Coyote van Jet en Speedmodels

Ik heb een Coypte van Jet en speed models op de kop getikt, als ik de boel zo bekijk lijkt
me dit typisch zo'n kitje dat al minstens 4 eigenaren versleten heeft.
(en minstens zoveel stoffige zolderkastjes van binnen heeft gezien)

Het stabilo moet volgens het bijgeleverde tekeningetje van 5 mm balsa gemaakt worden,
echter de "zitting" is geprofileerd.
Iemand ervaring met dit toestel ?

Groet,

Frodo

coyote1jk0.jpg

coyote2kq4.jpg

coyote3uk9.jpg

coyote4tu4.jpg

coyote5gy6.jpg
 
Hoi Frodo.

ja, we hebben ervaring met dit model.
Welke span heeft deze?
150 of 175 cm.
Er waren 2 uitvoeringen.
Vleugelprofiel is RG14.

Het stabilo kan je maken door 1mm berkentriplex te nemen, nerf over de lengte, dan plak je daar 2mm balsa aan de boven en onderkant.
Dat geheel schuur je dan in model.

De vleugel goed verstevigen met carbon rovings en een ligger van minimaal 75 cm.
Zorg dat de boven en onderhuid van de vleugel met elkaar verbonden worden door de ligger en rovings.
Zorg dat de rolroeren spelingvrij aangestuurd worden, geen metalen tandwielservo's nemen.
Luchtspleten zo klein mogelijk houden, beste methode is om de rolroeren met scharniertape (plakband) aan de vleugel te bevestigen.

Stabilo met 2 breekboutjes, of 1 breekbout en een pen op de romp fixeren.

Oh, verstevig de romp op het punt waar de vleugel aan de voorkant met een pen in de romp komt, dat breekt anders gegarandeerd uit als je hard up trekt.

Ding vliegt leuk, zweefeigenschappen zijn niet super maar wel een leuk speeltje.
Met een watt of 800 en een goede prop is het een leuke semi-hotliner.

We hebben naderhand een voll-gfk stabilo erop gezet, dat scheelde enorm in snelheid, ging zichtbaar harder en maakte minder fluitgeluid.
Zolang een kist fluit gaat ie niet hard genoeg.


Als je nog vragen hebt hoor ik het wel, ik heb geloof ik ook de rompmallen nog op zolder staan.. voor noodgevallen.


grts Gert-Jan
 
Gert-Jan,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord !
Spanwijdte van mijn toestel is 175 cm.

Ik ben van plan het toestel niet als (semi)hotliner te gebruiken, meer als zwever die je zonder bezwaar eens flink de hoek om kan gooien.

Heeft het stabilo dus inderdaad een symetrisch profiel dat je zou kunnen afleiden uit de vorm van de stabilo-zitting ? (zie 4e foto)
Volgens de bijgeleverde tekening (meer een schetsje) is het een vlakke plaat.

Nog iets wat me opviel: je hebt weinig "vlees" om het motorspant te bevestigen.
Is het de bedoeling het spant aan de buitenzijde te bevestigen ?
Of moet ik toch met een dremel materiaal wegfrezen aan de binnenzijde zodat het spant tegen de rand aan komt te liggen.
(als bovenstaande niet duidelijk is zal ik nog een foto maken.)

Bedankt !
 
Het stabilo werd door Look (Jet en Speed) als vlakke plaat gebouwd.
Het origineel (de Coyote is een "verbeterde kopie" van Jat en Spijt models) had een geprofileerd stabilo.
Met een vlakke plaat vliegt ie minder.
Ik heb hier nog het gfk stabilo liggen van de Coyote.
Wortel is 105 mm
Span is 320 mm
Dikte is 7 mm
Dus een NACA 006 profiel is OK.
Er zijn betere profielen maar NACA doet het altijd.
Dat is dus symmetrisch.

Ik weet niet hoe de staat van de romp is.
Soms zijn ze heel rommelig aan de voorkant, dus veel overtollig weefsel.
Het spant moet in ieder geval aan de binnenkant komen.
Hier een foto van hoe het kan.
attachment.php



Mijn eigen rompen hebben vaak geen rand, lopen gewoon door en het spant wordt daar dan klemmend ingelijmd.

Let er wel op dat je de randen van het spant goed opruwt, ook het deel van de romp waar het op komt.
dan ontvetten met spiritus en verlijmen met 24 uurs epoxy, evt versterkt met katoenvlokken of kleine stukjes glassnippers.

