Cox Babe Bee wil niet lopen.

onno10

PH-SAM
Van een clublid heb ik een Cox Babe Bee gekregen. Hij heeft 40 jaar op de plank gelegen.
Heb hem uit elkaar gehaald en een paar dagen in 99 % alcohol gelegd (ipa). Daarna schoongemaakt .
Na wat zoeken 30 % nitro gevonden en geprobeerd de Cox te starten. Dat lukte niet met alleen een AA batterij. Die was na 2 keer leeg. Aan een startkist krijg ik een mooi gloeiende plug. Echter na het primen liep hij heel even en dan was het over. Het bleek dat de inhoud van de tank bijna direct volledig in het carter liep.
Bij Cox een revisie set gekocht. Pakkingen, naald membraan en schroeven. Nu blijft de brandstof wel in de tank. Alleen blijft het daar ook en het resultaat is dat hij nog steeds hetzelfde is. Even lopen en dan is het over.
De plug hoor ik pruttelen en die gloeit prima.
Iemand een idee wat het probleem is ?
 
Nu blijft de brandstof wel in de tank. Alleen blijft het daar ook en het resultaat is dat hij nog steeds hetzelfde is. Even lopen en dan is het over.
De plug hoor ik pruttelen en die gloeit prima.
Iemand een idee wat het probleem is ?
Ja, als je de plug hoort sputteren is je motor verzopen.
Hij moet dan zonder primen nog steeds ontsteken, dat voel je als je de prop vasthoudt en de zuiger door het BDP draait, je moet een duidelijke 'bok' voelen.
Primen van zo'n kleine motor gaat het best met de uitlaatpoorten dicht en dan wat tegen de zuiger spuiten, daar moet 'ie op starten.
Denk dat je naald te ver open staat. (dat hoor je aan het langzaam teruglopen in toerental tot de uiteindelijke stop, daarna hoor je de plug sputteren)
Draai (morgen!!!!) de naald eerst eens helemaal dicht en dan 1 slag open en daarna steeds iets verder tot de motor na de start doorloopt.

Wat ook kan is dat het stukje brandstofslang met die veer er in niet tot onderin de tank hangt, in dat geval zuig je niets aan (maar dat klinkt anders, optoeren en plotseling afslaan).
Dit zou je kunnen controleren door na het vullen van de tank een opening af te sluiten (stukje slang met en M3 boutje) en op de andere even een ander tankje aansluiten. Als de motor loopt moet je daar duidelijk stroming in de leiding zien.
Maar goed, morgen eerst maar eens proberen (denk je aan je gehoorbescherming?).
 
De naald staat op drie slagen uit volgens de handleiding. Ga het proberen met minder. Morgen niet. Eerst in de tuin werken om de bloemen een boost te geven is ook belangrijk. Kan ik van de zomer andere dingen zien vliegen in de tuin. Daarna als het meezit nog even vliegen.
 
Haal eerst maar eens dat tankje uit elkaar, en draai de sproeiernaald er uit, en kijk eens of die miniscule gaatjes in het "carburateurtje" nog wel open zijn.
Kans is erg groot dat de boel daar helemaal verstopt zit met uitgedroogde wonderolie, en dat spoel je er niet zomaar uit met "weken in IPA"...
Dat moet je echt even uitblazen met wat perslucht o.i.d.
 
Haal eerst maar eens dat tankje uit elkaar, en draai de sproeiernaald er uit, en kijk eens of die miniscule gaatjes in het "carburateurtje" nog wel open zijn.
Kans is erg groot dat de boel daar helemaal verstopt zit met uitgedroogde wonderolie, en dat spoel je er niet zomaar uit met "weken in IPA"...
Dat moet je echt even uitblazen met wat perslucht o.i.d.
De carb is open zo te zien. Heb het getest met remreiniger die spuit eruit als ik het gat van de naald spuit.

Die heb ik al gevonden.
 
Vanavond weer met de Cox bezig geweest nadat ik hem weer helemaal schoongemaakt heb.
Verschillende naald standen geprobeerd en het blijft hetzelfde.
Even lopen en dat is het over. Het lijkt erop dat er telkens te veel brandstof naar de cilinder gaat.
Twee verschillende membranen geprobeerd messing en kunststof.
Inmiddels zit hij goed in de olie in een zakje in afwachting van de visie van een een expert die er naar kan kijken.
Wie weet ik nog niet, maar ik denk dat ik iemand ken die het kan oplossen.
Niet echt om de Hoek maar wel binnen bereik dit jaar.:)
 
Iets wat ik dacht toen ik een plaatje van een gedemonteerde babe bee zag, en later bevestigd kreeg op een Duits forum: zit de veer waarmee het membraan vastgehouden wordt wel goed om gemonteerd? Het membraan moet bol kunnen staan om aan te zuigen, en het lijkt erop dat het rechte stuk van de veer iets naar binnen of buiten staat, afhankelijk hoe je 'm monteert.
 
