cox(jamara) micro warbird (p-40) (+ brushless / ailerons)

zo, mn sinterklaascadeautje is vorige week binnengekomen (!!!)
cox wings, micro warbird, p-40 warhawk
(foto van de doos volgt)
ik ben langzaamaan begonnen met het lijmen van wat kleine dingetjes, en extra ruimte maken in de neus voor een klein buitenlopertje in plaats van het standaard mabuchi motortje. (alweer, foto volgt :))

helaas wat lichte schade aan de neus, (piepschuimbolletje uitgevallen waardoor een gaatje) maar dat is nog wel weer op te lappen, en waarschijnlijk komt er nog wel meer schade (beginnend vlieger eh? ;))

[update 1]
ik heb besloten dezelfde manier van monteren te gebruiken voor mn motortje als in mn zelfgebouwde modelletje, namelijk met een kartonnen schotje in een stuk schuimbuis. hiervoor heb ik net de schuimbouit netjes uitgehold zodat de motor er in kan, en ga zo het motorschotje maken en lijmen :)
de reden dat ik dit doe? omdat de motor moeilijk netjes te plaatsen is als je de romp er in 2 helften tegenaan moet drukken *zonder* dat ze tegen de endbell aankomen. daarom een schuimbehuizing om mn motor heen gemaakt zodat eht nei uitmaakt als ik de zijkant raak omdat de motor binnenin vrij kan draaien :)

updates volgen.

setup:
p40 500mm wingspan, veel modificaties gepland ;)
700 mah 20/25C 3cell elemodel
fly12 brushless van himodel
2100kv micro cdrom van elemodel --> ingebouwd in een kartonnen buisje om er een soont-van-inrunner van te maken :)
5x3 prop
4x towerpro 5gram servo
du-bro aileron kit
bluebird 6 channel micro reciever.

zo zit het motorteh in de buis, gewoon met 3 schroefjes door een kartonnen firewall, met daaromheen een kartonnen buisje gelijmd. (zo kan de motor vrij draaien en makkelijk ingebouwd worden in de piepschuim romp.)
motor1.jpg

motor2.jpg

(sorry voor de ietwat vage foto's, gemakt met mn mobieltje, als ik iets verder ben met het project ga ik beneden de goede camera halen voor wat mooie foto's :))

haha, het is nu wel duidelijk dat zeg maar alle onderdelen naar eigen inzicht gaan worden aangepast. de standaardpositie voor motor, accu en servo's (voor zover aangegeven) gaat overhoop, de stuurservo's komen in de romp boven de vleugel, de rolroerservo's komen iets mer naar achter in de romp (en die ga ik dsu gebruiken om de uiteindelijke balans goed te krijgen.)

de accu is na veel piepschuim-snij-werk mooi geplaatst achter de motor, gedeeltelijk boven de vleugel. de regelaar komt in het vooronder, onder de motor.
de motor past ondertussen ook, en die gat vastgelijmd worden als de regelaar hier is, en ik alle soldeerwerk gedaan heb :)

het enige onderdeel dat ik ge gebruiken als standaard.. de laadaansluiting en schakelaar, ik kwam tot de conclusie dat dit prima was :)

echter omdat ik zoveel piepschuim wegsnij, vooral van de vleugel bevestiging, ga ik de vleugel vast lijmen aan de romp ipv klikken (kan ik dr ook makkelijker rolroeren aan bevestigen) en dan in de bovenkant weer een toegangsluik snijden dat dicht gaat met magneetjes.
hieronder komt de balanceer aansluiting van mn lipo, wil ik af en toe toch nog gebruik van maken ;)

foto's volgen ;)

Ik ben toch zeer benieuwd hoe zoiets gaat vliegen, het lijkt me vrij nerveus met 50 cm span.
Wat is het vliegklaar gewicht wat ze aangeven ? En op welk gewicht denk jezelf uit te komen ?
Zal wel een leuk vliegbeeld geven 8)

Hey Rene,

het toestelletje vliegt opmerkelijk goed, vooral door de grote V-stelling van de vleugel.

Bij het proberen loopen, ging hij echter bij mij wel in een vrille met een nare crash als gevolg.

