Kan iemand mij helpen ook de heli wat minder snel te laten reageren bij kleine stickuitslag. Ik heb een copterx aan een dx6i. Ik ga dan in het menu naar D/R&Expo. Dan is volgens mij D/R de waarde voor het bereik van de uitslag toch? En bij expo staat nu nog INH ( dus niet actief ).
Ik dacht zelf om de D/R op 100% te laten en EXP dan met +10 te beginnen ( spektrum dus positief )
Klopt dit zo?
Ja, dat klopt.
Uiteraard is het helemaal je eigen keuze, en kleine beetjes expo kunnen een heli prettiger laten sturen (is helemaal persoonlijk) maar zoals al eerder hier vermeld in dit topic, je moet er erg voorzichtig mee zijn.
Het gevaar is dat je heli erg onvoorspelbaar word bij een "paniekingreep" en een tweede nadeel is dat er niet een "kritische waarde" op te geven is. De ene fabrikant hanteert nu eenmaal andere expo-curves dan de andere. Bij sommige fabrikanten is expo echt een vloeiende curve, bij anderen is het grafisch voorgesteld, meer een knik met aan weerszijden twee rechte lijnen.
Het probleem is, dat je de wens hebt je heli rustiger te laten sturen, wat mij op zijn minst doet vermoeden, dat je de heli nog niet helemaal tip top beheerst. Daaruit volgt, dat jij dus vermoedelijk ook niet goed overweg kunt met volle stick-uitslagen om het vlieggedrag te kunnen testen. Daar weer volgt uit, dat jij slecht kunt beoordelen of die "knik" in het stuurgedrag jou straks voor problemen kan stellen ja of nee.
M.a.w: je stelt wat expo in, je heli vliegt lekkerder, en bij de eerst volgende paniekingreep ben je je heli kwijt. Dan kun je véél beter niet Expo, maar D/R gebruiken
totdat je de heli goed genoeg beheerst om een en ander goed te beoordelen.
Een van mijn leerlingen had juist het probleem dat hij in een poging om toch maar controle over de heli te krijgen, D/R zover teruggeschroefd had dat hij continue crashte bij gebrek aan stuuruitslag. Nadat ik de uitslagen van 25% naar 75% (gewoon lineair) verzet had hield het crashen op, en nam de contrôle over de heli alleen maar toe.
Persoonlijk zeg ik daarom: beter lineair leren vliegen, met normale stuuruitslagen. Nogmaals, is dat geheel je eigen keuze.
Groet, Bert