Containers maken van schaal 1:125

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door jboers, 1 jan 2006.

  1. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    @jboers, voor een containerschip 1:300, heb ik de containers zelf gemaakt. Van Evergreen bestaan er polystyreen platen met alle mogelijke ribbels. De plaatjes zijn wel niet goedkoop, hoe groter de schaal, hoe meer plaatjes je nodig hebt.
    Op de foto's, zijn de grote blokken uit 1 stuk, de containers bovenop zijn apart gemaakt. Op 1:300 is elke container "afgezoomd" met een latje 1x1mm. Hoe groter de schaal, hoe meer details erop moeten.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29870&start=15
    Het (bijna) afgewerkte schip staat onderaan.
     
  2. Ikemastah

    Ikemastah

    Lid geworden:
    26 mei 2005
    Berichten:
    174
    Gezien de details zat ik te denken aan gieten. Je hebt hier natuurlijk wel een licht vulsel voor nodig, maar het moet wel te doen zijn lijkt me. Een kwestie van een mal maken en dan kopien gieten. Eventueel kun je in het gietsel een blokje piepschuim doet, zodat het gewicht beperkt blijft. Het is natuurlijk wel zo mooi om iedere container los uit te voeren! Zon massief bok op je dek ziet er denk ik niet mooi uit in schaal 1:125. Kijk ook een naar de trein maersk van deans marine als je dit niet al gedaan had natuurlijk.

    Ike
     
  3. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Ikemastah, losse containers zijn altijd mooier. Heb je al eens bij Vosschemie rondgekeken? Daar hebben ze rubber, waarmee mallen gemaakt worden. Daarin giet je dan weer een 2-componenten "blitzmassa", snel verhardend dus.
    De binnenste holte van de container kun je ineens uitsparen in de mal. De produkten zijn niet echt goedkoop.
    http://www.vosschemie.nl/
    Ik ken de preciese naam niet meer van deze produkten, maar een mailtje waarin het probleem uitgelegd wordt, gaat zeker beantwoord worden.
     
  4. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  5. ErikDijkstra

    ErikDijkstra Guest

    WAUW echt cool man. Net op tijd voor WSD ook. Ik hoop dat ik de tijd kan vinden om er nog een paar te vouwen.
     
  6. kappie

    kappie

    Lid geworden:
    20 feb 2005
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Rijsenhout
    Hallo Erik

    voor het maken van containers kan je ook op http://home.wanadoo.nl/schatborn/ kijken die heeft heeeel veel containers van papier en blokken van 4of 8 containers bij elkaar. Heb voor mn containerschip ook hiervan gebruikt gemaakt.

    mvgr Jaap
     
  7. norbtach

    norbtach Guest

    Als webmaster van deze site stel ik het op prijs als er eens een fotootje van die containers opgestuurd wordt, dat zet ik dan op de site.
    Bedankt, groetjes Rob.
     
  8. ErikDijkstra

    ErikDijkstra Guest

    Dat is ook wel een handige site inderdaad. Ik zal eens kijken, het scheelt in ieder geval een hoop vouwen zo.
    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina