Conversie Top Flight P-40E naar P-40N NEIAF

Allen

Omdat de Tiger niet opschiet en ik toch wat af wil hebben binnenkort, (nog) een tussendoortje.

Rond de Kerst heb ik van Chris deze P-40 van Topflite overgenomen.

Hij had m gecrasht (hoogteroer aansturing was losgekomen, tja dan houdt het op) deels gerepareerd, en toen aan mij verkocht. :thumbsup:

Mijn idee was in eertse instantie om m met de "lakstift" wat bij te werken, en vlug te vliegen, maar ik vond de breuk toch te duidelijk zichtbaar, en Ramses zat me steeds te bestoken met plaatjes van NEIAF (Netherlands East Indies Air Force) dus ging de spreekwoordelijke kogel door de kerk en nu is ie kaal.

zo kwam ie binnen (chris, vleugelplaatje heb ik van jou geleend)

full


full



full


full


Toen ik ging schuren om de zwarte lak te verwijderen kwam het glasdoek mee:confused:

Ik had Chris zijn draadje beter moeten lezen; want zoals hij ook schreef, hij is niet geglast maar bespannen en daarna gespoten.
Dit maakte eea wel makkelijker, een avondje pulken en hij was kaal.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/femmo-albums-p-40-picture140158-pict0065.jpg

full


Gelukkig heb ik dit gedaan want er bleken nog een paar verrassinkje onder de lak te zitten:
Neus was ernstiger beschadigd dan gedacht;
full


Fairing kapot
full


Inmiddels is de neus gelijmd, dashboard teruggeplaatst en de fairing vervangen (alleen het puntje nog en een beetje trimmen)

full


full


Goed hoe moetie worden?

zo dus:
full


of zo:
full


MAARRRRR De NEIAF P-40's zijn N versies en de TF kit een E versie

Het verschil is voornamelijk de canopy.
full


Die cockpit ga ik aanpassen enerzijds omdat ik het gewoon redelijk kloppend wil hebben, anderzijds omdat ie dan net fff anders is dan de meeste andere P-40's van deze afmeting.

Nieuwe kappen (canopy en motorkap) zijn inmiddels besteld, als motor heb ik een wat oudere OS 120S-E liggen die er op moet.
(Ik heb ook nog een 15x8 drieblad, zou die hierop passen?)

Roeren worden opnieuw bespannen met Profi Cover, de romp en vleugels worden geglast en gespoten, ik denk met Aquacolor van Revell en daarna 2K lak naar het voorbeeld van Ronald K.

Details; De cockpit laat ik van binnen leeg, ik wil denk ik wel panellines maken


zal de vorderingen hier bijhouden, wel eerst fff vriend worden want ik mag bijna geen fotos meer uploaden;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:thumbsup:

Wat foto`s van andere NEIAF P-40`s om in de sfeer te komen:

53577-hi.jpg


dutch_p-40_2.jpg


scan0005-7.jpg


dutch_p-40_11.jpg


dutch_p-40_15.jpg


dutch_p-40_16.jpg


120sqn-nei01.jpg


WhamBam001b.jpg


120Sqn001b.jpg


Merauke001b.jpg


Snafu001b.jpg


P-40Ns120SqnNEI001b.jpg


Sandberg055b.jpg


Sandberg059b.jpg


Wordt mooi man, een bijzondere P-40 tussen de haaienbekken ;)
Veel plezier met de bouw!

Groeten, Ramses
 
p-40N of p-40E

Beste Femmo,

Leuk om te zien dat je een stukje vaderlandse geschiedenis levend wilt houden.

De p-40n is inderdaad bij het 120 NEI squadron in dienst geweest.

Maar we hebben ook P-40E gehad daarvan waren er 2 of 3 vliegklaar ten tijde van de japanse invasie van nederlands indie .

Deze E versies waren ter vervanging van de hawk A75 jagers aangekocht van de Yanken.


Ik heb in mijn boek van dutch profile nr 10
Curtiss P40E/N Warhawk. History, Camouflage and Markings part 1 1945-1945 - AviationMegastore.com

hierin staan een aantal foto van de E versie ,
hieronder een link met het verhaal mbt tot de E versie


Curtiss P-40 Warhawk & Kittyhawk

Laat maar weten of je intresse hebt om alsnog de E versie te maken dan scan ik de foto's voor je in .

leuk project ga ik zeker volgen

greets pascal
 
@ Pascal
goeie link
ik ga dat boekje gewoon bestellen.

@Ramses
@!#$%^&*()
nog meer plaatjes, hoe moet ik nu de mooiste kiezen??

vandaag beetje geinventariseerd nog
De reparatie is niet helemaal geweldig gegaan;

beetje jutteren en toen sprong er een stuk triplex af, je ziet het lijmvlak nog zitten maar nu de barst ook!
De bals zijkwand mag van binnen ook wel een verstevigingsplaatje krijgen.

full


Morgen even een plaatje overheen epoxien. Heb nu geen kleine klemmen meer over want die zitten hier:

full


2 nieuwe blokken voor de vleugelbevestiging ingelijmd met 30min epoxy.
1 was er uitgescheurd bij de crash, de andere ging doormidden toen ik er een grotere inslagmoer met metrische draad in wilde zetten.

