Crash! Kyosho Pitts Special S-2C 50 GP

Luc,

Een leverancier dient een deugdelijk produkt te leveren dat gebruikt kan worden waarvoor het bedoelt is. Dit geld natuurlijk ook voor een modelvliegtuig.
Als duidelijk is dat het defect ontstaan is door een produkt en/of materiaalfout dan zal de leverancier het model moeten vergoeden. Ik heb al diverse malen gehoord dat dit zonder problemen gebeurde.
Als je er van overtuigd bent dat in dit geval produkt niet deugde dan dit melden bij de leverancier.
Succes!

Hallo Luuk

Spijtig van dat mooie kistje, ik was dit weekend niet op het veld maar ken het kistje en het vloog goed.
Zoals je weet ben ik ook gek op dubbeldekkers (Lazy Ace en Avro Tutor)
Wat betreft die motor.
Als je schoonmaakt met water of wasbenzine kan het daarna erg snel roesten.
Petroleum is veel beter om schoon te maken (maar stinkt wel), is ook te koop bij de bouwmarkt (al vragen ze daar een paar euro per liter), Petroleum laat een vettig laagje achter na het reinigen.
Ik gebruik altijd gewone brandstof (liefs zonder nitro) om een motor te reinigen.
De methanol reinigt goed en de klotz olie die achterblijft voorkomt roest.
Ik heb de motor niet gezien, maar 90% zeker doet hij het nog wel.
Bij motoren met glijlagers is het heel normaal dat je de krukas iets naar voren en achteren kan halen hoor, dat hebben nieuwe motoren ook.
Bij kogellagers kan het een kapot lager betekenen.
Ik heb ervaring hoe je die kunt vervangen, dat is niet zoveel werk hoor!
(wil je ook wel helpen)

Beste inspectie is:
Gloeiplug verwijderen, carterdeksel openmaken om binnenzijde te inspecteren.
Zie je geen zand in de caburateur dan valt het vaak mee met de binnenzijde.
Als je zonder gloeiplug de motor ronddraait moet hij licht en regelmatig lopen en niet "knarsen" of schrapen.
Voel je iets onregelmatigs dan kun je verder demonteren en reinigen.

Wat betreft de vleugel, dat is nu net de reden dat ik liever zelf een kist bouw.
Ik ben nu bezig met een Hog Biplane van Sig en wil volgend voorjaar een Pitts gaan bouwen, zelf bouwen, dan weet je dat het goed is!
Ik ben al 30 jaar klant bij Quartel en heb bij problemen altijd garantie gekregen, maar dan moet het wel duidelijk een constructie of fabriage fout zijn natuurlijk.

Succes Luuk

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Hallo Willem,

Ja, ik vind het ook erg jammer.
De hoeveelheid vuil in de motor valt enorm mee, betwijfel of het uitspoelen wel nodig is,
Heb de carb. wel met water uitgespoeld maar heb hem wel even goed in de afterrun gezet.
Wat de krukas betreft, als ik het carter er weer op zet, en de meenemer ook, is de speling minimaal. En met een prop erop kan die zoiezo niet meer bewegen :)
Dus dat zal wel goed komen.

Nouja goed, van een tekening bouwen durf ik nog niet aan, aangezien ik meer een vlieger ben en al helemaal zenuwwachtig wordt als ik mijn hoogteroer pushrods tegelijk door 2 gaatjes moet krijgen en het niet wil lukken, haha.

Ik ben al helemaal blij dat er niemand gewond is geraakt, want hij vloog recht op de Pit(t)s af, kon hem gelukkig nog net wegsturen.

Mocht ik geen garantie krijgen, ga ik proberen er nog wat van te maken, of het als onderdelen kist gebruiken. Als is het wel jammer dat ook mijn motorsteun doormidden ligt :(

In ieder geval bedankt voor het medeleven en ik zie u wel op de club !

Mvg Luc

Beste allemaal,

Ik ben vanochtend gebeld door Quartel met het bericht dat de Pitts is teruggestuurd.
Kyosho noemt dit vliegschade. Ehmmm, juist.
Lijkt mij geen vliegschade als je gewoon halfgas laagover komt.

Maaaarrrrr....
Quartel heeft mij een heel fijn aanbod gedaan.
Ik kan dezelfde Pitts terugkopen voor €50,-, doen dus!

Maar nu mijn vraag.
Is er een manier om de in mijn oog wat zwakkere punten van het toestel te verstevigen ?
De vleugelstruts bijvoorbeeld, deze zijn erg dun hout gemaakt en zou je zo kunnen breken, wat ook gebeurd is.
Zou je ze misschien kunnen verstevigen met een fiberglass matje ? Ik roep maar iets.

Ik hoor het wel.

Mvg Luc

Lijkt mij ook een net voorstel :thumbsup: Al neemt dit niet weg dat de fabrikant zijn verantwoording had moeten nemen.

Heb zelf ook twee van deze Kyosho Pitts gehad. De eerste crashte door mijn eigen schuld (tipstall; kwam door volgas en flink up om hem de bocht door te raggen), maar wat mij toen ook al opviel was de zeer nette breuk van de bovenste en onderste vleugelhelften. Het was bij mij precies dezelfde breuk als bij Luc. Verder was de (nep)oracover op al reeds eerder op diverse plaatsen losgelaten. Ik ben er ook mee terug gegaan en kreeg kosteloos van Kyosho een compleet nieuwe Kyosho Pitts! (Met dank aan de inspanning van Hangar te Kampen!)

Bij de tweede heb ik compleet in de blanke lak gespoten en alle randen extra nagekeken; alsmede de bijgeleverde vleugel verbindingen vervangen door een veel sterkere soort. Problemen opgelost! Heb daarna nog vaak gevlogen met die kist.

Hai Artflyer,

Bedankt voor je reactie, altijd fijn om te horen dat iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt.
Vreemd dat jij dan wel een nieuwe hebt gekregen...
Dat is dan zeker geen vliegschade haha.

Zou je me uit kunnen leggen hoe je dat precies gedaan hebt, die verstevegingen ?

Mvg Luc

Back