Cozy F1 T800 - houtbouw F1 tunnel

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dirk Jan, 2 feb 2021.

  1. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Nice and detailed sailing report Jan..
    thank you... :thumbsup:
    Did you loose your prop when the shaft broke?
    In the 2nd run did you use another prop?
    These flips are always so impressive and breathtaking... I think that f1 hulls are generally very sensitive to the wind
    A new record is in sight... ††
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    The sailing report is for my own log as well ;) to keep track of what works and what not.
    Same prop, same settings. Just plants / no plants on the leg as only difference.
     
    Dim L vindt dit leuk.
  3. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van deze high pitch setup. Het vaart, maar de motor krijgt het zwaarder te verduren en komt al niet meer mooi op toeren. De transmissie kwam ook al in de problemen. Deze boot is ideaal voor het ovaal, 4 â 5 min vaartijd, LiPo, motor, ESC en transmissie kunnen dit aan. Hoge topsnelheid als streven is een ander pak boter. Voor SAW is de verenstaal as veelal in gebruik. In de regel wordt gemikt op toeren in de range 45000 - 70000 rpm.
     
  4. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    @Eric, ik vind het vooral leuk om te experimenteren met verschillende setups om te kijken wat de verschillen zijn en om mijn kennis van rc boten proefondervindelijk te vergroten. En ja, ik vind het ook leuk om zoveel mogelijk snelheid uit de romp te halen, maar wel met grenzen. Een echte SAW boot is aan mij niet besteed. Daar heb ik ook het water niet voor in de buurt.
    Wedstrijden hoeven van mij ook niet per se. Ik denk ook niet dat die er zijn voor F1 Tunnels in NL? In tegenstelling tot de U.S. overigens.
    Ik haal gewoon veel plezier uit het bouwen en optimaliseren van mijn boten
    Het doel met de T800 is om de 100km/u met een outboard setup te slechten. Een F1 romp met inboard setup vind ik valsspelen .
    Dat vind ik ook het leuke van een forum waar je allerlei hobbyisten treft. Iedereen heeft zo zijn eigen kijk op de zaken en je kan altijd wat van elkaar leren
     
    Dim L vindt dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Goed om te horen. Alleen je gaat nu terug in rpm, terwijl je omhoog wilt in snelheid. Dat is wat mij betreft niet een voor de hand liggende keuze.
     
  6. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Een grotere prop is zover ik heb ondervonden efficiënter dan een kleine prop. Een hogere pitch is weer minder efficiënt. Dan heb je ook nog 2- en 3 blads. Met 3 bladen heb je meer grip, maar niet per se een hogere topsnelheid.
    Gisteren lag het toerental de eerste vaart inderdaad een stuk lager. Ik had het idee dat de lipo geen puf had. De romp plakte ook aan het water en de prop draaide bijna niet aan de oppervlakte. Dat bleek dus te komen door een dikke kroos-sliert aan het staartstuk.
    De 2e vaart heb ik 2x volgas gegeven en na beide keren meteen geflipt. Deels door de wind en deels door de hoek van de outboard.
    Binnenkort met hopelijk wat rustiger weer nog eens deze prop proberen. Dan zal ik hem ook slijpen, want hij caviteert nu behoorlijk.
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Idd. hoe hoger de pitch, hoe meer energie er verloren gaat aan de draaiing van de waterkolom achter de prop. Nu is dat met een oppervlakte schroef wel een interessante, immers draait de helft boven water de meeste tijd van een run. Het effect zal echter zeker invloed hebben en voor inefficiënte zorgen.

    Overigens is het geen cavitatie, maar ventilatie. Het slaan van "gaten" of "kanalen" in het water vanaf het wateroppervlak waardoor lucht bij de prop kan. Gevolg: weg grip!

    Bij cavitatie wordt de waterdruk zo extreem verlaagd waardoor het kookpunt van water onder die van de watertemperatuur waarin je vaart komt.
    Theoretisch moet dat mogelijk zijn met RC, echter de effecten zijn dan zo extreem klein dat die verwaarloosbaar zijn. Bij grote boten kan dit voor serieuze schade aan de prop zorgen.

    Oppervlakte schroeven noemen ze trouwens super-caviterende propellers omdat dit effect bewust wordt opgewekt. Ver genoeg achter de trailing edge van de propbladen zodat er geen schade kan ontstaan. Bij zoveel vermogen en hoge snelheden is bij ware schaal cavitatie niet meer te vermijden met de huidige inzichten van de techniek. De oplossing is dus een andere vorm van de training-edge en bruut veel vermogen om de inefficiënte te overkomen.
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Een grotere prop is niet zonder meer efficiënter dan een kleinere prop. Dat kan het wel zijn, maar is het bijvoorbeeld niet als de motor onvoldoende koppel kan leveren en extra warmte gaat produceren. Wat efficiënt is, wordt bepaald door het totaal-plaatje en of de motor in de optimale RPM range zijn/ haar werk kan doen. Optimale propeller-keuze (o.a. pitch) is hier een onderdeel van. Een hogere pitch prop zal zeker op een gegeven moment minder efficiënt zijn, maar dat is een lagere pitch prop op een gegeven moment óók.

