cox-motor

"gewoon" methanol met veel nitro en wonderolie ... ik neem overigens aan dat je een Cox'je 0,049 (0,8 cc) bedoeld ...

In mijn ervaring liepen coxjes altijd het best op de kant- en klare brandstof van het eigen merk (Cox zelf dus). Helaas is die niet meer in Nederlandse winkels te krijgen, althans, ik heb het al erg lang niet gezien. Cox was een heel groot bedrijf en alles was wereldwijd te krijgen, maar die tijd is al lang voorbij. Zelf mengen of bijmengen is dus nodig.

Mijn ervaring is inderdaad veel nitro en veel (wonder)olie. Ook al hoor ik regelmatig van mensen bij wie ze liepen op 80% methanol met 20% wonderolie, ik kreeg ze daarop niet eens aan de praat. Het zou zo zijn dat motoren daarop lopen als je ze er van nieuw af op laat lopen en als je een hoge-compressiegloeikop gebruikte (die waren toen gewoon in de winkel te krijgen). Zodra je ze zou verwennen met nitro zouden ze niet meer op 80/20 willen lopen ...

Je kunt dus 'from scratch' mengen. Losse componenten (methanol, olie en nitromethaan) kun je in de juiste modelbouwzaken los kopen. Nitro wordt echter steeds moeilijker om los te krijgen. Hobby In in Waalwijk verkoopt het voor zover ik weet in ieder geval nog wel.

Ik heb altijd pure wonderolie gebruikt, en wel 25% wat mij betreft, al zeggen sommige bronnen dat 20% voldoende is. Behalve voor smering is olie ook nodig voor afdichting (coxmotoren hebben snel last van een kras over de cilinder of zuigerwand door een zandkorrel) en koeling (het onverbrande deel van de olie neemt hitte mee naar buiten). Een coxje op alleen synthetische olie laten lopen is vragen om problemen. Ze lopen namelijk snel te arm. De dan bereikte temperaturen betekenen dat synthetische olie volledig verbrandt en geen smerende werking meer heeft. Wonderolie blijft altijd voor noodsmering zorgen. Om te voorkomen dat je motor te vies wordt en ook van binnen het 'varnish'-laagje van wonderolie voorkomt, kun je van het totale oliegehalte een deel wonderolie en een deel synthetisch gebruiken (bijv. 12% wonderolie en 12% syntehtisch).

Als je niet zelf kunt mengen kun je autootjesbrandstof als uitgangspunt nemen. Helaas staat daar niet altijd op wat er in zit. Vaak: 15% nitro en 12-13% synthetische olie. Ik ga er van uit dat je deze weg kiest omdat je geen losse nitro kunt krijgen, dus dat je alleen wonderolie gaat toevoegen. Het is niet zo simpel om spul bij te voegen, want daardoor neemt het totale volume ook toe. Met andere woorden, voeg aan een liter met 10% olie 100 ml toe, en je zit niet op 20% in het totaal, maar minder! Toch lijkt mij dat als je aan een liter autootjes brandstof je 100-125cc wonderolie toevoegt, je heel aardig in de richting van een bruikbare cox-brandstof zit.

Ik heb er ook eens wat brandstof voor gemaakt , maar zat toch snel aan een 40% nitro. En dan liep deze nog niet op ze'n hoogste toerental. Op het gehoor eh.

Hoe kleiner het motortje , hoe meer nitromethaan.

Back