Kijk maar eens hier : http://users.skynet.be/fa517496/Modelbouw/P40.html

Volgens de doos mag het max 140 gram wegen. Ik zelf zat (voor de crash) aan 127 gram !

Alexander, het toestel vliegt heel goed met het standaard motortje. Ik zou dus eigenlijk niet zo'n brushless er in steken, maar da's een persoonlijk idee. Ik lees ook dat je er rollen gaat insteken ? Die zijn nl toch ook niet standaard voorzien ?

Ik houd deze thread alleszins in het oog ...

Groetjes,

Davy

ja, standaard bevelen de aan dat ie met nimh en brushmotortje vliegt, en 2 servo's (richting en hoogte)

ik wil teleurstellingen zoals de vorige keer voorkomen (had ook een ander vliegtuig met brushmotor, maar vloog gewoon niet, zo weinig power dat je niet loskwam uit het grond effect, waar je na een handstart op een meter hoog beef rondvliegen tot de 1e bocht en daar de grond aantikte en chrashte..

nu inderdaad rolroeren, ik ga denk ik de flaps uitsnijnden die in de vleugel zitten, of ik naak een lange strook langs de gehele vleugel, dat is nog te bezien aan het feit heo ik uitkom met de aansturing :)

en brushless, tja, ik hoor ook dat het standaardmotortje prima vliegt, maar als je meer wilt dat je er gauw op bent uitgekeken.. dit word mn eerste vliegtuig waar ik ook echt serieus veel mee wil gaan vliegen (vliegervaring opdoen) en ik wil gelijk alles leren. (dus met rolroeren) en ik wil gewoon goede vliegtijden en veel vermogen :)

heej,

ik wil niet vervelend zij maar waarom vlieg je op 40mhz en niet op 35mhz zo als het hoort?

mvg jarno

zal et nog maar een keer uitleggen.
1: zoals het hoort? is ONZIN. ik doe JUIST zoals het hoord (zie verder)
2: ik heb ook boten, wil mss ook nog een auto, en doe mee aan BATTLEBOTS, allen is 40 mhz verplicht, en heb GEEN zin om 3 verschillende zenders te moeten kopen asl ik met 1 mooie computerzender klaar ben. questie van zuinig zijn?
3: ik val hiermee geen piloten lastig, (dat staat in de wet en is algemeen norm) en ik heb in een wijde straal om mij heen helemaal NIEMAND die iets doet met rc, dat overigens vrij te gebruiken is op 40 mhz, dus als er iemand op kanaal 88 zit in 5 km omtrek van hoogland en er aanstoot aan neemt dat ik af en teo een stukje vlieg, of met ingeschoven antenne test (dan is de reikweidte helemaal niet zo groot zelfs)
dan had diegene het kunnen weten omdat duidelijk mijn locatie en frequentie in mn profiel staan.

bedankt.. :wink: niet lullig bedoeltd allemaal, maar vliegen op 40 mhz is toch geen zonde? zeker voor een 'wild'vlieger/bestuurder/kapitein/roboteer (:P) niet ;)

Euh,
dit word mn eerste vliegtuig waar ik ook echt serieus veel mee wil gaan vliegen
Heb je wel eens eerder gevlogen ? (echt,en niet meteen crashen zoals je eerder schrijft door gebrek aan motervermogen )
Het lijkt mij dat dit nou niet echt een toestel is om het allemaal mee te leren.
Misschien kan MrBean hier wat meer over vertellen.

Ik denk dat met het juiste bl motortje dit toestelletje wel eens kan veranderen in een soort raket :D

MrBean, pfff....die foto's....dat zal wel even zeer gedaan hebben. Maar is weer netjes gemaakt gelukkig !

Rene zei:
Euh,
dit word mn eerste vliegtuig waar ik ook echt serieus veel mee wil gaan vliegen
Heb je wel eens eerder gevlogen ? (echt,en niet meteen crashen zoals je eerder schrijft door gebrek aan motervermogen )
Het lijkt mij dat dit nou niet echt een toestel is om het allemaal mee te leren.
Misschien kan MrBean hier wat meer over vertellen.

