Crash zonder reden

hallo,

Ik had net vanmiddag een andere zender gekregen, een tweedehands graupner mc14. Ik heb in het vliegtuig de bijbehorende graupner c19 ontvanger geplaatst.
Toen ik net aan het vliegen was ging eerst het richtingroer vol naar links, en toen hopsakee de grond in. Gelukkig zonder schade. Toen heb ik alles nagelopen, andere accu erin gedaan en nog een keer. Toen hij net een beetje hoogte had gaf het hoogteroer opeens vol down en toen ging 'ie netjes recht de grond in.....:(

Heeft iemand enig idee waardoor dit zou kunnen komen??????

Voordat ik met deze zender vloog heb ik op hetzelfde veld probeemloos vele vluchten gemaakt zonder ook maar iets wat op een crash leek.

Al gedaan, het vreemde was juist dat het dichtbij gebeurde en niet ergens aan de andere kant van het veld. Ik heb mijn eigen kristallen die ik ervoor ook al gebruikte erin en daarmee ben ik nog nooit gecrasht..... ......

Je hebt je oude kristallen in gebruik? Zendkristallen zijn altijd merkgebonden. Als je oude zender geen Graupner zender was dan heb je de oorzaak te pakken.

Ontvangerkristallen zijn meestal minder moeilijk wat uitwisseling betreft, voor zover er geen sprake is van een dubbel-super ontvanger.

Nadat hij de eerste keer de grond in was gegaan heb ik de andere er in gedaan.
Alles werkte wel gewoon, tot ie weer de grond in ging
mischien is dat de reden, alleen snap ik niet waarom eerst alles nog wel werkte op het andere kristal??!!

Een crash zonder reden bestaat niet . :rolling:

Als de problemen met een andere 2de hands zender beginnen zou ik met de eerste zender verder vliegen .

Mvg Johan

Accu en aansluitingen van zender en ontvanger goed?
Laat de zender en ontvanger eens controleren door een ter zake kundig persoon; mogelijk zit er ergens een slecht contact.
Als je oude servo's en ontvangers gebruikt die al een paar crashes meegemaakt hebben kan het ook in de koolbanen van de potmeters zitten of gescheurde solderingen.

Weet je zeker dat er geen storende elementen in de buurt zitten die een sterk veld verspreiden; probeer een andere vlieglokatie en kanaal om dit te testen.
(wij hebben op het veld veel storing op kanaal 66 door omgevingsfaktoren)

Grt,

Trouwens wat voor motor en regelaar gebruik je en hoe heb je de antenne gelegd?
Hopelijk zo ver mogelijk uit de buurt van de regelaar en motor.
Als je DC motor gebruikt dan ontstoren met condensatoren!

Laatst bewerkt:
De servo's hebben voorzover ik weet nog geen crash meegemaakt. De ontvanger, een c19 van graupner zat bij de zender dus dit was de eerste vlucht met deze ontvanger. De motor zit op een pylon bovenop het vliegtuig en direct daarachter op de pylon de regelaar. De antenne van de ontvanger is met enkele plakbandjes aan de onderkant van het vliegtuig vastgezet.

De oude zender gebruiken is geen optie omdat die het niet meer doet, vandaar dat ik een andere zender had gekocht.

Hoi,

Ik heb ooit al 2x problemen gehad met de C19 ontvanger.
Eerste keer onverklaarbaar veel storing, zoveel dat vliegen onmogelijk was.

En vele jaren na reparatie van de ene op de andere dag bijna geen bereik meer. (meter of 3 met antenne in)
Alles rondom het kristal schoongemaakt en opnieuw gesoldeerd maar kreeg het er niet meer uit.
Gekke was als ik het kristal half in het voetje drukte hij wel weer goed bereik had. Ook andere x-tallen geprobeerd.

Er zijn verder vele oorzaken. Dus lastig om te zeggen maar het had hoe dan ook een reden. Van storing van buitenaf tot problemen met de elektronica.

Zender/ontvanger probleem

Ik heb hetzelfde meegemaakt met een gekregen zender (Futaba 4EXA).
In mijn geval was het een gebroken component op het RF board in de zender, nabij het kristal. Het was denk ik ooit veroorzaakt door ondeskundig kristal wisselen (met teveel kracht). Maar kan bij jou evengoed aan de ontvangerkant liggen. d.knoppers had waarschijnlijk hetzelfde probleem met zijn ontvanger (vorige post). Als het kristal halverwege in het voetje zit wordt er wat kracht op de printplaat uitgeoefend, and wordt de gebroken component wee tegen elkaar gedrukt. Je kunt die breuk vaak niet zien, pas als je de component los soldeert, valt hij in twee stukken.

Probeer eens als zender en ontvanger (met een servootje / accu eraan) los op tafel liggen of je het probleem kunt veroorzaken door wat kracht op de behuizingen uit te oefenen (wrikken). En wat erop te tikken (met een balpen op de ontvanger, rubberen hamertje op de zender).

Als je weet waar het probleem ligt kun je de behuizing open maken en door tikken met een sateprikkertje vinden welke component het gevoeligst is. Dit is echter geen werk voor een leek.

Vervelende problemen zijn dit. Je durft het spul niet meer te vertrouwen.

Harm

Laatst bewerkt:
De beste adviezen zijn reeds gegeven, een paar minder voor de hand liggende oorzaken:

- RX antenne gebroken net buiten de behuizing, maar isolator is nog OK - dus je ziet de breuk niet. Soms is zo'n breuk intermitterend en valt niet op bij range check.

- GSM trelefoon te dicht bij zender, stoort *zender* door HF instraling. (GSM's zenden periodiek ook als je niet telefoneert)

- Nabuurkanaal in gebruik, ontvanger heeft slechte filtering (ervaring mee...)

- Intermitterende beuk in zender (range check + rammelen)

- Vuile potmeter in zender.

Ik heb een andere ontvanger gekocht, en die in een goedkoop depron vliegtuigje gezet.
Hiermee was er helemaal niks aan de hand. Dus waarschijnlijk is er iets kapot in de C19
ontvanger. Bedankt voor alle reacties

of toch niet?

Ik heb een hele tijd weer lekker rondgefladderd, en gisteren had ik weer een bingo :(
Was een beetje aan het 'stunten' als je dat zo mag noemen, en opeens helemaal geen controle meer:confused:
hup, en toen ging de terry mooi vanaf een meter of 20/25 recht op de neus de grond in:(
Ik heb geen flauw idee waardoor dit kwam, had vantevoren netjes een afstands-check gedaan en dat was ruim voldoende, ook met rammelen was er niks aan de hand.

Was zondag aan het vliegen opeens geen rolroeren meer, een meer ervaren clublid heeft mijn calmato nog op het veld kunnen landen zonder schade.
De reden was dat de servo elektronica het begaf dat was na demontage van de servo te zien er was een gat in de behuizing gebrandt.

Back