crash hdx500SE

hallo allemaal :)
het is zover, vandaag heb ik mijn eerste crash gehad met m'n heli (het moest er eens van komen :P)
de schade valt nogal goed mee, bladen kapot, flybar krom, hoofdas krom en tandwiel kapot
hij is al zo goed als herstelt..
maar nu zou ik wel willen weten wat er fout ging..
ik denk dat er iets mis is met de gyro ofzo
ik heb er een GY-401 van futaba opzitten
zo ging het daarstraks eraan toe:
ik kwam van rechts aangevlogen en met een windvlaag ofzoiets gaat hij naar rechts, dus ik stuur links tegen (logisch) en ik geef volgas, want ik zat laag.
op dat moment begint hij helemaal te spinnen rond z'n as, natuurlijk dacht ik er te laat aan om m'n idle up af te zetten, en volgde er dus een niet heel zachte landing.
ligt dit nu aan de gyro of aan de heading hold? ik denk dat hij gewoon meedraaide met de torque van de motor, maar hoe kan ik dit verhelpen??

Grtz Dennis

Laatst bewerkt:
Heb je een rechte gascurve? Als je je toerental opeens hard laat oplopen moet je gyro heel veel koppel verwerken. Het effect wat hij dan aan de staart zou moeten geven verandert dan ook weer met het toerental, wat hij niet bij kan houden.

niet helemaal recht maar wel ongeveer;
20
30
32
30
20

welke gascurve raad je dan aan?
kan je dit ook niet verhelpen met de gyro gevoeliger te zetten ofzo?

grtz

niet helemaal recht maar wel ongeveer;
20
30
32
30
20

welke gascurve raad je dan aan?
kan je dit ook niet verhelpen met de gyro gevoeliger te zetten ofzo?

grtz

20 houd in 80% gas ?? maak er gewoon een rechte lijn van die niet lager is dan 90% dat werkt het beste

Ik vind het wel een erg aparte gascurve. Ik zou hem inderdaad recht maken van 90%. Het klinkt alsof je nu een heel erg laag toerental hebt.

ik vlieg op mode 1, dwz stick naar beneden is gas open
ik heb nog nooit problemen gehad met m'n gyro, die werkt goed als ik bezig ben met hover en cruise
het was nu de derde keer dat ik met deze curve vloog, toerental lag redelijk hoog vond ik tov mijn cruise curve en hover curve. (de gascurves van deze 'flightfases')
omdat ik binnenkort wel eens een looping wou proberen, had ik deze curve gemaakt maar het blijkt dus niet zo'n succes
ik had op meerdere plaatsen gelezen dat een rechte gascurve niet goed was?
jullie bedoelen toch gewoon een rechte lijn dan he? voor mij dan bv. op 10 10 10 10 10?
dan staat mijn gas op 10% van volledig open..

mvg Dennis

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het je gyro is... je vloog toch prima?
Heb je eerder problemen met je gyro gehad dan?

Wat is de spanning van je aandrijfriem? Zou kunnen dat deze slipte bij de plotselinge stoot gas.

vwb je gascurve, idd erg laag... klopt dit wel? Zoals laurens zegt zou dit eerder in de buurt van de 90% moeten liggen.

maar ik vind het toerental dan zo extreem hoog, ik had eerst zo een 'pyramide' achtige curve, maar dan gierde de heli echt van de toeren, daarom heb ik ze wat minder gemaakt.
die rare curve is volgens mij omdat ik op mode 1 vlieg, ik zet mijn gas open als ik mijn stick naar onderen doe, wat bij jullie 90 is in de curve is bij mij 10 ..
ik heb nog nooit problemen gehad met de gyro, daarom zou ik het raar vinden, dit zijn wel mijn eerste ervaringen op gebied van heli vliegen (buiten dan zowat kleine prul zoals carbooon fp ed) dus daarom weet ik niet zo goed wat er fout ging..
wij hebben hier thuis wel een toerenteller, maar hoe kan je in godsnaam ooit de toeren meten van een heli die volgas draait? :?