Deze 2 ga ik gewoon tappen zoals de bouwbeschrijving aangeeft, dus geen inslagmoeren wat de kans op splijten vergroot. Staat nu in de keuken te drogen is warmer dan de schuur!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
spanten voorin ook verlijmd.

En toen ging ik het oude draadje van Berto nog een doorspitten.

Berto heeft speciaal de foto's weer opnieuw gehost THANX!:worship::yes::thumbsup:

Resultaat: nu wil ook een retractable gear
Voor de gear heb ik alles in huis, inc de robart cylinder.

verder heb ik gisteren de cockpitkit van Bob Dively besteld...:D
morgen beginnen met de cockpitvloer en een nieuwe servotray
 
Ik heb gisteren deze lak gehaald voor het glassen eaflakken van de Kittyhawk

full


Kleurloze waterverdunbare lak welke versterkt is met polyurethaan-diamant
De lak is minder milieubelastend, geurarm, snel droog en goed reinigbaar
Stofdroog na 1 uur en overschilderbaar na 4 uur
Glansgraden: mat, eiglans en glans
Beschikbaar in 750 ml en 2,5 ltr verpakking
Download hier het Technisch Informatieblad (eiglans)


Iemand ervaring of anderszins een mening?
Ik kan m nog terugbrengen!


*edit*

OEI
Door belasting met alcohol kan verweking en mat slaan ontstaan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo fff update:
nog eea afgebroken:

De servo tray weggehaald om plaats te maken voor de cockpit. De bovenste cockpitvloer dremel ik later weg, nu laat ik m voor de stevigheid zitten tot ik de nieuwe servotray geplaatst heb.
De nieuwe blokjes voor de vleugelbevestiging zitten mooi vast. Later tappen.

full




De onderplaat in de neus;
die was beschadigd en hier moeten straks uitlaatsteunen op gemaakt worden
dus daar komt een nieuwe voor.

full




En tenslotte, de staart, hakken en zagen:eek:

full




Maar na breken komt bouwen:
Nieuw spant met staartwiel. Aan de kogelkopjes komen straks de armpjes om de deuren open en dicht te doen.
Naar dit voorbeeld:

dit draadje van Tjen


full





En op zijn plek:

full




Inmiddels staat alles weer in de keuken om de 30min epoxy uit te laten harden.
Dit weekend weer verder!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Druk in de weer... echte restauratie, smooi!
P40N? Zijn nog wat meer verschillen dan alleen de canopy.
Moet natuurlijk ook de staart iets naar achter...
dit effect... eenvoudig op te lossen...

schetsje knippen..

full



Wat later in balsa... maar mag best wat lichter... gaat denk ik overnieuw...

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jajajaja 8,5cm

ik wilde het eigenlijk smokkelen.....
eenvoudig ja? tsja, je hebt me bijna over de grens.....

blijft het stabilo op zijn plek?

*edit*

ja ik zie nu pas echt hoe het zit, alleen het kielvlak is naar achteren gebracht....
ja dat zie je wel natuurlijk.

Thuis eens kijken of dat haalbaar is:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Jep! Femmo. Stabilo blijft gewoon zitten...
Wel besloten per roer een aparte bowden aansturing. Dat in plaats van een verbindingslatje of -staaldraad. Wegens eenvoudiger eindmontage, stabilo en staart verlijmen, de volgorde etc. af-folien en scharnieren verlijmen.
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Dit weekend nog een uurtje gevonden om wat te zagen:)

full



De tekening van Bas (waarvoor nog dank) op schaal uitgeprint.
Behalve naar achter moet het kielvalk ook omhoog.

full



Oh ja: de verf is ook binnen!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het laatste pakketje is ook binnen; de cockpit interieur set van Bob Dively.

full


mooie kwaliteit Vacform delen met een goede duidelijke tekening.

full


full


full


Maar eerst voor de pasen deze vliegend maken. Voor een vriendenprijsje overgenomen van Rene, THANX!)
Kan ik weer wat laagdekker uren opbouwen voor ik met de de P-40 de lucht in mag.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dezelfde modificatie ooit gedaan, ik had een topflite omgebouwd naar de Nederlandse j-302, misschien heb ik ergens nog documentatie die je nog niet hebt.

Het toestel wordt er trouwens niet stabieler op.
 
Hoi Robbin,

Heb je nog wat foto`s van je J-302 en weet je ook de aanleiding waarom jouw P-40N er niet stabieler van werd? Op zich vreemd want je verlengt het moment van het kielvlak waardoor de kist juist iets stabieler zou moeten worden. Of had jij het stabilo iets naar voren gebracht t.o.v. het kielvlak om er een P-40N van te maken? Dan verklein je het moment van het stabilo en dan wordt een kist meer instabiel.

Groeten, Ramses
 
Hey Robin

ben erg benieuwd naar documentatie. Heb je ook foto's van jouw P-40?
Niet stabieler, je bedoelt wel instabieler?

hmmm nou ja we gaan het zien.
 
Ik denk dat Robin in elk geval bedoelt dat de spin waarmee de kist verloren ging niet te herstellen was. Was een pijnlijk momentje en een jammerlijk einde van die mooie kist.
Of dat iets met de veranderingen te maken heeft is moeilijk te zeggen.
 
Back
Top