Productaankondiging Cti Thor24HF dubbele regelaar

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Albert van Loon, 31 mei 2022.

  1. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Heeft iemand ervaring met deze regelaar:
    Cti Thor24HF dubbele 2 x 24A VSA V-mix? Regelaar is met 2 Bec's. Moet dan van 1 de rode draad uit de ontvanger aansluiting?
    Is dat met 1 stekker op kanaal 3 vooruit/achteruit, en 2e stekker op kanaal 4 (beide voor de linker joystick) en als je dan b.v. kanaal 4 links stuurt alleen de linker motor draait, en rechts de rechter motor draait,? Of zie ik dat verkeerd?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    De regelaar heeft maar 2 bec's maar hebben in ieder geval volgens de gegevens op hun website een gemeenschappelijke minus aansluiting. Omdat de twee stuur kanalen naar een ontvanger gaan moet het wel dat beide BEC's parallel geschakeld moeten kunnen worden, alhoewel dit niet expliciet beschreven staat. Wel staat op de CTI site BEC 6A, dit is ook een aanwijzing dat beide rode draden gewoon kunnen blijven zitten.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  3. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor je reactie. Ik ben onervaren op dit gebied. En ben graag goed voorbereid, want verkeerd aansluiten of gebruik met instellen zou zonde van de kosten zijn. Deze regelaar is 85,-€
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Om met de losse boot te varen zal dit met die mixer denk ik wel werken Om te slepen wordt het anders. Je verliest n..l. trekkracht en als de ene motor zelfs achteruit gaat draaien is je trekkracht nul.
    In mijn Smit Finland heb ik een paar dagen met een mixer gevaren. Om ergens met de losse boot in te parkeren, top! Maar slepend vond ik het twee keer niks. Bij het sturen verlies je trekkracht en erger nog, je boot draait veel te snel. Slepend wil je eigenlijk zo weinig mogelijk roer geven en beide motoren gekoppeld op één stick. Poosje over nagedacht en uitgevoerd als volgt. Varend met de losse boot de motoren op twee knuppels en sturen met de rechter knuppel. Om te slepen koppel zet ik beide motoren op de linker knuppel en halveer de roeruitslag met dual rate. Deze handeling zit gecombineerd op één schakelaar.Mijn MPX Profi 3010 is zo in te stellen.dat die ene schakelaar mixer en dual rate in of uitschakelt. Heb bij CTI de gebruiksaanwijzing van de regelaar gedownload, maar erg veel wijzer word ik daar v.w.b. de mixfunctie niet niet van. Maar een ieder beleeft het op zijn eigen manier en heeft zijn eigen voorkeur. Kijk maar wat jou het meest aanspreekt. In ieder geval zal de regelaar lekker stil regelen. Gr. Klaas.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  5. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankje Klaas, zover als jij dit kan, met omzetten naar varen of sleep gaat mij boven mijn pet. Ik heb ook maar een goedkope zender, de Flysky i6. 10-kanaals (Die Fatuba's .bv. zijn mij veel te duur)
    Ik wil het simpel houden: beide motoren vooruit/achteruit op kanaal 3 linker stick. Omdat de Cti regelaar, de mogelijk heeft het een mix te maken, (waar ik totaal onbekend mee ben) dacht ik de linker stick b.v. links/rechts b.v. op 1 motor te schakelen. Voor een bocht te maken. Weet alleen nog niet hoe. De rechter joystick is voor het roer links/rechts kanaal 2. De voor/achteruit van de rechter stick is voor de multiswitch de lampen te schakelen. Ik hoopte dat iemand een tip kon geven over deze regelaar met de flysky i6 regelaar
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Bij het slepen bepaalt de sleeplijn aan de beting min of meer het draaipunt van de boot. Omdat de boot slepend minder vaart loopt, maar er wel veel schroefwater langs de roeren gaat reageert de boot heftiger op de roerbewegingen. Vandaar dat ik bij het slepen de roeruitslag reduceer. Heb net even de manual van je zender gedownload en zie dat daar een V-tail mixerfunctie in zit. Als je een paar servo's hebt en een ontvangeraccu, probeer dan eens het volgende. Gebruik kanaal 2 en 4 om de motoren aan te sturen. Schakel de V-mixer in en kijk met een paar servo's op kanaal 2 en 4 wat er gebeurt als je de bijbehorende sticks beweegt. Misschien dat er een draairichting moet worden omgedraaid. De roerservo met een Y kabeltje op kanaal 4 aansluiten. Dan blijven kanaal 1 en 3 over om andere dingen te schakelen. Kijk maar of het lukt. Mocht je het al hebben gelezen, kijk dan nog eens want ik heb de tekst wat aangepast. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik heb de (beperkte) beschrijving van de Cti Thor24HF bekeken ( https://www.cti-modellbau.de/-74-130-131-164-353.html ), en ik begrijp dat er een 1:1 mixer in de dubbele regelaar geïntegreerd is. De uitvoering van de ontvanger-verbinding is niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat er één complete steker bijzit, met signaal 1, plus en min, en een tweede met alleen signaal 2, zonder plus en min draden.
    Ik ga er even vanuit dat je FlySky i6 een mode 1 versie is, en schrijf hier verder even de vliegtuigfunctie erbij.
    Als je signaal 1 op kanaal 2 ( hoogtegroer) aansluit, en signaal 2 op kanaal 4 (richtingroer) zal het waarschijnlijk functioneren zoals je verwacht, motoren samen vooruit/achteruit als je de linker knuppel naar voren/achteren beweegt, linker motor sneller en rechter motor langzamer als je de linker knuppel naar rechts beweegt, en omgekeerd.
    Als je dan je roer-servo op kanaal 1 (aileron) aansluit, kun je dat met de rechter knuppel links/rechts bedienen.