Bij ons is het regelmatig gebeurd dat het motorspant losliet als hij op de rem sloeg.

Succes weer!

GJ
 
Hallo Frodo,

GJVO en ondergetekende hadden dit model, zoals al gemeld.
Als je een balsa stabilo maakt, maak dan het middendeel met de balsanerf in dwarsrichting (op de vliegrichting) en de tippen (cm of 4) met de vliegrichting mee. Dit geeft een torsiestijf stabilotje.
Zoals al gezegd merkten wij dat een geprofileerd stabilo veel beter vliegt. Eerst vlogen we met een plat stabilotje, afgerond neuslijstje, afgeschuind hoogteroer. Later met een gfk geprofileerd stabilo. Ik was verbaasd over het verschil.

In de vleugel moet je een ligger maken. Hetzij met staand triplex zoals op tekening.
Een ligger met rovings kan ook. Ik heb de vleugelhelften aan elkaar gelijmd, ze in een passende negatieve schuimkern gelegd en aan de onderkant een sleuf gesneden tot de bovenhuid van 6mm breed, net voor de servouitsparingen langs over 3/4 van de vleugellengte. Hierin koolstofrovings gelegd vervolgens staand balsa met koolstof bekleed onder 45graden, en daar weer rovings op. Afgewerkt met een dun stripje balsa.
De vleugel is dan sterk genoeg om hard op te trekken vanuit een duik.

Spant vastzetten zoals al gesuggereerd. Eventueel aan de achterkant langs de buitenkant wat schuurstof leggen en dit met een paar druppels ca uitharden. Geeft nog wat extra sterkte. Belangrijk als je een vertraagde motor met grote prop gebruikt en een harde rem.

Als je hem met zorg bouwt heb je hier een heerlijk model aan. Goede zweefeigenschappen en met de juiste motor een lekkere hotliner.

Groet,
Gerben
 
Geweldig heren, alle vragen in een paar dagen tijd beantwoord !
Hebben jullie de hoogteroerservo helemaal achter in de staart geplaatst ?
 
Het ligt een beetje aan de aandrijving.
Als je een lichte borstelloze motor gaat gebruiken zal de servo naar voren moeten.
De coyote is ontworpen voor een ouderwetse borstel aandrijving met gear.
Geloof dat Gerben hem nog gevlogen heeft met een Plettenberg met planeta gear en ik dacht dat hij de servo in het kielvlak had, als tegengewicht

Zelf zou ik nu kiezen om de Coyote met een Hacker B40 6.7 gear te vliegen.
Lipo's passen ook, we hebben er Polyquest 3800 in gehad, met wat passen en meten.
Als ik het me goed herinner zaten we zo rond de 800 watt vermogen op 1500 gram.
Ging verticaal omhoog, bij 6 seconden motorloop was hij uit zicht.
En dat gebeurde ook regelmatig, dat we met een paar man stonden te zoeken waar ie was.

Hier zie je de Coyote terwijl ik hem weggooi.
Dat is volgens mij de enige foto die we nog hebben.

IMG_0645.jpg




GJ
 
Laatst bewerkt:
Ik had de servo in het kielvlak.
Met de lichtste aandrijving die erin gezeten heeft (mega 16/15/3 met gear) moest de accu wel ver voorin.

Groet,
Gerben
 
Het motorspantje zit er in, er kwam inderdaad het nodige freeswerk aan te pas.
Mooi randje laten staan waar het spant achter past.
Neuslijst is geplakt en in vorm gebracht.

Nu de vleugels aanelkaar zetten, klopt de V-stelling van 4 graden totaal ?
Of zijn er andere adviezen ?
 
4 graden lijkt me veel.
Gerben kan hem even nameten maar ik heb hier een F5B vleugel van 165 span, als ik de ene vleugelhelft vlak leg dan steekt de andere tip 2cm van de grond.
Dus op 175 span zou je op zo'n 2,5 cm moeten zitten, grof gegokt zo'n 2 graden.

Waar kom jij op als je de vleugel plat legt en de afstand tip/grond meet?

GJ
 
GJ..

vleugelprofiel is helemaal geen rg14.. hoe kom je daar nou bij..
En hoe kan jij nou rompmallen op zolder hebben staan als ik hier het origineel heb liggen?

ehm.. frodo.. je weet het .. heb je vragen over de coyote.. je weet mijn nummer en waar ik woon.. :)

mocht iemand interesse hebben in de rompmal van de coyote.. ik denk dat ik hem in de verkoop doe.

