crashen T-rex 500

heb van t weekend mijn 500 gecrasht, ik ben bezig met inverted te hoveren wat lekker ging, maar toch wat te enthousiast en klatsj!

bij nadere inspectie bleek er echt HEEL veel kapot te zijn, zelfs de kop, waar de blade grips aanvast zitten zeg maar, is gewoon gebroken, van de shaft af, de shaft zelf leek nog redelijk recht...

hebben al meer mensen hun 500 een keer gecrasht en hadden die ook veel schade, of was dit gewoon puur ongeluk dat er zoveel kapot was;

head
blades
frame
bottomplate
canopy
bijna alle gears, van de TT zelf gelukkig niet, wel dat eerste asje
staart as krom
servogear gestript
skids
flybar
en nog wel wat

main en feathering shaft en de lagers van de as vervang ik zowiezo...

Balen Bart :(...

Wat een "crashing" weekend.
Kunnen we elkaar een hand geven, ook al heb ik geen T-rex 500..
Ik denk wel dat het uitmaakt hoe je neer komt, ondersteboven klapt de volledige massa van de heli in de rondte i.p.v. alleen de rotor.
Dus ik denk ook dat je waarschijnlijk erg ongelukkig neergekomen bent.

Eric

bijna alle gears, van de TT zelf gelukkig niet, wel dat eerste asje
Ik weet niet wat je met TT bedoeld, maar als je weet dat je gaat crashen wil een het gebruik van de trottle-cut schakelaar vlak voordat je crasht de tandwielen sparen. De rest zal idd pure pech zijn geweest.

Mijn medeleven.

De kop gescheurd?! wow.
Een lijstje met wat er is heel gebleven, was korter geweest.:? Schrale troost maar toch 'fijn' dat je TT het heeft overleefd.
Succes met de reanimatie;)

hmmm.... Reanimeren?

Is het niet goedkoper (of sneller) om een nieuwe te bestellen zonder electronica?
Als ik het zo hoor is alles behalve de electronica kapot, wat volgens mij erg snel naar een economisch total loss gaat...

scheurtjes.... gewoon AF-GE-BRO-KEN!

idd t ging redelijk de kant op van totall loss, t was net t overwegen waard maar daar zat toch nog flink verschil in. dat ik t maar niet gedaan heb.

t is gebeurt en gaat vast nog wel een keer gebeuren en op allemaal meningen en zo zit ik niet zo te wachten maar t ging me er meer om, om te kijken wie er nog meer zijn 500 gecrasht had en wat die zoal kapot had, elke crash is anders dat weet k ook wel maar t kan gewoon een dure crash heli zijn... ben ook wel een aantal keren met een 450 neer gegaan en daar viel t altijd wel mee eigelijk, ... iets andere klasse natuurlijk, maar hoop dat mn vraag duidelijk is.

groeten bart

De mijne is nu na bijna 60 vluchtjes gelukkig nog niet gecrashed, kan je dus geen informatie geven over de zoal voorkomende schade. Toch wel mijn medeleven, het is nooit leuk.

2 keer gecrashed med de mijne, ook med inverted oefenen. Heb gelukkig altijd een vinger bij de motorshut off schakelaar. Rotorbladen, rotoras, staartbuis, staartrotor, tandwielen en flybar. De bladen zijn de dure schades, rest valt mee

Edwin

Effe dit omhooghalen.

Vanmiddag was ik, op het einde van mijn 47ste lipo met de T500, aan de beurt.

Tijdens het nose-in binnenkomen ergens een stuurfoutje, vlak boven de grond, onstabiel, veel te fel oververcorrigeren in alle richtingen en pats tegen de grond voordat ik de staart naar me toe had...gelukkig onmiddellijk throttle naar beneden (stond al in normal voor het landen) en throttle hold op. Dus main gear is niet beschadigd.

Crash tegen lage snelheid en vanop ongeveer 1 m hoogte, resultaat :

- blades kapot (duh!);
- skids kapot (maar nog te plakken);
- bottom frame, de bevestigingen van de skids deels afgebroken !
- tail blades beschadigd maar nog bruikbaar;
- featheringshaft en mainshaft zal ik seffens weten als ik alles uiteen heb. Op het zicht scheelt er niks mee, maar toch ff checken.

Valt al bij al nog mee, maar ik ga nu wel voor een alu base frame, komt de rigiditeit van het frame ten goede en de bevestigingen van de skids kunnen niet afbreken.

Vandaag weer 4 packs gevlogen, tot nu toe nog geen crashes gehad, maar ik vlieg ook wel altijd 3meter+ hoog voor de zekerheid.
Dit heeft mij minimaal 1x gered toen ik in de schemering vloog en even de orientatie kwijt was.

Ik ben wel benieuwd wat voor trex 500 jullie vliegen? GF? CF? ik vlieg de CF omdat het zogezegd iets beter tegen schade zou moeten kunnen.

Hoe zit het met de electronica? is er bij een van jullie crashes een servo / gyro / rx / accu gesneuvelt? of is het voornamelijk de heli zelf die eraan gaat.

@ Funky, niks skidz plakken....en beschadigde tailblades vervangen !

@DaMiGe,

Elektronica bij crash:

- Gears gestript v/d swashservos (9650)
- LiPo deels ingedeukt....

- ontvanger/gyro etc. blijven meestal wel heel.....

Eerste crash na zo ongeveer 6,66 uur vliegen is helemaal niet slecht! Blijft natuurlijk een vervelende 'bijzaak' van deze hobby! Succes met de wederopbouw.

LOL; hij is al gerepareerd.

Tailblades vervangen zal ik nog zien, ze zijn door het plotse stoppen tegen de bladeholders geslagen met de trailing edges, waardoor er een deukje inzit (bij beiden op dezelfde plaats, ongeveer 1 mm van het begin van het blad, vlakbij de bladeholder dus). Heb dat een beetje bijgeschuurd en ga eens proberen of er trillingen door komen. Indien niet kunnen ze mee tot de volgende crash. Heb nog enkele setjes liggen.

Qua plakken - ik ben daar ook niet voor, maar ik ga geen week wachten op mijn nieuwe skids. Gezien ik ook een nieuw bottom fram besteld heb, heb ik de skids terug vastgevezen, en er een kwak CA (+activator) tussen gedaan. Die voorste skid is met geen geweld meer van die bottom plate af te krijgen. Steviger als voorheen, gegarandeerd. Nadeel : als de skid nu breekt moet alles eraf, inclusief bottomplate...maar de nieuwe (in alu) zal begin volgende week binnen zijn, dus dan wordt alles vervangen.

Qua electronica lijkt alles nog te werken, servo's lopen nog erg soepel. Zijn dan ook wel MG's (Hitec s5245MG).

Main shaft en feathering shaft ook vervangen, alhoewel ze tijdens het rollen over de vitrokeramische kookplaat nog volledig recht leken. Ga ze eerst eens laten checken door iemand die er wat meer van kent en dan hou ik ze misschien als reserve.

Back