Ik denk dat met het juiste bl motortje dit toestelletje wel eens kan veranderen in een soort raket :D

MrBean, pfff....die foto's....dat zal wel even zeer gedaan hebben. Maar is weer netjes gemaakt gelukkig !

ik heb wel et een en ander gevlogen, ook langere vluchten... maar volgens mij waren die nicd batterijen van eht vleigtuig gewoon overleden ofzo, en het teveel aan ducktape was ook al niet bevorderlijk voor de gewichtsverdeling.. toen heb ik er een brushless op gestoken (ja, deze die ik nu heb voor mn p 40) en daar heb ik een tijdje mee rondgevlogen, ging best aardig, ook al heb ik et toestel daarna wel weer uit elkaar gehaald.. (om toch maar aan die p-40 te beginnen die nu eindelijk pas is gekomen :P haha)

laatste keer vliegen was.. 3 maanden terug al bijna... :(

en mn bl + dit vliegtuig.. is inderdaad aardig raket :P mn (nog grotere en vooral zwaardere jamara angel ging ook aardig hard toen :) met deze motor er op ge ducktaped :P)

Rene, Alexander,

zoals ik reeds schreef, vliegt het toestelletje "beter dan ik verwachtte". Dit betekent NIET dat het volgens mij een beginnerstoestel is.

Trouwens, meer dan wat rondjes vliegen, daar is hij niet voor gemaakt.

Elk toestel met een minieme spanwijdte, zoals dit toestel, is veel moeilijker te besturen dan wat groters. Dit komt door de albekende vleugelbelasting.

Alexander, ik wil je wel graag aanraden het toestel zeker niet te zwaar te maken. Je kan misschien denken "jamaar, ik heb toch power genoeg met die BL motor" !! Maar let er toch mee op. Als ik je hoor spreken over zaken te "duck-tapen" (nieuw werkwoord ?) dan maak ik daarbij mijn bedenkingen. Hou het zo licht mogelijk, een druppeltje lijm doet wonderen.

Persoonlijk zou ik op dit toestel GEEN rolroeren maken, ook door de zeer grote V-stelling. Volgens mij (is misschien maar een idee) gaan die weinig afdoen tijdens het vliegen...

Toch veel succes...

groetjes,

Davy

MrBean zei:
Rene, Alexander,

zoals ik reeds schreef, vliegt het toestelletje "beter dan ik verwachtte". Dit betekent NIET dat het volgens mij een beginnerstoestel is.

Trouwens, meer dan wat rondjes vliegen, daar is hij niet voor gemaakt.

Elk toestel met een minieme spanwijdte, zoals dit toestel, is veel moeilijker te besturen dan wat groters. Dit komt door de albekende vleugelbelasting.

Alexander, ik wil je wel graag aanraden het toestel zeker niet te zwaar te maken. Je kan misschien denken "jamaar, ik heb toch power genoeg met die BL motor" !! Maar let er toch mee op. Als ik je hoor spreken over zaken te "duck-tapen" (nieuw werkwoord ?) dan maak ik daarbij mijn bedenkingen. Hou het zo licht mogelijk, een druppeltje lijm doet wonderen.

Persoonlijk zou ik op dit toestel GEEN rolroeren maken, ook door de zeer grote V-stelling. Volgens mij (is misschien maar een idee) gaan die weinig afdoen tijdens het vliegen...
ik ga het ook niet expres zwaar maken, ik ben overal gewicht aan het afhalen, en probeer ruimschoots onder de limiet uit te komen. :)

die rondjes is nou juist waar het mij om gaat, gewoon beetje in de rondte vliegen en af en toe een (voorzichtige) looping ofzo..

