Copterx 250se vraag, mini bouwverslag & maiden!

Vandaag eindelijk de maiden met de baby gemaakt (hoezo verslaafd....op 1e kerstdag....)
Afgelopen maandag kwam de kit binnen (binnen een week vanuit China nadat de betaling binnen was). Hoewel ik het iedereen die er 1 heeft al heb horen zeggen en ik er al een aantal in het echt gezien had was ik toch verbaasd over het formaat, wat een klein ding! De verzenddoos was klein en de kitdoos nog kleiner....

full

op de achtergrond voor de gein de 450 sport erachter gezet
full

Foto van maandag avond

full

Dit is de eerste heli die ik echt helemaal zelf in elkaar zet, had hiervoor een belt cp v2, de 450 sport is van mijn pa die er (nog) niet mee vliegt die ik voor hem "warm houdt".
Uiteraard de heli helemaal en vooral de head nagelopen op loctite en viel mij reuze mee, bijna alles was geloctited.

donderdag alle electro binnen (futaba servo's zitten er nog niet in, zijn nu towerpro's, wacht nog op lipo's en wire mesh om alles netjes weg te werken en kabels in te korten en wilde natuurlijk weten of het allemaal goed zat!)

full

Helaas was de regelaar donderavond alweer overleden, eigen domme fout met programeerkaart & lipo (don't ask, won't tell!) Dus gelijk een nieuwe bestellen waar ik nu nog op wacht...
Hoe dan toch de maiden? Heb de regelaar van de 450 sport gehaald, andere connectoren erop gezet en:

http://www.youtube.com/v/4gj-wVCyggo?

(ik weet niet hoe je filmpjes upload dus ff zo geprobeerd)

Mijn vraag is nu eigenlijk:
De gain staat in het filmpje al/nog op 20 (futaba) en nog had "ze" last van wag. Ondertussen binnen verder getest en staat nu op 16! Het lijkt nu over maar is dit normaal voor een kleine heli of zit er nog wat afstel werk aan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi..
Fijne heli is het he..
Ik zie geen tailwag in je filmpje..
de kleine 250 heeft wel wat probleempjes op dat gebied ja..
Zij broer bij de t-rex heeft dat ook en ik heb begrepen dat men wel eens wat van de blaadjes af haalt om het strakker te krijgen..
IK zie ook nog wat schommelen en dat duid meestal op een strakke kop..
Dus lagers of ballinkjes die niet soepel lopen maar het kan ook door je vlieg ervaring komen of gewoon door het koude weer..

Ik heb zelf een logitect 2100 met 0.7 s digitale staart servo maar ook bij mij is de staart onrustig..

Verder zag ik de canopee wat hoog op de neus zitten..
voor het mooie kun je ook de 2 pinnen van de canopee houder iets (1,5 cm) naar voren boren op het frame..
dan heb je meteen wat meer ruimte voor de accu en staat die neus niet zo omhoog..

Suc6 en doe er voorzichtig mee..

Benno

Hallo daar. Dat is een mooie heli zeg.
Laat me even horen of je hem lekker kan laten vliegen, dan heb ik nog een aanbieding voor je, een zak vol met genoeg spares voor 10 jaar, + 3 kits van 250 helis, scorpion motor, 25A plush esc, etc.

Ik kreeg hem niet aan de praat vanwege de staart, voor de rest is het een mooie heli.
Te veel speling in de staart, ik heb er zelfs een upgrade voor gehaalt van microheli.
Het werkt allemaal niet, ik wil je niet bang maken ofzo!, maar erg mooie heli.
Laat het even weten.

zier idd goed uit!!!

En de tail upgrades van micro heli zijn eerder downgrades zou het niemand aanraden dat spul

Goed bezig

En de staart is al erg veel over gezegd..
Die van mij begint het nu een beetje lekker te doen

Bij mij was de mechanische gain een oplossing, deze heb ik verhoogd door de ball op de servohevel meer naar binnen te zetten
Daarnaast heb ik alle speling uit de staart gehaald
Pitch van de hoofdbladen een tikkie verminderd (volgas climbouts veroorzaakte een wegslaande staart,niet fijn tijdens een looping)

