Cooling fan op de motor: blazen of zuigen?

Ik heb een nieuwe cooling fan gekocht voor de heat sink die op mijn brushless motor zit (in een Traxxas Slash). De oude fan is kapot. Ik twijfel nu wat de juiste luchtstroom moet zijn? Richting de motor, blazen dus, of van de motor af, zuigen.

Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt,
Bas.

Door de rijwind wordt sowieso al veel warme wind weggeblazen/weggezogen. Die extra fan dient er dus voor om extra wind op de motor te blazen, mijn inziens.

Een fan maakt het makkelijkste onderdruk. Zou je blazen op het koelblok dan zou die tegen werken zou je druk opbouwen en dat gaat lastiger dan lucht wegzuigen.

Wil niet zeggen dat zuigen beter is in de praktijk maar in theorie zou het beter moeten zijn :)

In de praktijk werkt blazen beter, Ik heb er mee getest, en het lijkt er op dat hij met zuigen veel meer "valse lucht" weg zuigt, met blazen koel je het geheel meer af. Met blazen blaas je daadwerkelijk koudere lucht op je te koelen object, met zuigen haal je lucht rondom (voor) de ventilator weg, en dat hoeft niet per definitie je motor te zijn. Bij wedstrijden zag ik de temperatuur van mijn motoren met gemiddeld 10 to 15 graden Celsius zakken.

Bij regelaars blazen de ventilatoren ook altijd, je wilt meer lucht stroming creeëren over je te koelen (koel element) object.

Wat ik nog niet goed getest heb is, wanneer je de ventilator tegen de rijwind inzet, of deze dan minder effect heeft. Inweze is er niet heel erg veel rijwind onder de kap bij toerwagens, hij is er wel, maar niet in grote maten. Als je hem dus pal achter de motor zet (daar is meestal wel plaats) denk ik niet dat de werking drastisch slechter is, maar dit is een aanname.

Zelf plaats ik de ventilatoren meestal boven op de motor, of ietsjes in de rijrichting mee, al is het maar voor de gedachte dat dat beter is dan tegen de rijrichting in ;-) :mrgreen:

Groet Robert

ruimte afkoelen is de warme lucht wegtrekken, een plaatselijk stukje koelen bv heatsink, is hierop blazen, zo is dat toch bij elke pc en pcbehuizing

Voor de beste geforceerde koeling blazen en het oppervlak mat zwart (dus niet glimmende kleurtjes :teacher:).

Voor de beste geforceerde koeling blazen en het oppervlak mat zwart (dus niet glimmende kleurtjes :teacher:).

ahm... niet dus (kleur)
voor de beste geforceerde koeling:
zilver is het beste warmtegeleidend materiaal dat er bestaat.
blazen over een zo groot mogelijk oppervlak om die warmte weg te krijgen.

let ook: het is eenvoudiger om je blaasrichting te bepalen dan je zuigrichting, vandaar dat zuigen BIJNA GEEN zin heeft. (tenzij, blabla, er zijn altijd voorbeelden waar het andersom is, maar 99% is zo ;) )

ps. hoe kom je op mat zwart, sleurhutje??? dat trekt net stralingswarmte AAN ipv afvoeren... dat wil je net vermijden... je wil warmte KWIJT, niet bij... dus je oppervlak moet zo reflecterend mogelijk zijn om zo weinig mogelijk stralingswarmte op te nemen. door je contact met heel geleidend materiaal (zilver/koper/aluminium) breng je die warmte over.

Laatst bewerkt:
Als bij jou de soep te heet is wat doe je dan??????? :mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik:D :D

Omwille van praktische redenen zal ik dan blazen. ;) Wat ik wilde zeggen is dat het wegzuigen van hete lucht ook al een effect kan hebben, hetzij dat dit minder effectief is.
Bij pc's wordt vaak ook gebruik gemaakt van "zuigende" ventilatoren die de hete lucht wegzuigen uit de behuizing. Kijk maar eens naar de achterkant van je pc; grote kans dat je daar 1 of meer ventilatoren hebt die gewoon naar buiten staan te blazen.

Omwille van praktische redenen zal ik dan blazen. ;) Wat ik wilde zeggen is dat het wegzuigen van hete lucht ook al een effect kan hebben, hetzij dat dit minder effectief is.
Bij pc's wordt vaak ook gebruik gemaakt van "zuigende" ventilatoren die de hete lucht wegzuigen uit de behuizing. Kijk maar eens naar de achterkant van je pc; grote kans dat je daar 1 of meer ventilatoren hebt die gewoon naar buiten staan te blazen.

reden: je hebt ventilatoren die de warme lucht van specifieke plaatsen wegBLAZEN, maar dan blijft die nog altijd hangen in je kast.
je wil een bepaalde luchtstroom in je kast. kijk maar eens naar de voorkant van je kast, daar blazen de ventilatoren IN je kast, vanachter UIT, zodat je een "luchtstroom" krijgt, want je warme lucht moet UIT je kanst geraken... langs achter ;)

Zuigen of blazen is afhankelijk van hoe de ventilator behuizing aangesloten zit op de heatsink. JDoel van de ventilatior is een luchtstroom over de heatsink te garanderen of te verbeteren.
Je kunt lucht wel een richting opblazen, maar niet uit een bepaalde hoek zuigen. Als de ventilator dus netjes aangesloten zit op de heatsink (zoals bij voorbeeld bij de CC MMM), dan kies je voor zuigen. Je voorkomt daarmee dat er rommel in de ventilator wordt gezogen. De heatsink kan je dan als een soort filter zien.
Als de ventilator er maar zo'n beetje bijgeplakt zit zou ik zeggen blazen, dan weet je zeker dat de luchtstroom ook werkelijk de heatsink bereikt.

