Controls (rudder/aileron) wisselen?

• Topicstarter Topicstarter Mad Max
  • Startdatum Startdatum
M

Mad Max

Guest
Ik ben nogal een rare, ik ben linkshandig, maar knip met rechts. Boterham smeren met links, snijden met rechts. You get the picture;)

Nou vind ik de rudder en aileron voor mijn gevoel dus omgewisseld zitten.
Ook denk ik de rudder vaker te gebruiken dan de aileron en daarom is lijkt het me wel fijn dat deze niet samen met de throttle zou zitten.

Ik zie dat het in de heli zelf (honeybee FP2) niet veranderd kan worden omdat het om een motor en een servo gaat. Maar is het niet een idee om het in de zender zelf om te schakelen. Het leek me niet verstandig om dat ding meteen open te schroeven dus vandaar dit topic.

bij veel zenders kun je deze gewoon digitaal omzetten.
als je dat dus niet kan met de zender zou je idd gewoon de stekers van binnen kunnen wisselen, als deze met stekers zit vanbinnen.

anders moet je gaan knippen en soldeeren.
misschien even wat meer info over de zender dan weet iedereen welke zender je hebt;).

gr Sander.

Sorry dat is inderdaad wel handig om even te vermelden, het is volgens mij gewoon de standaard bijgeleverde Esky zender.
DSC_0024.jpg

heb even gezocht,
de esky hobby ET4 zender is er voor links en rechts throttle.
dus je had kunnen kiesen ;).
maar ik denk dat deze met stekers zit van binnen.
dus even omdraaien en de veer ook zodat de anderekant de stik zich centreerd.

gr Sander.

Hehe bedankt voor je antwoord maar je begrijpt me niet helemaal geloof ik.

De throttle wil ik wel links houden, maar niet samen met de rudder, liever met de aileron.

nou ja dat kan toch ook.
het zijn alleen dan de andere stekers :D.

maar gewoon even de zender open schroefen en je ziet meteen of het kan of niet.
wel even de batt er uit he ;).

gr Sander.

Ha Mad Max, ik ben net zo apart linkshandig als jij ;) en worstelde met precies hetzelfde probleem.

Wat jij nu wilt, en ik wou, is mode 4. Sommige dure zenders zijn om te zetten, en sommige kan je ombouwen. Google maar eens op mode 4.

Ik wou dat dus ook toen ik begon. Maar de rompslomp om zoiets voor elkaar te krijgen zonder de hoofdprijs te betalen hebben mij toch besloten te leren vliegen in, het meest voorkomende, mode 2. En nu ben ik er blij om. Wat ik nu fijn vind is dat de verplaats-beweging op één stick zit (de cyclic) en als je die loslaat de heli moet gaan hooveren.

Even een stomme opmerking van mij tussendoor...

Sommigen vinden ons linkshandigen zowieso gehandicapt..
Maar moet je dat erger maken door jezelf mode 4 aan te leren?
Je bent nu nog aan het leren vliegen, meestal zit geen enkele functie dan op zijn plek
En de meesten op dit forum vliegen mode 1 of 2

Dus, als jij jezelf 4 aanleert, kun je nooit andermans heli uitproberen, en een ander kan nooit die van jou testen

Doe jezelf een lol en spendeer iets meer tijd aan het aanleren van mode 2 (veelgebruikt bij heli's)

Maar dat is de mening van een collega linkshandige...

Ik ben linkshandig, en kan ook meer met mijn rechterhand dan de meeste rechtshandigen links.

Ik zou het je afraden:
1. ondersteuning wordt moeilijk (al eerder gemeld)
2. bij het heli-vliegen lijkt het me makkelijker om de cyclische functies op 1 stick te hebben. Die meng je vaak.

Dus leer het gewoon op die manier aan. In mode 2, die wordt gewoon het meest gebruikt.

En daar bijkomend, meestal zit bij dit soort zenders je rudder gemixt met je throttle kanaal. Als je dus zoals eerder gezegd, gewoon de stekkertjes omwisselt gaat je heli ineens kantelen als je throttle geeft, en slaat de staart weg. dan ben je nog verder van huis...

Oke jullie hebben me overtuigd om het lekker zo te laten. Ik had het inderdaad al bedacht dat je een probleem hebt als je een keer iemand anders heli probeerd. Toch merkte ik een paar keer dat ik crashte omdat ik in gedachte toch verkeerd zat met de controls.

Heb ook een jaar of 6 gedrumt op een, je raadt het al, rechtshandige opstelling, puur omdat het bij de leraar ook altijd zo stond. Dus zoals gezegd, aan alles kan je wennen, wij linkshandigen helemaal:yes:

Een tip wat betreft vliegen en crashen voor iedere beginner:

Zolang je serieus "nadenkt" tijdens het vliegen betekent dat meestal bij een RC heli dat je iets aan het doen bent waar je nog niet aan toe bent en een verhoogde kans op crashen hebt.
Is een beetje hetzelfde als dat je in je auto naar je versnellingspook indeling gaat zitten kijken tijdens het rijden om hem in de juiste versnelling te zetten :mrgreen:.
Boem is Ho, zeg maar.
De enige goede manier is repeteren en leren van alle basis orientaties (echt + sim) tot het automatisch gaat, dan de volgende stap.
Drummen leer je trouwens ook niet anders ;)

Laatst bewerkt:
Ik ben linkshandig, en kan ook meer met mijn rechterhand dan de meeste rechtshandigen links.

Ik zou het je afraden:
1. ondersteuning wordt moeilijk (al eerder gemeld)
2. bij het heli-vliegen lijkt het me makkelijker om de cyclische functies op 1 stick te hebben. Die meng je vaak.

Dus leer het gewoon op die manier aan. In mode 2, die wordt gewoon het meest gebruikt.

Zelfde hier ! Ik ben ook linkshandig en gewoon mode 2 aangeleerd !

Heb ook een jaar of 6 gedrumt op een, je raadt het al, rechtshandige opstelling, puur omdat het bij de leraar ook altijd zo stond. Dus zoals gezegd, aan alles kan je wennen, wij linkshandigen helemaal

Dit ben ik toch als linkshandige blijven doen en nog steeds ;)

Succes,

Grtz,
Dirk

Laatst bewerkt:
ik speel afrikaanse muziek, Djembe, en doe dat toch echt in een linkshandige setting.
Bij sporten ben ik ook echt linkshandig.
Ik zie mode 2 niet als specifiek voor rechtshandigen. Voor hetzelfde geld was iemand met een andere modus begonnen, en gebruikten we die nu bijna allemaal.
Een ding blijft : Ik denk nog steeds dat het goed is om aileron en elevator op 1 stick te hebben. In ieder geval bij heli vliegen.

Back