Convenant met Tennet

Zijn er in Nederland modelvliegclubs die een convenant met Tennet hebben afgesloten om (gedeeltelijk) te mogen vliegen binnen de 150 mtr zone van hoogspanningslijnen etc?

los van dat het mag
moet je het willen?
Die zendmasten drukken toch ook een deel van je signaal weg, lijkt me

en je zal op de 1 of andere manier de mensen bij tennet moeten overtuigen dat je geen gevaar vormt
wat een stevige uitdaging zal vormen.. zeker als het voor die mensen veel simpeler is om gewoon "nee" te zeggen

Tennet heeft geen zendmasten.
Tennet beheerd het hoogspanningsnet van Nederland en deels ook in Duitsland.
Met de nieuwe wetgeving voor modelvliegvelden is een dergelijk convenant mogelijk geworden.
Ergens heb ik in de "wandelgangen" mogen vernemen dat er kennelijk clubs zijn die een dergelijk convenant hebben, of om na te gaan of dat werkelijk klopt is de reden van mijn topic.

Een club die een vergunning aanvraagt bij ILT, hoeft zelf geen convenanten met derden (defensie, Tennet, etc.) aan te vragen.

Dat is nou net de lol van zo’n vergunning: die maakt het mogelijk om in gebieden waar je in de open categorie niet mag modelvliegen, dat tóch te doen.

De voorwaarden waaronder dat kan, worden dan in zo’n vergunning opgenomen.

Als een club al een convenant heeft met bijvoorbeeld de LVNL (en in voorkomende gevallen is dat al vaak zo), dan maakt dat de aanvraag van een vergunning nog makkelijker. Maar het is geen vereiste.

Een convenant hebben wil niet zeggen dat je dan de regels van Tennet niet hoeft te volgen. Die 150m blijft gewoon staan

Dat is niet juist.

Als je met ILT in de vergunning tot een andere afspraak komt, kan je ook binnen de 150 meter afstand van de masten vliegen.

Hetzelfde geldt voor spoorlijnen, wegen, waterwinninginstallaties en recreatie-gebieden.

Maar uiteraard zal ILT dat afstemmen met Tennet.

En het ‘convenant’ gaat dus over de afspraken met Tennet zelf. Je verwart ‘convenant’ met ‘vergunning’.

Back