Coolpower Pro Pattern

Hoi,

Weet iemand nog een beetje ene goedkoop adresje voor Coolpower pro pattern 20/20.
Zat net op hun site (bloemendaal) maar ze hebben er weer 10 euro boven op gegooid, ofwel 38 euro voor 3,8 liter en daar komt nog 15 euro porto bij.
Heb er een hoop voor over maar denk dat de grens bereikt is.

Laatst bewerkt:
38 euro is wel erg veel, moet het perse pro pattern zijn?

Denk dat zelf mengen de goedkoopste optie is als je 20% wil vliegen, maar het zal altijd een dure hobby blijven. Stap over op 5%, of zelfs helemaal geen nitro, of toch maar naar electro ;)

Het zal alleen maar erger worden.. dat was voor mij ook het struikelblok, als je in een weekend 50~100 euro aan brandstof wegvliegt wordt deze hobby wel erg duur..

Het is een Ys-110 motortje 4-takt.
Wil hem ook niet kapot laten lopen maar ding zuipt best en met dit soort bedragen kan je dan beter elektro gaan vliegen ja.

moet 20% nitro zijn.

Alternatief merk is ook goed anders eens vragen wat laten mengen kost bij hobby-in ofzo.

Dat is geen pattern pro. Sowieso staat er niet op welke coolpower dat is, dat zal wel gewone vliegtuigcoolpower zijn, en die zou voor een YS wel eens wat schraal kunnen zijn.

Coolpower heb je in heel veel soorten. Met verschillende olie percentages, olie viscositeiten en nitro percentages. De Coolpower die ik heb opgegeven wordt verkocht door een heli shop en is dus ook heli-coolpower.
Als je naar de site van morganfuel.com gaat kun je zien dat de samenstelling 100% gelijk is aan de Pro Pattern.
Ik vlieg zelf al 6 jaar met deze brandstof in mijn YS FZ110 en heb dan ook nog nooit enig verschil met Pro Pattern kunnen ontdekken. (Ik gebruik deze brandstoffen beide)
In de e-mail wisseling die ik heb gehad met YS geven zij aan dat deze brandstof goed en veilig te gebruiken is.

Oké dank je voor de uitleg, heb het af en toe gevraagd maar de winkeliers durfde het nooit met 100% zekerheid te zeggen of het kon.
Al zag ik af en toe wel staan heli & 4-stroke in de beschrijvingen.

Coolpower heb je in heel veel soorten. Met verschillende olie percentages, olie viscositeiten en nitro percentages. De Coolpower die ik heb opgegeven wordt verkocht door een heli shop en is dus ook heli-coolpower.
Als je naar de site van morganfuel.com gaat kun je zien dat de samenstelling 100% gelijk is aan de Pro Pattern.
Ik vlieg zelf al 6 jaar met deze brandstof in mijn YS FZ110 en heb dan ook nog nooit enig verschil met Pro Pattern kunnen ontdekken. (Ik gebruik deze brandstoffen beide)
In de e-mail wisseling die ik heb gehad met YS geven zij aan dat deze brandstof goed en veilig te gebruiken is.

Al het bovenstaande was ik van op de hoogte, behalve dus dat het heli coolpower is. Daar zit inderdaad meer olie in.

De 20% helimix zit idd ook 20% olie in, net zoals de pattern pro. De andere helimixen niet. Dat een YS prima loopt op coolpower heli, was mij bekend.

Ik zei ook: er staat niet bij wat voor coolpower het is, dus ik ga er vanuit dat het vliegtuig-coolpower is ;)

Dat is het niet, dus kan het prima.

Blijft nog steeds een forse prijs. 2 can's coolpower in een weekend is geen probleem, hoef je niet eens gruwelijk veel voor te vliegen, en dan heb je het toch al over 50 euro per weekend of 200 euro per maand..

Stel je mengt zelf, op basis van hobbyin prijzen. Stel we mengen 20l brandstof, 20% olie, 20% nitro.

Receptuur:
18% klotz = 3.6 l ~ EUR 34
2% wonderolie = 0.4l ~ EUR 2
20% nitro = 4l ~EUR 78
1% wasbenzine = 0.2l ~ EUR 1
59% methanol = 11,8l ~ EUR 18

totaal: 133 euro voor 20 liter. Dat is per liter 6 euro 65. Een can coolpower is 3.79l. Per can zou het dan dus 25 euro zijn. Nagenoeg gelijk aan de coolpower dus..

Laatst bewerkt door een moderator:
Gelukkig vlieg ik er niet zo heel veel mee, heb nog meer vliegwaar dus dat scheelt.

Bedankt voor je berekening, schiet ik inderdaad dan weinig mee op in verhouding.
Wordt dus een kannetje heli 20/20 mix voor zolang deze wel deze prijs blijft.

Ik heb nog enkele cans CP Pro Pattern 20/20 staan. Tegenwoordig heb ik alles op elektro. Stuur ff een pb als je interesse hebt.

Het wordt nog veel gekker , nitromethaan staat op de lijst met terroristische gevaalijke stoffen. Jarenlang heeft de importeur in Duitsland de coolpower geimporteerd als een landbouwbestijdingsmiddel voor het lage BTW tarief. Schaarste en een BTW heffing in het tarief waar het produkt eigenlijk thuishoort geven handelaren de mogelijkheid van alles te doen met de prijs.
Er lopen op dit moment al discussies nitromethaan te verbieden .
Bij de aanslag op de trein in Madrid is ook nitromethaan gebruikt.
Het resultaat hebben wij allemaal kunnen zien .
Voor de 160 en 170 DZ Ys motoren gebruiken wedstrijdvliegers cool power Heli 30% ( Nitro) In september betaalden wij gezamenlijk bij een grote afname € 26 per gallon. Dit werd op een oude voorraad verhoogd naar € 58 per gallon. Woeker was onze reactie, een goed alternatief is de Japanse variant van cool power. Er worden momenteel pogingen gedaan dit naar nederland te halen . Zelf mengen met molsyn K 150 olie (de niet wateroplosbare synthetische olie) is een prima alternatief .Boven ons hoofd hangt een totaal verbod op nitromethaan .Electro wordt steeds meer een alternatief .

Goedkoop adresje brandstof

Eind januari de laatste reactie van Alexxx :), maar heeft Knoppers nu al een goedkoop adresje gevonden?
Op een van de andere forums vond ik deze: OPTIMIX-20*-*OptiFuel , ze verzenden ook naar Nederland.
Het is een simpel mengsel voor 26 dollar, dat is 18,05 euro. Misschien iets wonderolie bijmengen?

Ik zie dat ik me vergis in de prijs :(, het bedrijf zit in belgie, de prijs is al genoemd in euro's. Toch nog steeds niet duur voor 5 liter vergleken met andere.

Laatst bewerkt:
Arnoud Snel raadde hem rchelishop aan waar coolpower heli verkocht werd voor een redelijke prijs. Ik neem aan dat ie daar gebruik van gemaakt heeft.

Back