Iets wat ik dacht toen ik een plaatje van een gedemonteerde babe bee zag, en later bevestigd kreeg op een Duits forum: zit de veer waarmee het membraan vastgehouden wordt wel goed om gemonteerd? Het membraan moet bol kunnen staan om aan te zuigen, en het lijkt erop dat het rechte stuk van de veer iets naar binnen of buiten staat, afhankelijk hoe je 'm monteert.
Dat is het laatste waar ik nog aan twijfelde. Beide heb ik geprobeerd.
Voor de zekerheid ga ik het nog een keer proberen met beide membranen.
 
De carb is open zo te zien. Heb het getest met remreiniger die spuit eruit als ik het gat van de naald spuit.

Da's geen doorslaggevende test: sluit met een stukje brandstofslang de remmenreiniger aan op het slangnippeltje, draai de sproeiernaald een slag of 3 open, en dan zou de remmenreiniger uit het luchtinlaatje moeten komen. Dan weet je zeker dat de doorgang van brandstof vanuit de tank naar de luchtinlaat open is.
 
Het lijkt erop dat er telkens te veel brandstof naar de cilinder gaat.
Ik heb ooit, heel lang geleden een Cox met hetzelfde probleem gehad, en na heel veel klooien en prutsen kwamen we er achter dat de naald afgebroken was. De motor bleek op zich prima te lopen, maar de naald moest, vanwege dat afgebroken puntje, slechts minder dan een kwart slag open staan.
Wat je kunt doen, is de naald helemaal dicht draaien, primen, starten, naald een haartje open, primen, starten, weer een haartje verder open etc etc, net zo lang totdat hij start.
 
Ik heb ooit, heel lang geleden een Cox met hetzelfde probleem gehad, en na heel veel klooien en prutsen kwamen we er achter dat de naald afgebroken was. De motor bleek op zich prima te lopen, maar de naald moest, vanwege dat afgebroken puntje, slechts minder dan een kwart slag open staan.
Wat je kunt doen, is de naald helemaal dicht draaien, primen, starten, naald een haartje open, primen, starten, weer een haartje verder open etc etc, net zo lang totdat hij start.[/QUOTE
De naald is nieuw. Heb een revisie setje gekocht bij Cox.
 
Nou ja... of die naald nou nieuw is of niet: je beweert dat het lijkt alsof hij teveel brandstof krijgt.... Dan is het toch niet zo moeilijk om die naald gewoon dicht te zetten, en vanaf de andere kant (dus vanaf "te arm") te beginnen? Die motor loopt echt niet onmiddellijk in elkaar, en je bent er vlug genoeg bij om hem rijker te zetten....
 
Net weer een poging gedaan. Eerst het membraan op de juiste manier geplaatst. Advies van Bert opgevolgd.
Het resultaat is hetzelfde hij loopt een seconde en dan is het over. Het lijkt erop dat de plug geblust wordt.
Inmiddels heb ik het vermoeden dat er corrosie in de venturie zit waardoor de naald niet te stellen is.
Hij gaat weer in het doosje tot iemand anders er naar kan kijken.
Met mijn andere Cox motortjes heb ik geen problemen die lopen prima. Moet wel zeggen dat die uit mijn 3D printer komen en er een BL motor onder zit.:p
 
Dan is het toch niet zo moeilijk om die naald gewoon dicht te zetten, en vanaf de andere kant (dus vanaf "te arm") te beginnen? Die motor loopt echt niet onmiddellijk in elkaar, en je bent er vlug genoeg bij om hem rijker te zetten....
Heb ik gedaan halve slag en zo verder.
 
Tsja... als je vanaf dicht begonnen bent, dan kan hij in elk geval niet teveel brandstof krijgen zou je zeggen...

Raar... "Een Cox die niet wil lopen", dat kan gebeuren, maar die dingen zijn zo simpel dat "een Cox die niet wil lopen maar niemand weet waarom" eigenlijk een zeldzaamheid is...
 
Back
Top