Cozy F1 Tunnel houtbouw

Ik heb mijn chemicaliën en laminaat er weer bijgepakt om een carbon kapje te maken :) De mal heb ik weer even een laagje wax gegeven en vervolgens een laagje PVA loswas erover.





Ik gebruik 200gr/m2 keperweefsel. Daar overheen komt een 110gr/m2 weefseltje om het kapje wat gladder en dichter te krijgen. Dit kapje moet 20% lichter worden dan mijn glasweefsel kapje. Ook komt er een ander kleurenschema op.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Precies, dat is mooi meegenomen. Al praten we maar over enkele tientallen grammen, het kan merkbaar zijn.

De 2800kV motor die nu achter de Cozy F1 hangt is 60 gram zwaarder en heeft een hoger zwaartepunt als de 3200kV motor die er eerst achter zat. Dat is goed merkbaar; de romp helt meer in de bochten.

Maar naast de gewichtsbesparing doe ik het ook voor de lol en om meer lamineer ervaring te krijgen [emoji2]
 
Het kapje is van de mal af. Ik heb hem op maat geknipt om hem op de romp te passen. Door de glasweefsel toplaag ziet het kapje er niet zo fraai uit, maar hij wordt toch gespoten, dus dat maakt niet uit [emoji2]

Hier ligt hij naast het glasweefsel kapje:



En het kapje op de romp:



Het gewicht vergeleken met het glasweefsel kapje:





Uiteraard komt er nog wat gewicht bij voor de lak/ plamuur.
 
Gisteren had ik mijn Cozy F1 Tunnel mee naar de Nederlandse 152VO trainingsdag in Biddinghuizen. Mijn kameraad heeft wat actiefoto's geschoten:







Oud tegen nieuw: Lex Verkuijl zijn Foo Ling - Bazinga in een sprint tegen de Cozy F1:

 
Laatst bewerkt:
In de zomer wordt er weer druk gehobbied. Zo ook met de Cozy F1. Ik wilde al lange tijd de 4S setup proberen. Nu heb ik een 4S 5000mAh lipo van mijn Traxxas Revo.. eigenlijk veel te zwaar, maar toch even geprobeerd of het past. En waarempel, het past nét!

JckgwXG.jpg


Het gewicht gaat van 1370 gram naar 1725 gram vaarklaar. Mocht het goed varen, dan bestel ik een 3000-3600mAh 4S lipo die qua afmetingen en gewicht beter matched.

Vanmorgen een testvaart gemaakt i.c.m. een 2800kV outrunner en een 32mm messing propje.
Er zit duidelijk meer snelheid in, maar door het hogere gewicht zit de prop te diep onderwater. Na een paar rondes de GPS afgelezen op 68.2km/u.

Vervolgens heb ik de outboard iets positiever gezet. Dat was een verbetering! De romp loopt losser en de topsnelheid kwam nu op 72.3km/u.

jF0wBg8.jpg


Met minder gewicht en wat fine-tuning van de outboard hoek- en hoogte moet dat nog wel wat harder kunnen!

Ook niet onbelangrijk; de flexas is heel gebleven :) Daar was ik wat sceptisch over, maar de eerste 4S setup vaart is ook in dat opzicht een succes.

Een beter passende 4S lipo gaat besteld worden. Vervolgens zal ik een video schieten van deze setup.

Wordt vervolgd!
 
Proficiat met 4s succes. Veelal draagt de handling bij aan het heel blijven van flex-as, de prop tijd geven op toeren te komen kan veel (flex-as) leed besparen.
 
Mooi resultaat Dirk Jan! Super snelheid, en het verbaasd mij ook dat de as heel blijft mij 33K-plus rpm onder belasting! Met welk type vaar jij ondertussen, de TFL 'zachte' uitvoering?
 
Lex, ik weet niet wat je bedoelt met de 'zachte' uitvoering? Gaat dat om de flexas?
Ik gebruik inderdaad de TFL reserve flexasjes. Die heb ik 1.5 jaar geleden ongeveer besteld en ik heb er nog geen gebroken. Alleen de originele (HK) flexasjes zijn beiden stuk gegaan na ongeveer 20 vaarten elk.
 
@Appie Kuipers

Helaas, net zoals bij velen medeforummers mogen mijn foto's niet meer gratis gedeeld worden van Photobucket.

Ik zal de foto's verplaatsen naar een andere host site. De linkjes ga ik niet meer herstellen, dat is me teveel werk. In plaats daarvan zal ik de link naar de map met foto's hier delen.
 
Voor mede hobbyisten die ook een Cozy F1 Tunnel willen bouwen, hierbij mijn bouwfoto's:

https://imgur.com/a/CMQMO

Verwachte tegenprestatie is dat je het resultaat in dit topic post :)

Er varen er minimaal 5 rond en verschillende zijn in aanbouw :)
 
Dirk Jan, ben vast begonnen met mijn winter project, het is toch rot weer. Ik heb een iets andere werkwijze, niet omdat ik denk dat het beter is, t' is meer voor mij gemakkelijker. Zo net als jij alles hebt gezaagd lukt mij niet.
Op mijn bouw tekening toch kleine verschillen, heb ik maar aan gehouden. Het begin is er!!!:friends:
 
Back
Top