cox 049 diesel generator

hey jongens ik heb een update
ten eerste met dank aan classicracer
heb ik een brandstof mix welke me best wel bevalt
50-30-20
en hoe ik dit interpeteer was
petrolium ether olie
en eigelijk moet er 1.5%-2% ketaan booster in maar dat heb ik zo niet

en ik heb de teflon compressie schijf vervangen voor een stukje aluminium (blikje energie drink)

hij loopt beter hij reageert beter
en ik kan ze zelf maken (geen duur teflon meer voor mij)

dit is voor de criticy die erg veel commentaar hebben geleverd in het begin
de motor welke nu al meer als 1 liter model bouw diesel heeft gelopen
loopt nog steeds en steeds beter de compressie word zelfs steeds hoger (fernis vorming door de olie)
ik heb met een paar americaanse oud hobbysten gesproken
en het blijkt ik behandel de motor te lief
de olie uit de motor moet honing kleur hebben
en mijne lijkt meer op olijf olie
ik kan de compressie nog 20% verder dicht doen

en ik heb ook de teflon schijf vervangen welke voor de afsluiting zorgde
nu is het aluminium (blik)
eigelijk wou ik messing gebruiken maar dat heb ik niet
sinds ik het teflon vervangen heb start de motor veel beter

ik krijg deze week een dummy load binnen
dan kan ik de max belasting testen
ik laat alles wel via een buck converter lopen
omdat ik anders een onstabile spanning tussen de 18 en de 24V heb

ach valt wel mee
een buck converter is de efficient verzie van een liniaire regelaar
deze zet alle rest spanning om in warmte

bij een buck converter gaat de stroom constand an en uit waardoor er bijna niks weggestooke word
het word omgezet
hierdoor worden alle volts die er teveel zijn bruikbaare amperages (wel op een lager niveua)

[QUOTE="robot797, post: 3614066, member: 21207"
hierdoor worden alle volts die er teveel zijn bruikbaare amperages (wel op een lager niveua)[/QUOTE]

Nou nou, stroom die zomaar spanning wordt! Dat is iets heel nieuws.

Je moet het zien als een PWM regelaar. de verhouding tussen de aan/uit puls geeft een gemiddelde spanning

Dat kan best, maar dan wordt spanning geen stroom. Gewicht wordt ook geen afstand en inhoud geen temperatuur.

Ik vind het eigenlijk nog niet eens zo indrukwekkend als volts opeens amperes worden.... maar ik vind het ECHT knap, dat volts opens amperages worden....

Dat ge-O.H. over die "buck converters", sorry, dat is quatsch, die heb je helemaal niet nodig: gewoon een Ohmse belasting er achter hangen, een voltmeter over die belasting en een A-meter inserie, en die hele boel word zo rustig en stabiel als wat.... Een fietslampje brandt toch ook constant (als je met constant snelheid fietst)? zit ook geen "buck converter" bij tussen.
Je oude bromfietsje had ook geen spanningsregelaar, en de koplamp brandt ook niet door.

Klinkt wel stoer, een "Buck converter"....

Groet, Bert

een buck converter gebruikt een kleine spoel om de spanning omlaag te brengen
hierdoor word het in weze een transformator

en een transformator kan stroom en amperage laten wisselen

een liniaire regelaar is een ohmse belasting

een buck en boost converter is een inductiefe belasting

dit is alle informatie over het type dat ik ga gebruiken
http://www.getelectronics.net/simple-step-psu.php

ik heb de 5A verzie
deze kan 5A max verwerken (op de uitgang)

Laatst bewerkt:
dank je voor het aanduiden van mijn vertyping (aanduiden wat wat is was niet nodig daar heb ik al dagelijks in mijn hobby mee te maken)
ik bedoelde natuurde stroom en spanning
ik was vanmorgen nog niet helemaal wakker blijkbaar

Blijft dat stroom en spanning twee verschillende dingen zijn die zelfs een transformator niet kan wisselen.

Je bedoelt waarschijnlijk dat een transformator de spanning op de secundaire wikkeling ten opzichte van de ingangsspanning op de primaire wikkeling kan verhogen of verlagen. Dit is afhankelijk van het aantal wikkelingen aan de primaire en secundaire zijde.

Als een transformator de spanning op de secundaire zijde verlaagt, is de stroomsterkte aan de secundaire wikkeling hoger als in de primaire wikkeling.