Gyro is de 3g unit, oftewel gp780, staartservo is de standaard uit de align kit

Hey,

Bij deze alvast bedankt voor de tips! En ik vind haar ook een plaatje! Zodra de rest van de onderdelen binnen zijn en ik alle kabels heb ingekort zal ik weer een foto plaatsen. Voor de liefhebbers (of viespeuken ;-) zal ik er ook een "nude" foto van maken.
Ik heb nog een keer naar de head gekeken en daar zat de seesaw (wip waar de flybar op zit) een beetje strak, losgemaakt en opnieuw geloctited en doet het al beter. De canopy zit idd wat hoog, komt volgens mij ook door de lipo die ik nu heb, is vrij dik....Ik zal de tip van de gaatjes verder naar voren onthouden.
Hoe lang vlieg je gemiddeld met een lipo? Bij mij is de fun na 5:30min over. Zou 6min kunnen maar dan ontlaad deze bijna te veel.
Vandaag ook de kans gehad om buiten te testen en met de gain op 16 lijkt de wag nu over. Heb ook ff idle 1 geprobeerd en bij climb outs slaat de staart ietsje uit, niet heel erg. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog niet zo heel lang vlieg dus echt "gekke" dingen heb ik nog niet geprobeerd.
Wel ben ik erachter dat het afstellen met een swash leveller (bij mij igg) niet ideaal is. De heli helde achterover en naar rechts. Opnieuw afgesteld op het "oog" en nu vliegt ze weer recht.
Op zich ben ik tevreden over het materiaal van CopterX maar de ball links worden dinsdag vervangen, die zijn naar mijn mening niets waard. Verder heb ik al wat Align "upgrades" liggen, Main gear, belt, main blades, heckrotorblades en zoals gezegd de Futaba servo's. Hier wacht ik echter mee totdat of ik de heli goed onder controle heb of bij de eerst volgende (onvermijdelijke) crash....
@ Molen, je hebt pb en ik vind de heli nu al goed vliegen, nu ik nog beter leren vliegen....

de 40' vierkante tailblades icm het dichts bijzijnde gaatje op de hoorn geeft geen wags meer.. metd e 780(3G) met de ds420

Als je je swash geleveld heb met een leveler, en hij kiept achterover, is er iets mis met je CG.

Zo de kerstdagen achter de rug en...kon het niet laten om toch de carbon bladen te plaatsen. Wat vliegt dat een stuk beter! De gain kon ook weer ietsje omhoog naar 20.
De lipo die ik had moest volgens mij nog een beetje "inkomen" kan nu 8 min ipv 5min hooveren voordat de fun voorbij is.
De cog ook iets verbeterd maar ik denk dat de kabels die achter opgerold zitten echt ingekort moeten worden voordat het echt lekker is.
Nog maar een filmpje van binnen in huis....Probeer mezelf zover te krijgen om nose in te gaan maarrrr ik heb geen zin in ruzie met de "baas"

A4JDxhHC4_4[/media] - CopterX 250se inhouse

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat het inkomen van de lipo's ook goed met het afstellen van de heli en de bladen te maken heeft..
verder blijf ik het altijd een groot risico vinden als mensen ook dit soort heli's binnen gaan vliegen..

Tenslotte nose in..
als je er klaar voor bent gewoon de heli nose in op de grond zetten en dan proberen nose-in te hooveren..
Als uitvlucht heb je dan de pyro en sta je dan weer tail in..
Maar doe het buiten waar je de ruimte hebt..

Benno

Nou vandaag was het dan zover!
Lipo's waren gister binnen, gesoldeerd, opgeladen en vanochtend ondanks de kou een mooi veld in de buurt opgezocht (ik zal voortaan braaf buiten vliegen ;-). Helaas vond mijn vaste cameraman het te koud!
Gelijk bij de 1e vlucht merkte ik al dat er iets niet lekker in de staart zat, ipv wag nu af en toe een fikse tik in de staart. Gelijk geland, losgemaakt, nagekeken, vastgemaakt en verder vliegen. Ging goed. Staart redelijk strak en op een open veld met zo'n kleine ging heerlijk.
Rondjes vliegen, piro's, nose in allemaal geen probleem. Omdat ik 4 nieuwe lipo's had wilde ik die niet gelijk tot de max testen dus gewoon rustig aan gedaan. In mijn achterhoofd de "oudste" lipo om eens te kijken of ze inverted wil.
Helaas bij de 4e nieuwe lipo ging het gelijk bij het opstarten mis. Ik vond de regelaar al wat minder omdat deze niet te programmeren valt, niet met de programmeerkaart en ook niet via de zender. Bij het opstarten maakt de motor gelijk veel toeren, dacht nog dat kan niet goed zijn voor de belt en gears maar goed.
Nog voordat ik op half gas zat kiepte de heli naar links, mainblades vlogen elk een kant op en dat was het. De schade valt gelukkig mee, heb alle nodige onderdelen in huis (feathering shaft was afgebroken, main shaft krom en that's it) maar ik maak me een beetje zorgen.
Kan het zijn dat de belt is gebroken en dat daardoor de heli naar links kiepte of is er een servo kia? Servo's doen het nog wel, servo links voor hevel zat niet meer zoals die hoorde maar los gemaakt, rechtgezet en het lijkt weer te werken.
Iemand een idee? Ik ben toch van plan de servo's te wisselen met futaba's en als er dan toch schade komt heb ik het liever door een onmogelijke actie in de lucht dan door electro falen.
groeten.

