conversie set raptor 50

Euhm... 3pk voor 3d met een 50er???

Alsnog om die 1425 watt te halen moet je constant 64 Amp trekken.

Hi,

Ben bang dat dit soort rekenregels nu niet meer zo goed passen...... Even nagekeken: XeroG biedt ook een E-Raptor variant aan waarbij ze een Neu 1515-2Y motor hebben gedaan (weliswaar op 10S lipo's, maar dat maakt voor dit verhaal niet uit). Op runryder kom ik heel veel positieve berichten over deze motor en setup tegen. Gewicht van de motor.... 280 gram....

Overigens, de door henseleit aanbevolen motor voor de MP-E, kontronik Tango 45-7, weegt 285 gram...... Ik meen me wat video's te herinneren waaruit mag worden opgemaakt dat dit toch ook geen kinderachtige setup is.... Kale MP-E weegt 2.4 kilo.... scheelt toch wel wat met een standaard raptor 50.... zal dus wel wat moeten afvallen....

Groet, vincent

P.S. soortgelijke positieve E-Raptor verhalen zijn er ook over de Hacker C50XL..... motor van ruim 400 gram.... tja....

Ik sluit af en wacht op de resultaten van Hans....

@laurens:
ligt aan de spanning hè...

@gerard. meestal heb je voor elektro minder "ingaand" vermogen nodig, voor hetzelfde uitgaande vermogen. kortom met minder vermogen vliegt ie hetzelfde.

Dus met een brandstof motor haal je nooit het opgegeven vermogen.

Vincent, het verschil tussen 225 en 280 gram is 20%. Dat is best veel.

Michiel,

Bij electro plankers kan je af en toe de motor uit doen, bij brandstof planken kan dat niet.

Een motor moet altijd een hoeveelheid warmte kwijt. Als je motor (in het model :wink: ) een rendement heeft van 90%, en je vraagt 1000watt opgenomen vermogen, moet de motor zo'n 100 watt puur aan warmte kwijt.
Is je rendement 80%, dan moet je 200 watt warmte kwijt!

Is je motor "zwaar", of is hij goed gekoeld, dan hij makkelijk veel warmte kwijt. Is hij licht en slecht gekoeld, dan kan je maar weinig warmte kwijt, en moet het maximum vermogen dus beperkt worden.

Het dissipatievermogen van de motor (mede afhankelijk van het gewicht, je slaat de warmte voor een deel tijdelijk op, om na de vlucht te koelen)) en het rendement bepaald dus direct het maximum vermogen dat een motor "continu" kan leveren.

Hoe hoger het rendement van de motor, hoe lichter hij dus kan zijn voor hetzelfde vermogen.
Neu en kontronic tango's hebben een zeer hoog rendement, dus kunnen ze in verhouding tot hun gewicht zeer veel vermogen leveren, en toch niet heet worden. Hacker is wat minder, ijzer is niet zo'n goeie kwaliteit, dus moet de motor zwaarder zijn om de extra warmte te verwerken

Niels

In mijn logo 20 heb ik een plettenberg 300/25/3a van 295 gram en die sleurt die 3.7kg moeiteloos mee ;) Een lichte .50 er heli moet beneden de 3kg kunnen. Ik trek nu 25A gemiddeld op 24 cellen (+/- 8s lipo) en de motor wordt niet echt warm. nu draai ik ook nog maar 1600 toeren maar die motor kan veel meer ;)

Hoi,

Ben momenteel de "gelukkige" bezitter van een MS E-conversiekit voor de raptor 50.
Vlieg met EVO 3700 mAh 10s.
Power benaderd deze van de OS 50 Hyper.
Vliegtijd 6 min en dan landen, dit op 100 % gascurve. (in governermode)
Toeren van rotor nog niet gemeten maar zal zeker rond/iets boven de 2000 zijn.
Weinig aanpassing te doen aan het frame om de batterijen te kunnen monteren.
Kapje veranderd naar deze van de TZ, past beter dan dit van de raptor na de conversie.
Na 6 min moet er terug 3000 mA in de 3700 geladen worden, dus houd een reserve van 700 mA. (19% capaciteit over na vliegen is ideaal voor de levensduur van de batterijen)
Geluid werd ook gemeten:
-64 db in hovering 100% trottle
-72 db aerobatics (loopings, rolls, flips, tic-tocs, inverted flight,...) Het meeste van het geluid komt van de bladen (pallen).

Gewicht: 200 tot 300 gram meer dan fuel-versie.

Heli vliegt eveneens strakker, doch blijft quick. (strakker ---}waarschijnlijk door meergewicht)

Temperatuur motor-controller-batterijen na 6 min hard vliegen:

-motor maximuum temperatuur gemeten: 54° C
-controller max. temp. gemeten: 39° C
-batterijen max. temp. gemeten: 35° C
Deze maximuum temp werden bereikt tijdens onze "kleine hittegolf", een drietal weken geleden.

