Coolpower heb je in heel veel soorten. Met verschillende olie percentages, olie viscositeiten en nitro percentages. De Coolpower die ik heb opgegeven wordt verkocht door een heli shop en is dus ook heli-coolpower.
Als je naar de site van morganfuel.com gaat kun je zien dat de samenstelling 100% gelijk is aan de Pro Pattern.
Ik vlieg zelf al 6 jaar met deze brandstof in mijn YS FZ110 en heb dan ook nog nooit enig verschil met Pro Pattern kunnen ontdekken. (Ik gebruik deze brandstoffen beide)
In de e-mail wisseling die ik heb gehad met YS geven zij aan dat deze brandstof goed en veilig te gebruiken is.
Al het bovenstaande was ik van op de hoogte, behalve dus dat het heli coolpower is. Daar zit inderdaad meer olie in.
De 20% helimix zit idd ook 20% olie in, net zoals de pattern pro. De andere helimixen niet. Dat een YS prima loopt op coolpower heli, was mij bekend.
Ik zei ook: er staat niet bij wat voor coolpower het is, dus ik ga er vanuit dat het vliegtuig-coolpower is
Dat is het niet, dus kan het prima.
Blijft nog steeds een forse prijs. 2 can's coolpower in een weekend is geen probleem, hoef je niet eens gruwelijk veel voor te vliegen, en dan heb je het toch al over 50 euro per weekend of 200 euro per maand..
Stel je mengt zelf, op basis van hobbyin prijzen. Stel we mengen 20l brandstof, 20% olie, 20% nitro.
Receptuur:
18% klotz = 3.6 l ~ EUR 34
2% wonderolie = 0.4l ~ EUR 2
20% nitro = 4l ~EUR 78
1% wasbenzine = 0.2l ~ EUR 1
59% methanol = 11,8l ~ EUR 18
totaal: 133 euro voor 20 liter. Dat is per liter 6 euro 65. Een can coolpower is 3.79l. Per can zou het dan dus 25 euro zijn. Nagenoeg gelijk aan de coolpower dus..