Jammer van het eind resultaat..
begrijp dat je belt ook kapot is..
Ik heb al 4x bij de copterx250 de belt kapot gehad..
Bij mij ging die meestal zo'n 5 tot 15 accu's mee en dan was het net kauwgum..

Zeker omdat je ook over wat vreemde staart problemen had lijkt het sterk op mijn ervaring..
Ik heb tot op heden nog steeds geen 100% idee wat bij mij de oorzaak is en ik ga volgende week mijn complete tail vervangen naar een alu t-rex versie..
Daar zit geen belt roller meer op maar of dat de oorzaak is..

Toch gewoon doorgaan wat het kleintje is zeker best leuk.

benno

Hey

Ik heb een HK-250 en daarbij is de tailbelt net elastiek! Gelijk vervangen voor align belt en je hebt (waarschijnlijk) nergens meer last van! ;)

Groeten

Altijd proberen te herleiden en logisch bekijken wat kan en niet kan..

Stel, de belt breekt.
Dan zou de heli gaan tollen, wat je zeer zeker opgevallen zou zijn als hij hierdoor omgevallen zou zijn

Stel de servo is kapot
Dan zou hij nu nog steeds kapot zijn..
Is er misschien een servo die misschien iets minder meekomt met de rest?
Of een punt waarop er 1 raar doet?

Storing kan ook nog
Of een brown out (ontvanger zonder stroom)

Vele potentiele oorzaken, veel uitzoekwerk
Sterkte!

And the hit's just keep on coming....
Net bezig geweest met repareren en nakijken.
2 servo's (aileron en pitch) hebben een stukje waar het stroef gaat, grrrr straks toch de Futaba's erin doen.
Main shaft en feathering shaft vervangen. Main shaft is ff lastig omdat dan de onderkant en zijkant eraf moeten om erbij te kunnen.
Omdat de staart in het begin van die tikken gaf heb ik de originele tail rotor blade grips er weer op gezet. gek genoeg (?) zit daar minder speling in dan die van Align.
Maar toen het ergste, de belt vervangen. Normaal niet zo'n probleem maar ik heb alle schroefjes met rode loctite (zat bij de kit, had al mijn twijfels maar....) vastgezet. deze krijg ik nu op 2 na niet meer los! 1 schroefkop is al mol. Ik kan de belt dus niet ff vervangen. Ik had al een Align belt binnen en ik moet eerlijk zeggen, lijkt wel erg veel op die van Copterx dus of het uitmaakt....
Iemand een idee hoe ze toch los te krijgen? Warmte? iets erop solderen?

Rode locktite is te sterk, eigenlijk moet je blauw hebben

Loshalen door bv met een soldeerbout warm te maken, dan komt de locktite weer een beetje los
Voor de kop van de bouten zelf, mij is het al een aantal keren gelukt er 1 uit te krijgen door de kop met een goede combinatietang vast te pakken
Bij mn 600 heb ik ook wel eens een sleuf in de kop geslepen met een dremel, dan kun je met een platte schroevedraaier wat proberen

Tip: rc screws heeft hardstalen schroefkits voor de 250
Werkt goed, maar vast is vast
Te vast en je draait heel de kop eraf

Na een dagje zweten toch weer voor elkaar gekregen, hij vliegt weer!
Oorzaak van de crash kunnen achterhalen, servo kabel was ingesneden door het carbon, kortsluiting en .....Ik heb nu alle kabels ingetaped, wacht nog steeds op vlechtkous, dus dat mag niet meer gebeuren.
SChroefjes die in de staart vast zaten met een knijptang vastgepakt en nou ja, sommige hebben het niet overleefd maar wel alles los gekregen en opnieuw kunnen monteren.
Ik heb nog in de kop moeten boren omdat er door de crash ook een schroef die de see saw op de kop vast zet was afgebroken....
Net weer kunnen testen, een klein beetje blade tracking maar daar kijk ik een andere keer wel weer na, nu is het tijd om voor te bereiden voor vanavond!

Alle alvast bedankt voor de tips en hulp!

Een goed uiteinde gewenst en tot volgend jaar!!

Back