cristal slijpen?

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
De club heeft mij een frequentie toegewezen,35.290mhz,ik wil een hitech zender kopen maar die frequentie bestaat daar niet in met als gevolg dat ik waaschijnlijk een cristal moet laten slijpen.
Heeft iemand daar al ervaringen mee?
Is da duurder dan gewoon in de winkel gekochte?
Is dat beter of slechter?

Keertje gedaan voor een oude luchtvaart radio (echt zweefvliegtuig).
Wel een voorbeeld kristal nodig om juiste type te bepalen.

Iets duurder dan gewoon merk kristal.
Je weet ook nooit zeker of het wel optimaal is.

hmmmm 35.290Mhz lijkt mij geen normale toegestane frequentie... die loopen immers maar tot 35.220Mhz... (kanaal 282)....

dus voor je je kristallen gaat laten slijpen eerst nog maar eens informeren voordat je op een illegale freq gaat lopen zenden ..

of heb ik het bij het verkeerde eind?

groet,

vinze

En waarom moet je per se een Hitec zender kopen?
Koop een fatsoenlijke.. zoals een Futaba! 8)

omdat ik de hitech eclipse 7(topmodel van hitech) ,samen met 4 servo s ontvanger ,accu s voor ontvanger en zender+lader voor allebei 299€ kost.
Verder heb ik nog niets slecht over die zenders gehoord en vliegen er op de club ook verschillende mensen mee.
Wat kost dat allemaal van futaba? :roll:
Zijn die dan echt zoveel beter?

ik heb zelf een eclipse 7 gehad en heb hem verkocht om over te stappen op futaba.
het is een prima zender en hij voldoet prima.
enigste nadeel vond ik dat de switches en de sticks wat goedkoper aanvoelden als de futaba.
de echte reden waarom ik hem verkocht heb is dat de chroomlaag losliet, en de importeur van hitec "wilde me daar wel 1 keer mee helpen maar ik hoefde niet telkens als het chroom losliet te bellen"

Vinze zei:
hmmmm 35.290Mhz lijkt mij geen normale toegestane frequentie...

Ja, nu je het zegt...
http://www.airtoi.com/frekwen.php

Controleer nog even of die frekwentie wel klopt.
Ik neem aan dat die club jou niet dwingt om de wet te overtreden.

Denk daar niet te licht over. het is niet zo dat de kanaalpolitie je geboeid af zal voeren, maar als er iets gebeurt zit jij (en die club0 wel met een ernstig verzekerings probleem.

ja maar ik ben van belgie en daar gelden andere regels ,ik heb ook een papier moeten invullen om een zendverguning aan te vragen bij het ministerie,dus ik denk dat het wel in orde is.
Ik zal het natuurlijk nog wel eens navragen op de club.

Sitting Duck,

Naar mijn weten is juist begin dit jaar de verplichte vergunning in Belgie ook afgeschaft. Vraag dat nog eens na bij de juiste instantie.

Overigens in een kristal laten slijpen niet zo heel erg duur. In den Haag zit de firma Klovis die vrijwel elk type, maat en frequentie kristal kan maken. Een aantal jaren geleden had ik een nieuw kristal voor m'n PCM ontvanger nodig (zit intern en is alleen door solderen te verwisselen). Ik kon dat kristal nergens in de winkels vinden. Klovis heeft het toen voor ongeveer 25 gulden (zeg maar 12 euro) voor mij gemaakt.
Ik kan alleen het adres niet zo snel vinden, ik zal in het weekeinde nog eens beter zoeken.

Dag Heren,

35 MHz in België : toegestane frekwenties van 35.000 tot en met 35.330
(met interval van 10KHz) (Belgisch Staatsblad xx/12/1999)

Hitec heeft inderdaad geen kristallen boven de 35.200, net zoals Graupner trouwens (ook al zo'n goed merk...). En voor Futaba zijn de frekwenties boven de 35.200 soms moeilijk te vinden. Bovendien worden er voor/door Futaba GEEN "dual kristallen" voor ontvangers boven de 35.230 gemaakt.... Dus ook geen goed merk...
Voor Multiplex heb ik geen idee, graag info hierover.

Kristallen op maat maken :
E.C.O. nv,
European Crystal Organisation n.v.
Demer 26
2230 Herstel - België
Tel : 014/54.78.63
fax : 014/54.78.62
e-mail : sales@eco-crystals.be
web : www.eco-crystal.be

Procedure voor bestelling :
- stuur referentie kristalpaar naar ECO (zender + ontvangerkristal) met vermelding van de frekwentie
- vermeld merk van materiaal (Hitec zender, Graupner ontvanger bv.)
- vermeld de gewenste frekwentie en hoeveelheid kristallen voor ontvanger en zender
- niet vergeten eigen adres en tel.nr. mee te delen

Na zowat 3 weken biedt de postbode zich aan met het pakje tegen rembours. Indien niemand thuis, dan wacht het pakje op U bij de Post.

De prijs?? 12 Euro per kristal, + 7 euro portkosten, het geheel gespijsd met 21% BTW
Niet echt goedkoop dus, maar volgens ervaring van een lid van de AAM betrouwbaar (in zijn geval 35.310 met een Graupner-zender).
Eventueel transportkosten beperken door een gegroepeerde bestelling...

Nota : ik heb geen enkel aandeel nog kennissen in voorvernoemde firma.
Deze info is overgenomen uit het maandblad van de AAM (Franstalige VML).

Veel moed, en Hitec is dus toch niet zo slecht misschien?
Olivier

Ernst Grundmann zei:
Sitting Duck,

Klovis heeft het toen voor ongeveer 25 gulden (zeg maar 12 euro) voor mij gemaakt.

?? Dat is nog goedkoper dan wat merk kristallen normaal in de winkel kosten ??

Opmerking aan sitting duck, (vooral blijven zitten.. Pang! :twisted: ),
heb je ook al het andere draadje over kristallen en zenders gelezen..
Per merk kunnen de zender kristallen ook verschillen!

Ik denk dat je het je jezelf onnodig moeilijk maakt door per se die Hitec te willen hebben,
koop dan een ander merk wat je kanaal wel kan leveren.

Of vraag de club om een andere frequentie?
Ze jagen jouw nu op kosten..

het gaat niet over flexibiliteit denk ik maar om dat er al te veel mensen op de zelfde frequentie zitten.
Dat het in eco geslepen wordt(enigdte in belgie naar het schijnt)hadden ze al tegen mij gezecht en gelukkig is herselt hier maar 10 minuten vandaan dus de transportkosten vallen al weg .Is het nu 12€ per cristal of per setje van 2?
Ze hebben mij ook gezecht dat het een week duurt (dus zonder post)en dat ik best mijn zender meeneem en die wordt dan uitgelezen of zo iets :?
Al bij al valt het dus nog mee en zoals hier boven gezecht zijn ze van de andere merken ook iet altijd te vinden in die frequentie en als daar dan nog eens bij komt dat ik alleen op de frequentie zit dan wil die moeite er wel voor doen . :D

ps:zondag mischien eerste vlucht maar dan wel met iemand anders zijn frequentie. :roll:

volgens mij is in nederland het laten slijpen vn kristallen opeen niet vrijgegeven kanaal zelfs verboden niet ?

dat is wat er "gezegt" wordt tenminste :wink:

Ja, maar die zittende eend woont en vliegt in Belgie.

Het maken waarschijnlijk niet maar het gebruiken wel.

Je mag alle kristallen laten maken die je wilt maar je mag niet alle kanalen gebruiken die je misschein wel zou willen!
Overigens is de prijs die ik noemde een prijs van een jaar of 5 geleden dus kan het best zijn dat het nu duurder is geworden (wat niet zou ik haast zeggen).

olivier zegt dat de frekwentie wel is toegestaan in belgie.
Dus is het wel een vrijgegeven kanaal,trouwens ik heb een mail enz gekregen van de club dat zij mij die frekwentie toewijzen dus zijn zij het die er problemen mee krijgen en die willen ze niet ,ze testen ook elk model op geluid enz... iedereen moet zich daar aan de regels houden dus dan gaan zij de regels niet verbreken door mij een illigale frekwentie toe te wijzen wat voor een hoop problemen kan zorgen.

greeetz

ik heb nu net ff andere crisallen erin gestoken om eens te proberen en om alles af te trimmen en de ontvanger doet niets,de zender zend wel degelijk een signaal uit want wanneer ik hem opzet begint de radio te storen.
Iemand een idee wat het kan zijn?

Back