CP heli met flybar??

hallo,
ik vlieg nog niet zo lang met een heli, maar heb al veel op jullie forum gelezen.
Ik ken de verschillende types: coax, fp en cp met hun vliegeigenschappen.
Ik begreep dat dat ook gelijk de opgaande moeilijkheidsgraad van vliegen is.
maar tot mijn verbazing zie ik dat er ook cp heli's(storm 450) zijn met flybar, terwijl ik dacht dat die bij de CP heli's niet meer voorkwam, waarom is dat eigenlijk en wat zijn de voor of nadelen hiervan.

groeten, frits

Dag Frits.
Dat CP heli's een flybar hebben is absoluut niet verbazend. Tot een paar jaar geleden hadden alle heli's nog een flybar. Eigenlijk gek dat sommige mensen dit als vreemd beschouwen terwijl flybarless systemen eigenlijk nog niet zo lang bestaan.
Het verschil is eigenlijk simpel. Bij een flybar gebeurd de stabilisatie mechanisch, door de flybar!
Bij flybarless gebeurt dit electronisch doormiddel van een flybarless controller die op zijn beurt de juiste correcties doorstuurt naar de servo's. Zonder zo'n syteem en zonder flybar zou een heli enorm moeilijk te besturen zijn.
Eigenlijk is dit hetzelfde principe als een gyro op de staart maar dan ook voor cyclic.

Voordelen van flybarless zijn efficiënter, stabieler, mechanisch minder complex + veel meer vrijheid om je heli af te stellen naar het vlieggedrag dat je wenst.

Persoonlijk vind ik het wel spijtig dat vele mensen tegenwoordig leren vliegen op een FBL heli, eigenlijk leer je niet meer deftig hooveren omdat de heli bijna vliegt zoals een simulator. Daarom als je de kans hebt raad ik iedereen aan om beide systemen eens gehad te hebben.

Ik vind het vliegen met een flybar nog steeds zijn charme hebben, de uitdaging is groter waardoor kleine vooruitgangen des te meer voldoening geven.

Voordelen van flybarless zijn efficiënter, stabieler, mechanisch minder complex + veel meer vrijheid om je heli af te stellen naar het vlieggedrag dat je wenst.

Nadelen zijn dat FBL erg veel feedback wegneemt, een FBL onverwachte dingen kan doen bij verkeerde instellingen of verkeerd gebruik, het instellen niet voor iedereen weggelegd is (blijkbaar, maar eerlijk gezegd geld dat ook wel voor Flybarred heli's), en het grootste nadeel is dat het nogal een "vervlakker" is, ofwel het vlieggedrag word saaier en vooral: twee verschillende heli's vliegen toch vrijwel hetzelfde. Tuurlijk gaat een FBL 450 "anders" dan een FBL 600, (verschil in nervositeit en massatraagheid) maar de verschillen zijn veel kleiner dan tussen een Flybar 450 en 600, en bij schaalmodellen vallen de karaktereigenschappen nog veel meer weg.

Persoonlijk vind ik het wel spijtig dat vele mensen tegenwoordig leren vliegen op een FBL heli, eigenlijk leer je niet meer deftig hooveren omdat de heli bijna vliegt zoals een simulator. Daarom als je de kans hebt raad ik iedereen aan om beide systemen eens gehad te hebben.

+1, het is in mijn ogen zelfs gewoon absoluut aan te raden met een flybar te leren vliegen. Je leert dan tenminste een bepaald "gevoel" aan, wat bij FBL nu eenmaal grotendeels ontbreekt.

Ik vind het vliegen met een flybar nog steeds zijn charme hebben, de uitdaging is groter waardoor kleine vooruitgangen des te meer voldoening geven.

+1 Bij ons zijn er al mensen teruggegaan van FBL naar flybarred, domweg omdat als je GEEN 3D wensen hebt, een FBL gewoon saai vliegt....

Groet, Bert

Dus als ik het goed begrijp vliegt een flybarred mooier als je niet geinteresseerd in 3D,
betekent dar dan ook dat je met een heli met flybar genoeg hebt aan een 4ch zender, en 6ch dus absoluut geen zin heeft.

grfr

[...]
+1 Bij ons zijn er al mensen teruggegaan van FBL naar flybarred, domweg omdat als je GEEN 3D wensen hebt, een FBL gewoon saai vliegt....
Wat niet wil zeggen dat je met een flybar heli geen 3D kan vliegen, in tegendeel :) Tareq Alsaadi (( Outrage Fusion 50 Die man heeft volgens mij een voorkeur voor flybar met die vliegstijl.
De rest kan ik het mee eens zijn, behalve dat FBL saai vliegt want met name FBL zonder estab kan nog best spannend zijn heb ik ervaren :)
Een 700(~150cm rotor) met 5 bft hoveren zal wellicht een fluitje van een cent zijn tov een 450(~70cm rotor) in die zelfde wind. Vliegt een 700 dan saaier dan een 450 omdat het minder werk is voor de piloot omdat die veel minder correcties hoeft maken?
Maar ik weet wat je bedoeld Bert :p

als ik het goed heb is:
-een flybar is een mechanische stabilisator die werkt op basis van het gyroscoop effect en invloeden van buitenaf.
-een fbl estab is een elektronische stabilisator die over drie assen beweging meet en op basis daarvan stuurt en correcties maakt.
De manier waarop er wordt gecorrigeerd is verschillend dus ook daarom zal er ook altijd wel dat verschil in 'gevoel' zijn.
Met estab moet je je eigenlijk wel meer verdiepen in de instel mogelijkheden om de heli te laten vliegen zoals je wilt. Om dat te doen moet je dus eigenlijk al kunnen vliegen.
Met flybar is het meer bouwen volgens het boekje is en dat is het dan. Goed, soms kan je iets verstellen of andere paddles gebruiken maar dat gaat niet zo ver als elektronica.

