conversie set raptor 50

Gerard_nl

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
ik speel met de gedachte om een geelectrificeerde raptor 50 te gaan bouwen.
puur om op de zomeravonden na 8 uur nog te kunnen vliegen (ivm geluid mag er na 8 uur alleen electro gevloegen worden)

nu heeft mscomposti een set die mij wel aanspreekt, niet te veel omgebouw maar aardig plug en play.
http://www.mscomposit.com/Products/Hornet/Raptor50/raptor50.html
ik twijfel tussen die set en een xeroG ep 600 conversie, lichter maar flink aan de prijs.

ik ben benieuwd wat je totaal geschat gewicht is. Die 3000 - 4000 mAh accu's die ze opgeven zullen het ook niet veel langer dan 10 min volhouden denk ik. Als ik kijk naar mijn logo 20 dan komt deze met 4200 mAh accu's straks beneden de 3kg en dan met 8s lipo. 10 min lang heb ik dan 720W gemiddeld met 1200W piek. Op 3kg moet dat wel lukken :)

Een electro raptor speelt ook door mijn hoofd aangezien de crash kosten lager zijn en er veel meer voor te krijgen is.

He Gerard,

Ik zag dat van MS-composit ook,dat filmpje ziet er wel indrukwekkend uit.
Zo'n electro Raptor 50 lijkt me ook wel leuk eigenlijk :D
Heb jij ergens de prijs gezien van die set die ze aanbieden?

Groeten,
Marcel

Marcel, lees jij wel alle replies ;-)

In het draadje op RCgroups staat dat de motor warm zal lopen, en sneller inkakt.

2e reply, voor 45 dollar de ombouwset;-) Motor etc naar eigen keuze.

Laurens,ik heb niet echt de tijd(en zin) om op RCgroups een topic te gaan lezen van 36 pagina's groot :wink:

eheli is ook bezig met een conversie kit.

Hij is hem nu aan het testen op de Gohbee 50, dus ik zou ook even contact met Hans opnemen als ik jou was Gerard.

gr Remco

Die kit van Eheli.nl haalt maximaal 1700 toeren op kop. Daarbij komt ook nog dat de motor aan de lichte kant is dus je hebt grote kans op een overhitte motor.

Laurens,

Leg me nou eens uit hoe je aan deze info komt..... Als ik Hans een beetje inschat kan ik me dit namelijk moeilijk voorstellen.

Groet, vincent

- Bouwdoos Raptor 50V2
- EH Electroombouwkit
- Kontronik Kora 25-10
- Kontronik Jazz 80-6-18
- FlightPower Akku 6S1P 3.700 mAh

650 kv heeft de Kora 25-10.

650*22.2= 14430 rpm

14430/8.45 = 1697 rpm op kop.

De motor weegt 225 gram, en dat is aan de lichte kant.

Een lichtere motor kan zn hitte minder snel kwijt dan een iets zwaardere motor.

Voorbeeld:

Kontronik Twist 33, op een Robbe Spirit Li met een 15T tandwiel. Op 4s word deze van binnen zo warm, dat die demagnetiseerd. Een zwaardere motor verdeelt de warmte beter.

Laurens,

Je gaat er dan wel vanuit dat een motor pinion met de standaard tandwielverhouding t.o.v. nitrovariant wordt gebruikt..... ik stel me zo voor dat dit niet het geval zal zijn......

Het warm worden van een motor beoordelen op sec z'n gewicht vind ik wat kort door de bocht.... er zijn andere aspecten die hierbij meer een rol spelen.... vereiste af te geven vermogen is d'r bijvoorbeeld een van.

Ik ben benieuwd naar de resultaten van Hans...

Groet, vincent

Vuistregel van Harold:
borstelloze motor max. vermogen 3Watt per gram.
Motor moet nou eenmaal zijn warmte kwijt/opnemen. je hebt nooit 100% rendement dus je hebt altijd een max. vermogen. (warmte moet kwijt kunnen)

Hoeveel watt zou je nodig hebben voor zo'n raptor 50?

Op de site staat de standaard tandwielverhouding aangegeven. Misschien dat dit gewoon verwarring geeft omdat het fout is?

Het warm worden van de motor heeft zoals jij zegt ook te maken met het afgegeven vermogen. Het vermogen wat je verliest (dissipatie) word omgezet in warmte. Als je teveel verliest word het dus te warm waardoor de magneten demagnetiseren.

Back