    De V-mixer die Klaas beschrijft heb je hier niet nodig, maar wel als je met twee compleet onafhankelijke regelaars voor beide motoren werkt.

    Max.

    Edit: op één van de plaatjes zijn er twee volledige stekker-snoeren te zien, uitproberen dus maar...
    Edit2: foutje in de "vliegtuigfuncties" gecorrigeerd.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2022
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  8. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel Max (en Klaas) voor de uitleg. Ik heb de stekers nog eens bekeken, en zijn beide hetzelfde. Ik zal gaan testen als ik zover ben. Wordt vervolgt,.....
     
  9. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Een gewone 2- kanaal motor-mixer kan voor wat onverwachte effecten zorgen in combinatie met een roer. Stel je hebt alles werkend zoals hierboven beschreven, dus motoren op de linker knuppel, en het roer op de rechter knuppel.
    Wat er nu gebeurt als je de linker knuppel naar voren en naar achteren beweegt is dat de motoren de boot vooruit en achteruit doen varen. Als je de linker knuppel naar links beweegt, gaat de linker motor langzamer draaien en de rechter sneller, en de boot maakt een draaibeweging tegen de klok in. Beide bewegingen worden door de mixer gecombineerd, wat uiteindelijk leidt tot een tegen-de-klok draaiing bij zowel vooruit als achteruit varen.

    Stuur ik de boot nu met het roer, bijvoorbeeld naar links, dan zal bij voorwaarts varen de boeg naar bakboord draaien, en bij achteruit varen zal de achtersteven naar bakboord draaien.

    Als ik nu een beetje wil helpen beweeg ik de linker knuppel ook naar links, de boot draait tegen de klok in, en de boeg draait daardoor nog sneller naar bakboord. Ok dus.

    Maar als ik nu achteruit vaar met de rechter knuppel naar links, draait de achtersteven naar bakboord. Met de linker knuppel naar links draait de boot nog steeds tegen de klok in, dus gaat de boeg naar bakboord, maar de achtersteven naar stuurboord! Dus precies wat je niet wilt!
    Kortom, als je het sturen met je roer wilt ondersteunen met de motoren moet je bij voorwaarts varen beide knuppels dezelfde kant op bewegen, maar bij achteruit varen tegen elkaar in bewegen.

    Het is maar dat je er op voorbereid bent. Ik ben weliswaar geen (motor)bootjes man, maar heb geëxperimenteerd met een rupsvoertuig, waar het principe hetzelfde is.

    Max.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  10. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Dankjewel voor deze uitgebreide uitleg Max, ik heb nu een filmpje gevonden op youtube als voorbeeld;
    Test THOR 24HF2 - YouTube
    Ik heb de motoren schroefassen, en regelaar binnen, en wacht nog op de zender. Dan ga ik inbouwen.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Zo te zien heeft de man in het filmpje de roer- en motorbesturing gekoppeld op de linker knuppel. Maar hij laat wijselijk niet zien hoe het gaat als je achteruit vaart, omdat je dan het "probleem" dat ik beschreef tegenkomt.....
     