Voor een zowel een heli met flybar als een heli zonder flybar heb je een 6ch zender nodig (bij voorkeur een met subtrim).
Wat je verder het best kan aanschaffen is toch afhankelijk van wat je wilt, kan, ervaring is, etc
Ook lessen is mogelijk zodat je kan ervaren hoe het is om met zo'n meestal grote CP heli te vliegen. Als je op die manier in ieder geval de basis leert ben je al goed op weg en het zal qua kosten wel meevallen.

Wat niet wil zeggen dat je met een flybar heli geen 3D kan vliegen, in tegendeel :) Tareq Alsaadi (( Outrage Fusion 50 Die man heeft volgens mij een voorkeur voor flybar met die vliegstijl.
De rest kan ik het mee eens zijn, behalve dat FBL saai vliegt want met name FBL zonder estab kan nog best spannend zijn heb ik ervaren :)
Een 700(~150cm rotor) met 5 bft hoveren zal wellicht een fluitje van een cent zijn tov een 450(~70cm rotor) in die zelfde wind. Vliegt een 700 dan saaier dan een 450 omdat het minder werk is voor de piloot omdat die veel minder correcties hoeft maken?
Maar ik weet wat je bedoeld Bert :p

Haha, ik bedoelde absoluut niet dat je met een flybar niet kan 3D vliegen, maar dat snapte je al....
Het is een beetje lastig uit te leggen, maar een Flybar heeft een klein, maar ZEER duidelijk ander "vlieggevoel" vergeleken met een E-stab FBL.
Dat heeft niks met beter of slechter te maken. Je kunt met een E-stab FBL net zo goed rustig rondtokkelen, ook daar zit het niet in. Maar een E-stab FBL heli vliegt dan (mits goed afgesteld) ZEER voorspelbaar en strak, en sommigen ervaren dat als "saai" of "onprettig".
Als beginner is het echter min of meer om het even, en waar je mee begint, is meestal wat je later prettig(er) vind. Als verder alles om het even is, heb ik zelf het sterke vermoeden dat je later een betere piloot word als je met flybar begint, omdat je dan bepaalde reflexen en een "basisgevoel" ontwikkelt, wat mischien niet onmisbaar is, maar wel bevorderlijk. Vergelijk het met de autosport, waar Karten een goede opstap is (zonder vering, stuurbekrachtiging, etc etc,) ofwel, hier is "naturel" beginnen een goede leerschool. Een Flybar is meer "Naturel", en daardoor in mijn ogen, en vermoedelijk ook in werkelijkheid, een betere leerschool.

"FBL zonder E-stab" kun je beter aanduiden met de term "rigid", die vlag dekt de lading beter en wekt dus minder verwarring. Met "FBL is saai" doelde ik dan ook op E-stab....
Inderdaad, zodra je Rigid gaat vliegen word het opeens een heel ander verhaal, en is er niks saais meer aan. En aanvankelijk ook niks comfortabels, maar dat went.

als ik het goed heb is:
-een flybar is een mechanische stabilisator die werkt op basis van het gyroscoop effect en invloeden van buitenaf.
-een fbl estab is een elektronische stabilisator die over drie assen beweging meet en op basis daarvan stuurt en correcties maakt.
De manier waarop er wordt gecorrigeerd is verschillend dus ook daarom zal er ook altijd wel dat verschil in 'gevoel' zijn.
Met estab moet je je eigenlijk wel meer verdiepen in de instel mogelijkheden om de heli te laten vliegen zoals je wilt. Om dat te doen moet je dus eigenlijk al kunnen vliegen.
Met flybar is het meer bouwen volgens het boekje is en dat is het dan. Goed, soms kan je iets verstellen of andere paddles gebruiken maar dat gaat niet zo ver als elektronica.

Wat er saai is aan E-stab bij rustig rondvliegen, is dat je, als je een beetje nauwkeurig stuurt, gewoon domweg NIET (of bijna niet) meer hoeft te corrigeren. Sterker nog, als je corrigeert word je vliegbeeld daar meestal alleen maar onrustiger van. Als beginner heb je daar weinig aan, jer moet toch eerst leren nauwkeurig te sturen en zolang je dat nog niet beheerst, corrigeer je jezelf sowieso wezenloos, ongeacht FBL of Flybar kop.

Aan een Flybar (beter gezegd: aan het flybar-principe) kun je ENORM veel verstellen, veel meer dan je zo op het eerste gezicht denkt. Dat gaat heel wat verder dan alleen wat andere paddles, helaas behelst het soms ook constructieve veranderingen aan de kop. En dat maakt het soms wat lastiger, een E-stab is dan inderdaad veel "flexibeler".

Groet, Bert

zeikerd ;)

(oe, nu krijg ik vast een melding)

Laatst bewerkt:
@ Moderator Niek: help, er zit een of andere giraffe te zeiken op het forum....:p

;) Bert

Back