Electronica van heli:
3 x 9252
GY 601 met dig. servo
aparte kleine batterij voor electronica: futaba 1500 mAh

bladen:
SAB carbon 600

groene paddles

Hoop dat dit een beetje helpt bij jullie keuze.

Volgend project zal EP600 of Eraptor met HACKER-setup worden.

Verslag zal dan eveneens volgen.

Mario :D

(Hoi Marcel en co, groeten uit België)
Hoop dat dit

Hee Mario,das lang geleden :D
Vlieg je enkel nog electro?

Die MS setup ziet er mooi uit,ik was ook onder de indruk van het filmpje ervan.
Ga je zelf ook nog foto's/filmpjes plaatsen?

Groeten,
Marcel

Even een vraagje tussendoor: Wat kost zo'n ombouwset van MS composit wel niet??

Is het niet bijna handiger om een T-rex 600 te bouwen, kun je zelfs eerst nog ff in utrecht gaan buurten bij JD om te kijken of het wat is?

Cheers,

Rich 8)

Ja, ik denk er hetzelfde van, dat is ook de reden waarom ik men raptor 50 verkocht heb en niet omgebouwd.

Als ik die filmpjes van de MS ombouwversies bekijk dan vind ik dat ie eigenlijk niet zo heel veel 'punch' heeft. Vliegtijden van 6 minuten haal ik ook met mijn Trex600 maar dan wel op 6S. Op 10S is de Trex600 een monster (zelf nog niet getest).

Voor een MS raptor zit je volgens mij aan 700EUR (raptor+motor+esc) zonder lipo, een Trex600 Carbon 589EUR (heli+motor+esc+regulator lipo).

De reden ligt volgens mij bij het gewicht, de Trex600 is 300-400 gram lichter dan een fuel Raptor50. De MS is blijkbaar 300gram zwaarder.

Op 3D masters was er ook een ERaptor, ook die kon me niet echt overtuigen, enkel de Mikado's waren super op 10S. Werkelijk ongelofelijke demo's...
Kan je downloaden op runryder...

Skywalkertje, Ron Sebastiaan hadt 2 versies van de ERaptor bij. Een op 6S en een op 10S, volgens mij heeft hij het meest gevlogen met de 6S versie. Ben daar alleen niet zeker van. Ik kreeg ook het idee dat het spul nog behoorlijk in ontwikkeling is, op vrijdag was hij nog motoren aan het om-solderen. Ook de publiciteit die eraan gegeven werdt was minimaal.
Een ding viel me wel op/tegen, het geluid wat dat ding produceerde, een zeer irritante hoge toon.
Bij alle T-Rex 600's viel mij het toch op dat de echte punch er snel uit is, dit was vooral te merken tijdens de Set Figures, die duren meestal het langst.
De meeste demo's waren niet langer dan 4 minuten en dan kon je al merken dat het toerental duidelijk meer inzakte tijdens heftige stuuracties.

Rick

Ja, je voelt de karakteristieke ontlaadcurve van een lipo wel als je vliegt op 6S. Dat merk ik ook bij mijn Trex600. Eerste 30-60 seconden mega power, daarna stabiliseert het zaakje op een iets lager niveau, om dan ineens weg te zakken op het einde (zover laat ik het nooit komen).

Ik hoop dat alles nu een beetje in een stroomversnelling komt ivm grotere E Heli's. Een jaar geleden ben ik van 3S naar 4S gegaan met mijn Trex450. Tegenwoordig kan je met de juiste motor en lipo dezelfde power hebben op 3S. Hopelijk komen er snel super 6S motoren voor 50size birds. Enkel is het frame van de trex600 nogal smal, dus dat wordt prutsen om een grotere/betere motor te plaatsen...

Heeft iemand trouwens ergens een filmpje van die 3D masters 2006 Set Manoeuvres van de Align piloten, ben pas vrijdagavond toegekomen, dus na de Set Manoeuvres :-(

Hoi Marcel, nee vlieg ook nog met mijn Stratus en Vibe.

Zal even kijken voor foto's, filmpje zal moeilijker zijn.

Kan de power niet vergelijken met Trex 600 daar ik deze nog niet zien vliegen heb.
Personen die de Trex wel zien vliegen hebben, alsook mijn raptor, zeggen dat mijn raptor veel meer punch heeft. (benaderd echt deze van een 50 OS, nadruk op benaderen, dus ietsje minder)

Wat mij tegenhoud om een Trex te kopen is het feit dat je momenteel geen andere overbrengingen vindt voor de heli, dus ook geen andere motoren en hogere "s" van batterijen kan uitproberen zonder waanzinnige toeren op de kop te draaien.
Eveneens mag je dan een andere controller kopen want meer dan 6s kan de bijgeleverde niet aan.
Zal dan ook een dure heli worden!! Dus Raptor Rulezzz, de prijs van zo een Trex600 zal echt wel in de buurt liggen van de ombouwset om dezelfde of hopelijk betere prestaties te krijgen.

