CopterX, staart slaat --> Futaba 8Fg nog gain instellen??

Enkele weken terug heb ik een Futaba 8FG aangeschaft.
Vorige week netjes de ontvanger in mijn copterX 450 Black Angel ingebouwd en zender ingesteld.

Bij de eerste test krijg ik de staart niet onder controle. Tijdens het op toeren komen van de rotor, op circa 50% trottle, begint de staart te slaan.
Het lijkt er op dat de gyro over compenseert.
Nu heb ik al met de delay en limit lopen spelen, maar het probleem blijft gewoon bestaan.

Nu kon ik op de vorige zender de gain van de gyro regelen middels een draai pot. (Originele RTF zender van CopterX)

Deze instelling heb ik niet op de Futaba kunnen instellen.
Kan hier de oorzaak liggen.
Zo ja, hoe stel ik de gain dan in?

Marco

als het goed is zit er aan de gyro 2 draadjes, 1 in kanaal 4 en 1 in kanaal 5.
Kanaal 4 krijgt jouw stuursignaal door en kanaal 5 geeft de gyro gain. Dit werkt net zoals de draaiknop alleen zul je nu in het menu MODEL en dan GYRO de gain moeten verstellen. Let op dat je echt de gain van normal mode versteld en niet throttle hold en je vervolgens afvraagt waarom er niks veranderd.

Danny en WDJ bedankt,

Het werkt.
Ik had verwacht dat de gain instelling (sensitive) ook aan een knop gekoppeld was.
Zo zie je maar weer dat je het upgraden van je zender toch nog vast blijft zitten in je oude handelwijze.

Nu wel een ander probleempje tegen gekomen. Vliegt de staart rotor van de as. Zeker drupje loctide vergeten:oops:

Das op zn minst een kritiek puntje...

Geen crash?

Nee, gelukkig geen crash,

Was wat aan het test hoveren en de staart bleef maar continu langzaam afwijken.
Heli terug naar de grond, controle of de staart rotor nog werkten, weer aan het op toeren en toen ging het mis. Stond dus gelukkig nog met beide beentjes aan de grond.

Alles wel met loctite gezegeld. Misschien door onbalans van staart rotor bladen (6,25 gram tegenover 3,60 gram.)
Of de borg inbus zat op het ronde deel i.p.v. het afgevlakte deel van de as gemonteerd.

Alles wel met loctite gezegeld. Misschien door onbalans van staart rotor bladen (6,25 gram tegenover 3,60 gram.)
Of de borg inbus zat op het ronde deel i.p.v. het afgevlakte deel van de as gemonteerd.

Hey Marco,

Die gewichten, dat zal een typefautje zijn toch zeker?

Een gewichtsverschil van meer dan 3 gram tussen de staartbladen, dan blijft letterlijk je heli niet heel hoor.....Rammelt ie zo uit elkaar!
3.25 t.o.v. 3.60 gram, of 6.25 t.o.v. 6.60 gram vind ik nog geloofwaardig maar is al VEEL teveel....

Ideaal zijn je staartbladen gewoon exact gelijk, een paar honderdste gram (0.02 dus) is acceptabel en 0.1 gram is nog niet levensbedreigend, maar gaat al wel zeer zeker ten koste van de levensduur....

Groet, Bert

Dat soort onbalans kan trouwens ook je gyro in de war schoppen
Trilt als een gek

Hey Marco,
Die gewichten, dat zal een typefautje zijn toch zeker?

Hallo Bert

Helaas, dit heb ik 2 x na gewogen.

Tot voor kort had ik geen weegschaal die nauwkeurig was (1,0 gram) en eigenlijk heb ik er nooit bij stil gestaan om ook de tail rotor op een balans te gooien.
Nu zitten ze binnen 0,18 gr afwijking.

Er waren dus ook nog eens 2 boutjes in de tail gebroken. Helaas bleven deze op hun plek zitten door de loctite. Hierdoor kwan ik niet direct achter de schade.

Dankzij de chemische benodigdheden voor mijn zeeaquarium kan ik nu op 0,001 meten als het moet.

Altijd proberen bladen met een evenwichtsdingetje tegenover elkaarin balans te krijgen, dan ben je zeker
En je hebt nog op zwaartepunt balanceren, zou je even op helifreak moeten kijken bij meneer finless bob
Die heeft er een prachtig filmpje voor

Maar dan heeft de staart toch ontzettend getrild bij het vliegen?
Dat zie je dan vaak aan het puntje van de staartvin

Back