Peter
 
gelukkig hebben we de foto's nog........

Peter,

Dat de Coyote RG14 (modified) heeft heb ik zelf van Look gehoord en ook gecontroleerd toen ik het oermodel voor de vleugel maakte (waar ik dus nog steeds een mal van moet trekken).
Het origineel van de Coyote is een model van CHK of FVK en dat heeft Look ooit aangepast en gekopieerd.
Het is uit de klasse van de Simprop Rabbit.

En hieronder de foto van de mallen van de Coyote, daaronder heb ik een door mij aangepaste romp, gemaakt voor de nieuwe brushless motoren met 16" props, dus een langere neus en een iets langere staartboom.

Daar ben ik niet aan verder gegaan aangezien ik de Freudenthaler F5B Surprise mallen aangeboden kreeg.

DSC00891.JPG



DSC00892.JPG



Gert-Jan
 
Laatst bewerkt:
mijn god.. je snapt de hint ook niet he..

wie heeft jouw ooit toestemming gegeven een kopie te maken van die romp?

Dat je het doet is al erg genoeg.. maar dat je er nu gewoon zo open en bloot over lult vind ik echt het toppunt.
 
Ten eerste is een model niet beschermd, hooguit de naam.
Ten tweede, de Coyote is ook weer een kopie van een model, dus het is nu een kopie van een kopie.

En waarom zou ik niet zeggen dat ik kopieer, zolang ik ze niet commercieel op de markt breng is er niks aan de hand.
Mijn mallen zijn gewoon "voor de breek" en voor eigen gebruik.


GJ
 
Peter Pankras, dit soort uitingen zijn NIET gewenst hier!
Tevens deze reply even per pb verstuurd, voor het geval je deze reply mocht missen
Even buiten het feit gelaten of er een kopie mag getrokken worden of niet, daar heb ik geen verstand van, echter jij, en anderen, hebben zich een beetje volwassen te gedragen, en dat lijkt hier even niet aan de orde, jammer.....

Je kunt er ook voor kiezen om NIET te reageren he ?
 
Volgens de regels is het overgens gewoon toegestaan.

Pas als je er een verkoop bedrijfje mee begint zou je problemen kunnen krijgen maar zelfs dat is niet aan de orde.

Punt is modeltype is nooit een octrooi voor.
Why not 1 mini verandering en het is toch al een ander model.
De naam van het model is wel beschermt zijn.


Mooiste voorbeeld is nog gulang met zijn GL450 heli.
Dit is een exacte kopie van de t-rex 450.

Zelfs de onderdelen zijn uitwisselbaar.
Helishop@EAST-Systems


Maar ja ontopic maar weer.
 
Laatst bewerkt:
Er is ondertussen al weer heel wat tijd verstreken, het bekende liedje: werk, huis gezin enz.....

Er zit een ligger in de vleugel (bedankt Peter ! :thumbsup:) en na het verlijmen van de vleugeldelen heb ik een glasmatje over de naad gezet.
3 mm triplex om de schroeven waarmee de vleugel op de romp vastgezet wordt wat meer houvast te geven.

De servo's zijn op de ronde servoluikjes vastgezet, zo zijn ze makkelijk te vervangen mocht dit nodig zijn.

De motordraden gaan vanuit de neus naar de buitenzijde van de romp om vervolgens via de koelluchtopening weer naar binnen te gaan, dit omdat de typhoon buitenloper net iets te dik is om de draden langs de draaiende motorbehuizing te laten lopen.
(afgekeken van Peter...:cool:)
Ga hier nog een leuke aerodynamische bekleding omheen maken, NA de maiden...;)

Wat nog rest is het met behulp van twee nylon schroeven vastzetten van het stabilo (op de foto even met een stukje tape vastgezet)
En de bowdenkabel in de romp lijmen t.b.v. het hoogteroer, ik gebruik een lichte set-up en kan al het gewicht voorin goed gebruiken.
De rolroeren moeten nog in de folie en de heveltjes moeten er ook nog op.
Leuk klusje voor het weekend, dinsdag ga ik op vakantie naar de Lunenburgerheide, kistje moet natuurlijk wel mee !!

coyote1.jpg


coyote2.jpg


coyote3.jpg


coyote4.jpg


coyote5.jpg
 
Back
Top