (au = fout)
- Motor rechtstreeks op de accu aansluiten en zien of het ook zo snel terugloopt. (alsnog de accu fout, of iets met de motor)
- Kijk of de collector en koolborstels er nog een beetje normaal uitzien. Dit kan door de koelgaten.

Speed motoren hebben niet het eewige leven. Een motor kan verslijten door zwakker wordende magneten (waardoor de stroom extreem toeneemt) of door slechte koeling. In beide gevallen slijten de koolborstels snel.

Harold,
`t is `n nieuwe motor 8O ,en op de instructie staat ``het inlopen, niet vereist`` .

Enne niks ``au`` :roll:

Snap er gin jota van :cry:

Je had natuurlijk ook een echte zwever kunnen kopen :lol: geintje.

Mooi balen. Kan het zijn dat er een fout in de regelaar zit met betrekking tot de BEC-afslag? Ik bedoel als de accuspanning onder belasting niet terugloop tot onder de 6V maar de motor houdt er wel mee op dan kan het haast alleen de regelaar zijn.

Mark

Er staat op elke speed xxx doos volgens mij wel dat je hem niet hoeft in te laten lopen. Toch is het verstandig dit altijd wel te doen.
Probeer eens, zoals Harold al eerder heeft gezegd, de accu rechtstreeks op de motor aan te sluiten en te kijken of het dan ook gebeurt.

Back