CSM heli simulator nog werkend te krijgen?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door Zone, 14 aug 2021.

  1. Zone

    Zone

    Lid geworden:
    13 aug 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Hallo,

    Ik heb hier nog een Futaba FC-18 zender liggen en een heli simulator CSM/NHP v9.1. Ik weet het, oud spul, maar ik wilde eens kijken of ik het nog aan de praat kan krijgen op een oude pc (met Windows XP). Doel is eigenlijk om zonder investeringen wat met de simulator aan de gang te gaan, om te weten te komen of ik het helivliegen weer wil oppakken.

    Het is me gelukt om de zender om te zetten naar PPM (moest even zoeken). De CSM dongle gaat enerzijds achterin de zender (trainer uitgang) en anderzijds in de printerpoort van de pc (parallele poort, lpt).

    De simulator heeft overigens wel gewerkt, maar dat was zo'n 20 jaar geleden... :) Het programma start nu wel op, maar als ik vervolgens de FC-18 selecteer, blijft ofwel het scherm blanco, ofwel hij geeft een melding "Interface or transmitter not found"... In beide gevallen lijkt het programma te zijn vastgelopen, want ook de toets Q voor "Quit" reageert niet.

    Hieronder enkele foto's ter illustratie. Heeft iemand wellicht een idee hoe dit is op te lossen?

    20210810_195932_klein.jpg 20210810_195604_klein.jpg 20210813_230854_klein.jpg 20210813_232050_klein.jpg
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Ik denk dat het werkend krijgen meer tijd en energie kost dan je zou willen. Beter kan je een gratis simulator zoeken en een nieuwe usb interface kabel kopen. Dat kost een paar euro en werkt op een moderne computer zonder problemen.
     
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  4. Zone

    Zone

    Lid geworden:
    13 aug 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor jullie reactie. Ik was inderdaad al aan het kijken naar een usb kabel op ebay e.d., maar die aliexpress link die je laat zien, heeft alleen 2 jack plugs. Dat gaat niet passen; in de trainer uitgang gaat een 6-pins DIN connector.

    Wel heb ik zelf enkele kabels gevonden op ebay die mogelijk werken, maar sommigen geven aan dat ze 4-8 kanalen ondersteunen en anderen hebben geen specificatie van hoeveel kanalen er worden ondersteund. In de beschrijving van deze advertentie in het bijzonder staat "In een andere aanbieding hebben we een kabel die 6 kanalen (functies) ondersteunt". Het verwijst naar hun andere aanbod waarin expliciet wordt vermeld dat die 6 kanalen ondersteunt.

    Dat suggereert dat de kabel in de eerste advertentie dat niet doet. Is dit iets om rekening mee te houden? Zijn deze verschillen echt, of is het gewoon marketing onzin?
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Die interfaces maken van het PPM signaal een USB signaal. Daarvoor zit er een microprocessor in. Die processor "kijkt" naar het PPM signaal en vertaalt dat naar computerdata welke via de USB naar de computer gaan.
    Die processor zal alleen de eerste 4 kanalen, 6 kanalen of 8 kanalen zien en omzetten naar computerdata. Je hebt heel grote kans dat je best een 8 kanalen zender op een 4 kanalen interface kunt aansluiten maar dat alleen de eerste 4 kanalen worden doorgegeven naar je computer.
    Ergens "herinner" ik me dat je de LPT poort in de bi directionele mode moet zetten voordat je hem voor dit soort zaken kunt gebruiken. Volgens mij moet je dat doen via een "commando" in de config.sys file van je (XT) computer. Daar komt bij dat niet alle, vooral de eerste, computers een LPT poort hadden die bi directioneel gebruikt kan worden. Die poort is namelijk bedoelt om er een Line PrinTer op aan te sluiten zodat je data kunt uitprinten. Dat is alleen output en geen input naar de computer. Ok, behalve dan het ACK en NP signaal.
    De eerste computer waar ik ooit op school mee heb leren werken had alleen maar een printer (een "Teletype" of "TTY"). Alle output kwam op papier, er was geen beeldscherm.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2021
  6. Zone

    Zone

    Lid geworden:
    13 aug 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor de tip! Ik heb het gelijk even gecontroleerd en volgens mij staat de LPT poort goed ingesteld op ECP. Voor de zekerheid heb ik 'm verwijderd uit de Device Manager en de pc opnieuw opgestart, bios gecheckt (daar stond het ook goed), maar het mag helaas niet baten. Ik heb me er maar bij neergelegd dat de dongle kapot is, maar hoe is me een raadsel.
    Dat klinkt inderdaad heel logisch... Dan ga ik voor een usb kabel waar in elk geval bij vermeld staat dat er minimaal 6 kanalen worden ondersteund, dankjewel.
     

Deel Deze Pagina