    Gezien de flips van de boot waar je heel wat bouwuurtjes in hebt gestoken, zou ik zeer tevreden achterover leunen met een topsnelheid van rond de 90kmh.
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  9. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    I am not an expert as you guys for sure...but I am wondering if the feeling you get when you run the model is more important than the actual efficiency of your set up in strict scientific terms.
    I mean that if you like top speeds (or acceleration or cornering etc) you may search for a set up that favors top speeds (or acceleration or cornering etc) even if it is not the more efficient overall.
    I do not know I just express my thoughts...
     
    Dirk Jan en eric_laermans vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    In the case of this handcrafted tunnel ... cranking up speeds up to 100kmh may (will) cause damage and that would be a waste. Topspeed or SAW-performances are another field of expertise... I like watching others do it, and appreciate the science behind it. But personally it hasn't been a field for me to participate in so far :).
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Ik wil de romp niet bewust vernielen. Met teveel wind varen zal ik dus niet meer snel doen.
    Aan de andere kant, behandel ik de boot ook niet met zijden handschoenen. Hij is gebouwd als high performance romp, die tegen een stootje moet kunnen. Ik heb de romp daarom ook volledig gelamineerd en ook alle naden 'de hoek om' gelamineerd (op U.S. forums smeren ze er vaak enkel een epoxylaag over).
    Het afstellen van een tunnel komt erg nauw. 1mm meer of minder hoogte van de propnaaf merk je al goed. Ik neem daarom ook altijd een lineaal mee, omdat ik het op het oog niet kan verstellen.

    Als deze prop ook na afstellen te zenuwachtig vaargedrag geeft, of de flexas blijft breken, gaat er weer een andere prop achter.

    Blijft het goed gaan, heb ik ook nog een aantal 1.9 pitch propjes
     
    Unusual RC en Dim L vinden dit leuk.
  12. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Indeed, I have seen that too ... Americans just want the action ... ;).
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  13. Tamiya1970

    Tamiya1970

    Lid geworden:
    31 mrt 2012
    Berichten:
    1.013
    Mooi resultaat,de wind maakt het er niet makkelijker op.
    Soms met een grotere prop gaat ook het liften van de neus ook makkelijker.
    ik ben wel van mening dat een grotere prop op een outboard prima werkt.
    Bij mij is ook de top speed alleen maar omhoog gegaan met groter proppen.
    De vaartijd heeft er ook niet echt onder geleden.
    Althans niet noemenswaardig.
    De 100 kmh + moet er zeker inzitten.
    Net het filmpje op de tv gekeken, mooi vaarplekkie.
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.
  14. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Een 44 1.6 prop heeft de spoed van 1.6x de diameter, dus een grotere prop met dezelfde waarde heeft een grotere spoed. Spoed definieert de theoretische waterverplaatsing per omwenteling. Hoe groter, hoe meer snelheid. Helaas wordt met een grotere spoed ook de waterverplaatsing in haakse richting ten opzichte van de rotatie-as groter, wat weer meer verlies betekend.
    Wel kost een grotere diameter schroef meer energie omdat die simpelweg meer water kan verplaatsen. Echter dit type schroef draait half onder water op snelheid, waardoor dat oppervlak een stuk kleiner wordt dan een schroef die volledig onder water draait.
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Hier een filmpje van een half boven water draaiende schroef op een 150pk Suzuki buitenboordmotor:



    Er was nog een mooiere, welke ik niet meer kan vinden :(
     
    Dirk Jan en Dim L vinden dit leuk.
  16. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Het is een mooie vaarstek inderdaad. Wat ruimer dan de vorige plas (500m verder).

    Hier nog een screenshot van de T800, waarbij je ook ziet dat de prop half boven water draait.
    [​IMG]

    Vandaag ben ik druk geweest met de inrichting van mijn hobby-hoek. Het is nog wat kaal, maar het begint erop te lijken.

    De romp op tafel is een Bernico F2. Een 110cm mono waar een outboard achter moet komen. Jaren geleden al mee begonnen en hij gaat zeker eens het water op
    [​IMG]
     
  17. Dim L

    Dim L

    Lid geworden:
    18 aug 2021
    Berichten:
    891
    Locatie:
    Athens, Greece
    Oh oh Jan you have such a nice working bench now. I love it, is it diy?
    Let me show you my diy working bench which may help you to get some ideas for further expanding this hobby corner:
    IMG_20220525_081217.jpg

    Recently I added three selves and I also want to make a couple of of drawers. The plywood on the wall is very helpful in order to easily hang the tools you usually need.

    This Bernico is so nice... I particularly like its stepped hull. I definitely want to design and built a stepped hull in the future...
    It is also a great chance for nice big diy outboard... ;)
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  18. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    110cm, over wat voor motorisering hebben we het dan?
    4092, 56110 inrunner? Of Zenoah?
     
    Dim L vindt dit leuk.
  19. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Nice hobby corner Dim and thank you for the tips. I will definitely consider the plywood on the wall.
    My hobby corner is diy. Partly made by the previous home owner and now being extended by me.

    Unusual, the Bernico is inderdaad een flinke jongen. Daarom is het project ook stil komen te liggen; het wordt erg kostbaar om hier een setup in te leggen.
    Ik had voor ogen een 4092 serie brushless motor van ca 800-1000kV op 8S.

    De outboard wordt een eigenbouw met flexas.
     
    Dim L en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat is ook zo'n beetje de motorisering in mijn boot. Boven de 6S worden de regelaars ook echt kostbaar. Hik ook tegen die grens aan.
    Hoe groter het model, hoe realistischer in de regel het vaarbeeld!
     
    Dim L en Dirk Jan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina