cox?

laat ik me hier maar weer is vertonen, ik heb een 0.3cc coxje gevonden die ik op zoiets zou willen zetten

(zonder dat gekke blauwe ding voorop) met 2 micro servo's (3,6gr), een 1cell lipo'tje en een micro ontvanger.
of op een lc trainer en dan later op een combat model, maar ik wil dan wat meer over de brandstof en over hoe ik hem moet starten weten... en waar ik goeie props kan vinden (welke dus goed zijn, eventueel een hele kleine houten maar ik denk dat dat niet rieel is)

vrgt Jacar

zou het zin hebben om een spinner op een cox peewee (die van 0.33cc) of op een cox goldbee (die van 0.8cc)?
ik heb namelijk hele kleine spinners gevonden (met houten props) op brodak.com en omdat er (als ik me niet vergis) binnen kort een flinke hoeveelheid besteld gaat worden daar is het het over denken waard, toch???

vrgt Jacar

ik heb nu een cox golden bee (die compleet goude) nu zou ik alleen nog willen weten hoe ik hem het beste kan proberen te starten???

vrgt Jacar

Bij Coxjes moet je met twee dingen rekening houden ... ze hebben speciale brandstof nodig en de gloeiplug is alleen voor 1,5 V geschikt, met een loodaccu als gloeiaccu (2V) gaan ze gegarandeerd stuk .... "vroeger" gebruikte ik altijd een dikke zink-kool (=de gewone "ouderwetse" batterij) blokbatterij ... ook hoe je de gloeiplug aan moet sluiten is eventjes zoeken naar een goede klem (er zijn speciale Cox gloeiplug aansluit schuifjes geweest).

Verder is starten lastig (ze lopen direct of "nooit") .....

Coxje op een stevig blok hout monteren met 4 passende schroefjes, blok hout in de workmate .... 6"x4" propje (moet geschikt zijn voor brandstof-motoren) erop ...

Vullen van het tankje doe je het makklijkst met een dikke injectiespuit met dikke naald (te koop bij elke apotheek, scherpe punt wegslijpen) .... hiermee kan je ook makkelijk wat brandstof in de uitlaatpoort spuiten (zeker bij de latere tralie type's) ....

kan ik ook gewoon een penlite gebruiken??? (of een paar paralel???) er zit bij mij al een 6x4 propje op dus das mooi, ik heb een grote hoeveelheid kleine injectie spuiten (met naald, van oma gekregen toen ik om een paar spuitjes vroeg...)
kan volgens mij 10cc in ofzo, zal wel genoeg voor het tankje zijn denk ik.
enige probleem is dat er geen startveer meer opzit (als die al op een golden bee zat) dus zal ik een boormachine of iets dergelijks moeten gebruiken schat ik zo... (zal dat lukken???)

dus als ik het een beetje begrijp doe ik wat brandstof in de tank en alvast wat in de cilinder en dan..., boormachine (met speciale kop ofzo) erop en zelfgemaakte gloeistarter (waar moeten de plus en min op het motortje??? werkt toch normaal met zo'n geel ding?, ik wou zoiets proberen te fabriceren metvan een wasknijpertje ofzo...) erop en dan maar een beetje klote???

en nog een keer duidelijk wat ik in de brandstof moet gooien graag, ik wil morgen nog ff langs quartel gaan om dat en glasvezel en epoxy te halen.

vergeet ik nog iets of hebben jullie betere suggesties zeg het dan gerust

vrgt Jacar

Originele Cox brandstof is nog wel te koop voor ca. € 7,-- per 500cc ...... het is Methanol met 15% nitro en 20% Castor-oil (=wonderolie) .....

Starten doe je met je vinger .... prop zo monteren dat de comressie voelbaar wordt op ca. 2uur .... met je vinger (of een houten stokje) tegen de klok in met een snelle beweging door de compressie drukken, waarbij de vinger na ca. 90 graden de propellorbaan weer verlaat ....

ik heb al die dingen gevonden op quartel
1 liter wonderolie : 6,15
4 liter methanol : 10,-
1kg (???? klopt dat?) nitro : 19,20
zou zo'n ...liter moeten maken (kmoet nu weg...tot morgen... :P )

vrgt Jacar

Methanol is een alcohol (uiterst giftg!!) die in de meeste (gloeiplug) modelmotortjes brandstof gebruikt wordt ...

Dan snap je ook dat Methanol los te verkrijgen is bij ..... de modelbouwwinkel .......

Met een Cox motor maak je bepaald geen reclame voor het modelvliegen :( Vergeet niet dat we al in het verdomhoekje zitten.

@beiden
Let op de tijd van de posts.

wat is er dan met de tijd???

en ik heb methanol en castor olie alleen de nitro was uitverkocht dus daar moet ik nog op wachten.
helaas ik kan hem dit weekend niet gaan uitproberen...

ik maak mijn eigen gloeiplug starter, maar waar moet de + en de -? (op dat puntje bovenop en ergens op het zwarte???)

vrgt Jacar

Ik las ergens een opmerking van iemand over een Norvell engine als vervanging van een Cox. Ik heb vorig jaar op internet zo'n machientje besteld, een 0.61. heb er nog niet mee gevlogen. Wel heb ik m op de teststand laten draaien. geluid valt reuze mee door zijn demper(tje). En wat mij verder opviel is dat hij reuze makkelijk start, gewoon met de hand. Brandstof had ik zelf gemengd volgens voorschrift in de handleiding. Afwerking ook zeer goed.

Harry

sparkie zei:
ik maak mijn eigen gloeiplug starter, maar waar moet de + en de -? (op dat puntje bovenop en ergens op het zwarte???)

vrgt Jacar
Let wel op dat het een 1,5 Volt plug is. Bij 2 brandt 'ie absoluut door. En ze zijn zeldzaam aan het worden.

Gewoon een Cyclon 2Volt 5Ah cel kopen, 1,5 m tweelingsnoer, met een gloeiplugknijper verbinden, aan de accu kant AMP schuifjes aan het snoer. Metalen strips van de knijpe zo verbuigen dat je geen sluiting maakt en toch goed contact met de plug hebt.

sparkie zei:

vrgt Jacar
Pas op dat je de + en de - op de juiste aansluitingen doet anders werkt de gloeipug niet. :roll:
De + moet op het puntje en de - moet aan het huis of aan de cilinderkop. Als je het omdraaid dan zal de gloeidraad niet heet worden maar koud omdat de stroom er dan verkeerdom doorheen gaat. :wink: :roll: :wink: :roll: :wink: :roll: :wink: :roll: :lol:
Sorry maar ik kon het even niet laten.

@Ernst, hebben die gloeiplugjes dan zoveel last van het Peltier effect, vandaar dat mijn Coxje niet starten wil ....

Back