Indien iemand van jullie (Skywalkertje bvb) me kan zeggen waar ik andere overbrengingen kan vinden, een goede motor en controller om op 10s te vliegen, zie ik het wel zitten om een Trex 600 aan te kopen.

Denk gewoon dat de Xero-G EP of de E-RAZOR momenteel "the way to go" zijn.

Veel vlieggenot aan allen.
Mario

Personen die de Trex wel zien vliegen hebben, alsook mijn raptor, zeggen dat mijn raptor veel meer punch heeft. (benaderd echt deze van een 50 OS, nadruk op benaderen, dus ietsje minder)

Wel op 6S is het heel belangrijk dat je goede lipo's koopt, die standaard lipo's van Align 6S2P4200 en 4400 voldoen niet echt voor 3D vliegen. Met welke lipo's vloog die Trex600? Mijn Trex 600 zit ook ietsje onder het niveau van een standaard glow 50, maar het lage gewicht maakt veel goed. Belangrijker vind ik echter dat ie enorm goed vliegt, alsof op rails. Het enige echte nadeel tov glow is de lage vliegtijd. 6-8 minuten sportvliegen of 4-5 min harde 3D.

Op runryder en rcgroups is er wel wat te vinden over 10s trexen. Dan wel met nieuwe motor en regelaar (duur grapje). Maar dan heeft ie beduidend meer power dan een normale 50 size.

Ikzelf zal nog wel een tijd met de standaard setup vliegen. De prijs/plezier factor zit heel goed met de 6S Trex 600.

filmpje 10S Trex 600

Draadje Trex600 Z50 motor, weight is 3.45kg ready to fly, 10s1p, 3700mah Polyquests, flighttime 10 min

Trouwens die setup past ook in een Raptor50, ik vermoed dat met die motor de raptor ook 90 size power heeft.

Hoi skywalkertje

Met welke Lipo vlieg jij op je 600?
Kun je ook de prijs meedelen van de Lipo en waar je deze gekocht hebt?

Indrukwekkend filmpje moet ik zeggen, die Trex op 10S.
Heb echter nergens kunnen terug vinden waar ze die 18 tanden vandaan halen om het gewenste toerental te krijgen! :?:

Heb alles nog eens goed doorgenomen en er zit inderdaad iets in in die Trex 600, enkel, moest ik die kopen, zou ik hem misschien toch proberen op 10 s te zetten.
Zou het dan niet intressanter zijn om de versie met het metalen chassis te nemen, kwestie dat het aanpassen voor de motor toch via experimenteren moet gebeuren en het zonde is om zo een mooi carbon chassis te verprutsen? (het is niet echt goedkoop dat carbon chassis)
Eveneens zou het dan intressant zijn daar de batterijen onderling tussen raptor en Trex kunnen uitgewisseld worden. (2 x 5s EVO20 3700 mAh)

Wat denk je van de nieuwe E-raptor, 620SE van TT zelf.
Zou die het wachten waard zijn?

Mario :D

Mijn setup + lipo info kan je hier vinden:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=43114

Nu zijn er nog 2 extra mogelijkheden:

4500 6S1P van TP, waar szabo mee vliegt 180 GBP
4900 6S1p van flightpower 200 GBP, als ik er nu eentje zou kopen zou het deze zijn.

Ik zou sowieso nog wat afwachten als je met 10S wil gaan vliegen. De eerste testen zijn nu nog maar juist begonnen, kan je volgen op helifreak, runryder en rcgroups. Er zijn ook motoren die wel passen tussen dat dure frame van 160 EUR.

De E-raptor van TT zal ook wel goed zijn vermoed ik ('k heb zelf een nitro Raptor90 en ben hier nog altijd enorm tevreden mee). Alleen vind ik de swash aansturing nogal 'vreemd' op de Eraptor. Op dat prototype van 3D masters werd de oude swashplate gebruikt in 90 graden eccpm waabij dus één ball niet verbonden is. Voordeel is wel dat er heel veel plaats is voor lipo's en motoren in tegenstelling tot de Trex. In Ircha2006 vloog ie met 11S, persoonlijk vind ik dit overkill voor een 50 size en ik weet niet goed wat ze hiermee willen bewijzen.
Misschien wat off topic maar die hele marketing campagne voor de Eraptor van TT vind ik ondermaats als ik dit vergelijk met hoe Align dit aanpakt. Dit heeft natuurlijk niets te maken met hoe goed een heli is maar wel met hoeveel ervan verkocht zullen worden...

Back