beginnerstoestel, tja, ik weet het, dat is het niet, maar toch wil ik et proberen, ik ben nou eenmaal graag eigenwijs :P

en over ducktapen, dat was een foamvleugel die door een midair en een paar harde chrashes keknakt en gescheurd en in snippertjes was, en dus met ducktape 'bespannen' was langs de voor en achterlijst en over de scheuren heen.. ben zelf ook groot van van lijm, maar dat was echt niet meer te lijmen

rolroeren.. we kijken wel even hoe effectief (of niet) ze zijn, en anders gaat de v stelling maar een beetje er uit (niet alles, dan word het heel rot vliegen heb ik gehoord, maar de helft er uit ofzo..)
toch bedankt voor alle behulpzame meningen :)

duss.. (weer ff on topic)

ik ben nog ff verder gegaan met beetje knutselen, de roerhorentejs zitten vast in de richting en hoogteroeren,

heb de hele zooi ff gewogen, komt uit op bijna 170 gram (oeps)

en wel of geen rolroeren, dat scheelt zeg maar ongeveer 12 gram.. vind ik eigenlijk niet te moeite om et weg te laten aangezien ik ze toch wil hebben :P

Hey Alexander,

170 gram is veel... Oeftie... Hoeveel weegt je motortje extra dan bovenop de bijgeleverde motor ?

Met je BL motor zal het waarschijnlijk wel geen probleem mogen geven, maar dat zal je moeten uitzoeken.

Heb je foto's van de huidige stand ?

Groetjes,

Davy

motortje is volgens mij lichter, of even zwaar. (in de losse hand voelt de standaardmotor zwaarder, maar dat zal wellicht maar een paar gram schelen)

echter het probleem begint bij de accu, daar ligt nu zo'n klomp lipo in dat de hele neus vol zit ;) en eigenlijk.. vind ik dat niet eens zo erg, en heb ook zeker geen zin om een kleinere te moeten kopen ;)

foto komt er aan :) (zal et direct even maken :))

Alexander,

Ik ben bang dat het toch moeilijk vliegen wordt met dat gewicht.
Die 3S 700 ELE zal toch iets van 70 gr. wegen (vind hem niet meer op rctechnics).
Ik denk toch dat je,in zo een toestel, een lichter lipotje moet hebben...iets van 350 mA ofzoiets.
In gewicht scheeld dat bijna de helft.
Door het hogere gewicht zal je harder moeten vliegen om het toestel in de lucht te houden, met als gevolg dat elke fout snel wordt afgestraft.

Ben benieuwd naar de foto's !

hmm, zo, weer een stuk verder, de helften zitten aan elkaar, helaas plakte de tape die de 2 helften tijdens het lijmen vasthield goed vast aan de verf dus is mn modelletje nu een beetje wit gespikkeld :(

staartvlakken eraan gelijmd en de roer-tape erop geplakt :)
cockpitkap erop gelijmd..
steprikkkers in de vleugel (ipv carbon, dat heb ik nl niet)
spinner uit elkaar gehaald, en gemodificeerd zodat ie met de nieuwe (grotere) propellor en op een flexibele propsaver wil :) als je het mij vraagt is het uniek, en even testdraaien bracht geen problemen naar voren. (niet uniek, wel cool :P)

zometeen nog ff die steprikkers vastlijmen, en de vleugel onder de romp monteren :) rolroeren monteren in hun uitsparingen (schaniertape alweer) en vleugel aansluiten en onder de romp lijmen.. :)

dan issie vliegklaar.

foto's nog steeds onderweg (sorry :P)

Ik vlieg met de corsair van Cox/Jamara .

Brushless 20 gram buitenloper , 2x 500 MAH lipo , 2x 5gr servo , 25 A regelaar , 17 gr ontvanger.
Geen richting , maar rolroer modificatie .
Vlieggewicht 165 gram.
Vliegt helemaal perfect !!
Vliegt als een rolroer trainer , zelfs met vrij veel wind .
Moet nog wel de uitslagen wat vergroten voor snellere loops en rollen.
Had niet verwacht dat zo`n klein ukkie zo lekker zou vliegen.

Heb nu een P40 warhawk en een P51 Mustang besteld
P51 MUSTANG word waarschijnlijk op 3 cellen 360 MAh voor loodrecht klimwerk en snel rolwerk met 17 grams brushless 7 A bij 11,1 V

Tijd durf ik niet te zeggen , heb hem met 10 minuten geland om de accu heel te houden en niet voor verrassingen te komen staan op een ongelukkig moment.
Foto volgt nog.

Back