Creole Queen raderboot scratch 1:82

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door wim500, 12 feb 2013.

  1. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Bij deze heb ik de raderen weer eens aangepakt.

    Even een referentieplaatje:
    [​IMG]

    Nu had ik nog niet goed uitgelegd hoe ik het een en ander in elkaar gestoken heb.
    Gelukkig had ik nog wat materiaal over.

    Messing pijp van 5 mm, stukjes messing pijp 6 mm, metalen ringen en het rad (had er 8 - voor de breuk):
    [​IMG]

    Rad op de 5mm pijp - ringen er op - afsluiten met stukjes 6 mm pijp.
    [​IMG]

    En dan zit het zo:
    [​IMG]


    Omdat de raderen nog een beetje draaien moest ik iets verzinnen om de boel toch gelijk te houden bij het plaatsen van de schoepen.
    Het geheel maar tussen 2 grote klemmen gezet, een latje hout door de openingen steken. Het latje houdt ik op de plaats met 2 kleine klemmen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nog maar een paar schoepen en één helft is klaar:
    [​IMG]
     
  2. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    Mooi gemaakt zo. En slim om met het latje de boel te fixeren.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi werk! Maar als kanttekening vraag ik me of je met dit schip wel in de juiste topic zit? Want het is overduidelijk géén zeilschip. Gr. pietsan
     
  4. Jerr

    Jerr

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Apeldoorn
    De schoepen kunnen aardig wat wind vangen.
    Maar even serieus; er is eerder over gediscussieerd in de "De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer"
     
  5. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
  6. Germt

    Germt Guest

    Helemaal niet, mooi laten staan hoor, is in mijn ogen een Historisch schip, je kunt er altijd nog een steunzeiltje opzetten;)

    Germt
     
  7. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Mooi laten staan Wim, ben het met Germt eens.
     
  8. johnboy

    johnboy

    Lid geworden:
    7 nov 2011
    Berichten:
    109
    Locatie:
    maastricht
    Het gaat om historiche schepen. Dat wil niet zeggen dat het altijd zeilschepen zijn. Mooi staan laten
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het is zeer zeker niet mijn bedoeling om het schip hier weg te halen. Maar omdat de titel van deze topic Historische Zeilschepen is vroeg ik het me af. Pietsan
     
  10. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Ik laat haar wel gewoon staan :)
     
  11. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Maar dan ook een kiel en zwaarden anders kapseist hij nog
    8O
     
  12. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Deze update zal ik slechts 1 foto plaatsen, maar voor mij is dit wel een hele essentiele.
    De raderunit zit er op, lijm onder de blokken gedaan en nu maar drogen.
    Daarna nog wel wat afwerken, plamuren en verven, maar het is nu al een ander gezicht.

    [​IMG]
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Dat is indedaad een ander gezicht:D

    Germt
     
  14. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Je zult er maar tussen vallen:(
    Vraagje werd de raders apart aangedreven.:confused:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  15. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Frankwin, om te voorkomen dat er iemand tussen kan vallen zal ik er nog een paar hekjes voor gaan zetten. Als je er tussenkomt is het echt woensdag - gehaktdag.

    Of de raderen apart werden aangedreven weet ik niet 100% zeker, maar de constructie geeft wel zeker die indruk.
     
  16. wim500

    wim500

    Lid geworden:
    28 jul 2008
    Berichten:
    107
    Belettering aangebracht en die van de aandrijvingen vervangen.

    [​IMG]

    Nog wat geschilderd:
    [​IMG]

    Weer eens aan het stoeien geweest met de schoorstenen. De eerste versie is weer overboord gekieperd, de twee verschillende diktes rondhout waren niet lekker uit te lijnen. Na veel gerommel eens een stukje koperen waterleidingpijp van 15 mm doorsnede gepakt, een 10 mm rondhout om 2 plaatsen omwikkeld met evenveel tape en voila, het stond gecentreerd. De kap (afscheiding dik-dun) is uiteindelijk gemaakt van 160 grams papier bewerkt met vernis, dit liet zich beter bewerken als alle materialen.
    En toen een werkje waar ik erg tegenop zag, de versiering tussen de schoorstenen.
    Na wat mislukte pogingen met diverse materialen is het me gelukt 2 rondhoutjes gelijk te buigen, vervolgens van messingdraad de versieringen en letters gemaakt.
    Met ZAP werden de letters etc tussen de rondhoutjes gelijmd. Het staat er in 2 zinnen, maar dit heeft nog wel wat uurtjes gekost.
    Zelf ben ik hier dik tevreden mee.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Dick2

    Dick2

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    882
    Locatie:
    Hoevelaken
    Dat ziet er mooi strak uit Wim, zo netjes gebogen dat je wel goudsmid had kunnen zijn.
     
  18. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Dat heb je mooi gemaakt Wim :cool:
    Schoorsteen ziet er top uit (de rest ook;))
     
  19. Kees vE

    Kees vE

    Lid geworden:
    25 nov 2012
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Wijk en Aalburg
    Het is wel even priegelen Wim, maar dan heb je ook wat. :banana:Zowel de schoorstenen als de versiering ertussen zien er goed uit. Even een vraagje: wat heb jij voor gereedschap op de achtergrond staan? Vijltjes? En dan als klap op de vuurpijl: wat is ZAP :oops:

    Grt Kees
     
  20. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Dit was dubbel
     

Deel Deze Pagina