Voorbeeld: Trafo primair 23o volt. Secondair 12 volt. De stroom secundair is 2 ampère. Het vermogen aan de secundaire kant is dus 2 x 12 = 24 watt.

Dit vermogen moet (zonder rekening te houden met verliezen) aan de primaire zijde worden toegevoerd. Omdat de trafo is aangesloten op een spanning van 220 volt zal de stroom aan de primaire zijde 24 : 230 = iets meer dan 0,1 ampère zijn.

Dit is iets heel anders dan spanning wijzigen in stroom. Dat is fysiek onmogelijk

Stroom en amperage zijn twee benamingen voor hetzelfde, namelijk stroomsterkte uitgedrukt in ampère.

Ook niet echt.... Stroom of stroomsterkte is een natuurkundige grootheid (de hoeveelheid amperes die er daadwerkelijk door een draad lopen bijvoorbeeld), en Amperage is een technische eigenschap: Amperage is (bijvoorbeeld) dátgene waarvan de ontwerper van een installatie geacht heeft dat het maximum toelaatbaar is in het geval van zekeringen of draaddiktes. Tenminste, zo is het mij uitgelegd op school, mijn electroleraar werd meestal vrij gallig als je het over amperage had terwijl je de actuele stroomsterkte bedoelde.

een buck converter gebruikt een kleine spoel om de spanning omlaag te brengen
hierdoor word het in weze een transformator

en een transformator kan stroom en amperage laten wisselen

een liniaire regelaar is een ohmse belasting

een buck en boost converter is een inductiefe belasting

dit is alle informatie over het type dat ik ga gebruiken
http://www.getelectronics.net/simple-step-psu.php

ik heb de 5A verzie
deze kan 5A max verwerken (op de uitgang)

??? Als je spanning omlaag wilt brengen heb je toch minstens twee spoelen nodig lijkt mij (primair en secundair) en dan nog zet je niet volts om in Amperes....
Het klopt dat bij naar beneden transformeren van de spanning, de stroomsterkte in de primaire spoel lager is dan die in de secundaire spoel, maar het is nog steeds de belasting achter die trafo die de secundaire stroomsterkte bepaalt, en het is nog steeds de secundaire stroomsterkte, maal de wikkelverhouding maal het rendement, die de primaire stroomsterkte bepaalt: Watt in x rendement = Watt out.

Heeft nog steeds niks te maken met het vermogen wat je generatortje kan leveren: nogmaals: hang er een weerstand achter, meet volts en ampere's en je weet exact wat het ding kan leveren: Ohmse belasting is fasehoek nul, ofwel arbeidsfactor 1!

Ga je namelijk met inductieve belastingen werken, moet je ook eerst nog eens uitzoeken wat je fasehoek is.... En dat is behoorlijk lastig zonder de daarvoor geschikte meetapparatuur!

Ook niet echt....

Dat is in ieder geval een leuk discussie-onderwerp. Wikipedia zegt er dit over: "De sterkte van elektrische stroom wordt gemeten in ampère (symbool: A), en wordt informeel ook wel ampèrage genoemd naar analogie van voltage voor deelektrische spanning."

Dat is ook hoe ik het zie. Het is een verpopularisering, vooral gebruikt door niet-deskundigen. Een juist gebruik is "een stroomsterkte van XX ampère".

Tsja.... zoals ik al zei: de leraar was er destijds een beetje streng op: een voltage van 220 betekende niet dat de spanning 220 is, maar dat de installatie specificities die spanning toelaten (danwel vereisen, want onderspanning kan ook schade aanrichten). Een wattage, zoals bijvoorbeeld vermeld op een lichtarmatuur, betekent niet dat de lamp dat vermogen heeft, maar dat dat vermogen geïnstalleerd mag worden, en een amperage betekent niet dat die stroom loopt, maar maximaal toegelaten, danwel die zekering geïnstalleert dient te worden.

Dat mensen de termen verkeerd gebruiken voor de actuele spanning, stroom en vermogen, tsja....
Er zijn ook mensen die denken dat als hun automotor voor 100 PK opgegeven staat, dat er dan altijd 100 PK op de wielen staat.... de werkelijkheid is dat 99% van de bevolking niet eens fatsoenlijk begrip heeft van wat een PK (of een Watt, of een Volt, of een Ampere) nu eigenlijk precies is....

Groet, Bert

Back