edit; bij jullie zou mijn huidige curve iets zijn van:
80
70
68
70
80

grtz Dennis

Je was me net voor Dennis :)
Als je een looping wil maken dan is het belangrijk dat:
1. Je toerental redelijk constant blijft
2. je pitch genoeg negatieve graden krijgt

Om je toeren constant te houden, kun je m.i. het beste een (bijna) rechte gascurve hebben, rond de 90%.

en die spanning van de riem he, is daar een regeltje voor ofzo?
ik denk dat hij wel strak genoeg stond..
ik zal om te beginnen mijn gascurve aanpassen, er een meer rechte curve van maken
en dan de instellingen van m'n gyro nog eens nakijken
maar zou het kunnen dat als ik plots van 70 naar 80 % gas ga dat m'n heli zo gaat spinnen dat de Heading hold dat wil opvangen en dat daar het probleem zat?
misschien kan ik beter mijn heading hold helemaal afzetten, of is dat niet zo'n goed plan?
als nog iemand tips heeft om het toerental te meten dan hoor ik het graag :)

mvg Dennis

btw mode 1 betekent niet dat je de gashendel naar je toe trekt.
Dit heet gewoon getrokken gas. Mode 1 betekent dat je de gasfunctie rechts hebt zitten, terwijl hij bij mode 2 links zit.

Ik vlieg mode 2 (rudder en gas links, aileron en elevator rechts) maar net als jij met getrokken gas.

Dennis...
Ik weet niet of hij alweer vliegklaar is maar als je nou zou hoveren en je trekt even kort het gas open....dus de heli stijgt ff snel....blijft dan de staart recht of gaat hij spinnen ?
Volgens mij is dat de enigste manier om erachter te komen of het plots verhogen van het toerental dit probleem gegeven heeft.

Verder zeg je in je eerste post dat je aan het vliegen was en de heli wat naar rechts ging en je dat wilde compenseren door naar links te gaan en wat gas te geven.
Ging de heli met de staart naar rechts ? of was het gewoon een kleine roll naar rechts die je wilde corrigeren ?
Als de staart nou naar rechts ging dan had je wellicht al een probleem met de staart die alleen maar verergert is toen je meer gas erbij gaf.
Je hebt een GY401 met welke servo ?
En werkt de gyro-servo combinatie nu op de testbank nog goed ?

Zo allemaal vragen, maar wellicht dingen om te bekijken zodat je erachter kan komen wat nou het probleem was. Nog zo'n crash zit je niet op te wachten denk ik ;)

Als een helie plots gaat spinnen bij volgas geven, dan slipt er volgens mij iets in de aandrijflijn naar de staart (pullies op asje, riem,...).
Als de gevoeligheid van de gyro (te) laag staat dan zwiept de staart wel eens of blijft achter maar spinnen duidt volgens mij toch echt op een "slipprobleem"...;)
Maar ik ben géén expert.....

Dennis...
1) Ik weet niet of hij alweer vliegklaar is maar als je nou zou hoveren en je trekt even kort het gas open....dus de heli stijgt ff snel....blijft dan de staart recht of gaat hij spinnen ?
2) Ging de heli met de staart naar rechts ? of was het gewoon een kleine roll naar rechts die je wilde corrigeren ?
3) Je hebt een GY401 met welke servo ?
En werkt de gyro-servo combinatie nu op de testbank nog goed ?

1) hij is nog niet vliegklaar maar ik heb hem nog nooit weten spinnen
2) het was een kleine rol naar rechts, maar redelijk laag boven de grond, waardoor ik gas gaf
3) met een HS82, heeft nog nooit problemen gegeven

Wat versta je eigenlijk onder spinnen?
Echt meerdere keren 360?
Of 90 graden verdraaiing of zo?
--> meerdere keren 360, dus ik begin ook meer en meer te denken dat het aan m'n riem ligt..

in ieder geval al bedankt voor de hulp, aan m'n curve ga ik wat doen (ik zal ze hier dan ook wel posten), de riem zal ik ook aanspannen, en dan steek ik hem straks terug verder in elkaar :)
grtz Dennis

Back