reden: je hebt ventilatoren die de warme lucht van specifieke plaatsen wegBLAZEN, maar dan blijft die nog altijd hangen in je kast.
je wil een bepaalde luchtstroom in je kast. kijk maar eens naar de voorkant van je kast, daar blazen de ventilatoren IN je kast, vanachter UIT, zodat je een "luchtstroom" krijgt, want je warme lucht moet UIT je kanst geraken... langs achter ;)

Ik weet hoe de luchtstroom in zulke cases in mekaar zit hoor. ;) (ben er al een tijdje mee bezig de luchtstroom in de mijne te optimaliseren)
Het is zo dat je zonder die achterste fans nog steeds een luchtstroom hebt. In sommige gevallen is het zelfs beter totaal geen uitblazende fans te hebben als je er maar eentje hebt die ook naar binnen blaast (om een overdruk in de case te houden zodat er geen stof op de componenten blijft liggen).
De fans die naar buiten blazen hebben als hoofddoel de warme lucht weg te zuigen. Kijk maar naar de plaatsen waar meestal die fans zitten; bij de voeding en bij de processor.
Op de tweede plaats kunnen ze de gehele airflow door de case optimaliseren, maar als je meer lucht naar buiten verplaatst als dat je naar binnen verplaatst, krijg je een onderdruk in de case, waardoor er zich makkelijk stof ophoopt in de case.

Tot zover het off-topic-uitstapje. :)

ahm... niet dus (kleur)
voor de beste geforceerde koeling:
zilver is het beste warmtegeleidend materiaal dat er bestaat.
blazen over een zo groot mogelijk oppervlak om die warmte weg te krijgen.

ps. hoe kom je op mat zwart, sleurhutje??? dat trekt net stralingswarmte AAN ipv afvoeren... dat wil je net vermijden... je wil warmte KWIJT, niet bij... dus je oppervlak moet zo reflecterend mogelijk zijn om zo weinig mogelijk stralingswarmte op te nemen. door je contact met heel geleidend materiaal (zilver/koper/aluminium) breng je die warmte over.
Ja, zwart absorbeerd het meest aan fotonen indien geplaatst in direct licht (infrarood gebied). Maar... We hebben hier te maken met een oppervlak dat afgezonderd is van direct licht. Uit de eindeloos vele proeven die iedereen met een beetje opleiding bij natuurkunde wel eens heeft gehad, blijkt dat een mat zwart oppervlak het snelst zijn warmte af staat, stralingswarmte. Vandaar dat professionele apparatuur ook rijkelijk voorzien is van dikke mat zwarte aluminium koelblokken (al dan niet met geforceerde koeling en veel vinnen om het oppervlak te vergroten). Een mat zwarte radiator geeft meer warmte af dan een witte radiator (echt waar, vraag maar aan de cv-monteur ;)). En het maakt daarbij verrekte weinig uit of dat geanodiseerd is of een dun laagje verf bevat, er zijn zelfs speciale verfsoorten hiervoor.

Waarom dan computercoolers blank aluminium of koper zijn? Puur een kostenoverweging. Het anodiseren of spuiten van een component kost dan bijna evenveel als het component zelf. Met een slap lulverhaaltje gelooft de consument dan vast wel dat het juist beter is. :teacher:

Dat modelautorijders glimdingetjes, al dan niet in een specifieke kleur, mooier vinden en doen geloven dat het beter werkt dan 200 jaar bewezen natuurkunde, da's niet aan mij. Maar wel een categorie die dus in het commerciële verhaaltje gelooft. :?

-edit-
Oh ja, en zilver geleid inderdaad de warmte beter maar dat aluminium zilverkleurig is, is dus niet de reden dat het beter warmte geleid. :nooo: Zilver heeft de hoogste thermische geleidbaarheid maar aluminium is een goedkoop maar effectief alternatief. Toevallig een beetje dezelfde kleur.

Laatst bewerkt:
Zilver heeft de hoogste thermische geleidbaarheid

Eventjes in detail treden, maar als ik me niet vergis, had diamant (koolstof in zijn dichtste vorm) de hoogste thermische geleidbaarheid? Zilver wordt inderdaad vaak toegepast in thermische contactpasta's, maar ik meen laastst ergens een artikeltje over de geleidbaarheid van diamant te hebben gelezen. (Dan heb ik het echt over het geleiden van warmte, niet van elektrische energie.)

In de computerindustrie doen we het altijd als volgt:

Wil je een specifiek object koelen zoals bijvoorbeeld een heatsink (of in dit geval een motor) dan is blazen de betere optie.

Wil je een complete ruimte koelen dan kun je beter zuigen (zoals de output fans in een computer kast).

Eventjes in detail treden, maar als ik me niet vergis, had diamant (koolstof in zijn dichtste vorm) de hoogste thermische geleidbaarheid? Zilver wordt inderdaad vaak toegepast in thermische contactpasta's, maar ik meen laastst ergens een artikeltje over de geleidbaarheid van diamant te hebben gelezen. (Dan heb ik het echt over het geleiden van warmte, niet van elektrische energie.)
Affirmative, check, way to go. :thumbsup: Goed opgelet bij natuurkunde. :mrgreen:

Simpel experiment: Neem twee identieke plastic bekertjes, spuit één daarvan mat zwart (gewoon goedkope bouwmarktverf of plakaatverf is OK mits redelijk bestand tegen warmte, evenals het bekertje overigens). Vul beide bekers met gekookt water en meet de temperatuur van het water over een periode. Je zult zien dat het water in het zwarte bekertje iets sneller afkoelt. Het zal in dit simpele experiment een paar graden over een paar minuten zijn. Maar bij optimalere omstandigheden kan het rendement tot 30% verbeterd worden. 8O

Back