  12. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ja dat vond ik nu ook, na jou uitleg
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Albert, Eigenlijk heeft de man in het filmpje niets uitgelegd, maar alleen iets laten zien. De kijker heeft er veel meer aan om te zien hoe één en ander op de ontvanger zit aangesloten. In zijn geval staat alles op de linker knuppel en zoals ik het begrijp zit er in de regelaar een V-mixer. Niks mis mee, maar in mijn beleving is het een regelaar voor een visboot zonder roer(en) of een rupsvoertuig. Je kunt dit eenvoudig oplossen door op de uitgang van het kanaal dat door de horizontale beweging van de knuppel wordt bediend een Y-kabeltje te zetten. De ene uitgang van het kabeltje gaat naar de regelaar en het andere naar de stuurservo. Het kanaal dat correspondeert met de verticale knuppelbeweging gaat rechtstreeks naar de andere ingang van de regelaar. In die opstelling kun je motoren en roer met één knuppel bedienen. Zelf even uitvinden welke knuppel je daarvoor gebruikt. Bij al mijn scheepjes stuur ik met de rechterknuppel. Met alleen de stuurservo aan je ontvanger check je welke knuppelbeweging aan wel kanaal zit. Moet uit uit de gebruiksaanwijzing zijn te halen. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  14. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ik heb een bericht gepost onder dat filmpje, eens afwachten if ik daar reactie op krijg. Ik ga ook nog eens op duitse bouwforum vragen, kijken of daar wat reactie op komt.
     
  15. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Maar dan ga je te maken krijgen met wat ik bovenstaand omschreef, en gaan roer en motoren elkaar tegenwerken bij achteruit varen.........
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik hoop dat dit plaatje iets verduidelijkt:
    V-mix bootbesturing.jpg

    je moet je realiseren dat, als je naar rechts stuurt, het roer naar rechts uitslaat, zowel bij vooruit als bij achteruit varen. De boeg, respectievelijk de achtersteven zal steeds naar rechts bewegen, maar bij vooruit betekend dat een rechtsom (met de klok mee) rotatie, en bij achteruit een linksom (tegen de klok in) rotatie.

    Groet,
    Max.
     
    Albert van Loon vindt dit leuk.
  17. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Wederom dank Max voor je uitleg, dat is goede feedback. Ik hoop dat het gaat lukken komende tijd. En ik denk dat met jou kennis en ervaring je best eens een sleper kan bouwen :)
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2022
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb zelf met een (losse) V-mixer gevaren en dat werkte zowel vooruit als achteruit goed. Daarbij werd de roerservo rechtstreeks d.m.v. Y-kabeltje uit de ontvanger bediend.
    Als het roer naar links staat wordt de linker motor geremd of gaat zelfs acheteruit draaien. roer naar rechts zelfde gedrag bij rechter motor. Bedenk wel dat de roerbeweging los staat van de mixer. Roerservo wordt rechtstreeks door de ontvanger aangestuurd. Het is de mixer in de regelaar die alleen de motoren beinvloedt. Gaat best goed komen. Gr. Klaas.
     
  19. Albert van Loon

    Albert van Loon

    Lid geworden:
    27 mrt 2021
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Weert
    Ik heb dezelfde vraag op het duitse forum www.schiffsmodell.net gesteld, daar kwamen bevestigde antwoorden dat beide stekers met rode draad in de ontvanger moeten. 1 voor besturing (mix) de andere voor het gas / varen. Heb de antwoorden hieronder geplakt; En wordt vervolgt,.....

    Der eine JR Stecker steuert Gas, der andere die Seitenfahrt. Die Kabel müssen alle dreipolig bleiben. Die Motoren werden automatisch so geregelt, dass auch ohne Ruder,welches mit dieser Steuerung eigentlich unnötig ist, eine Kurvenfahrt möglich ist. Möchtest du zusätzlich ein Ruder verwenden, so kannst du das über ein V Kabel ansteuern, besser jedoch über einen Mischer in deiner Funke.
    Es gibt kein Problem das man nicht noch größer machen könnte...
    Die BEC in den Reglern von CTI sind so konstruiert das man diese problemlos mit mehreren CTI parallel schalten kann, d.h. die rote Ader sollte drin bleiben. ( Die Ströme der BEC addieren sich, die Spannung bleibt gleich, oder falls ein anderes getaktetes BEC verwendet wird beide Plusleitungen trennen )
    Was den Mischer betrifft nutze ich immer Einzelregler und mische die Funktion im Sender, so hab ich auch bei Rückwärtsfahrt die seitenrichtige Lenkfunktion. Von daher ist dein Gedanke die Motorsteuerung auf den linken Knüppel zu legen und das konventionelle Ruder auf dem rechten Knüppel zu haben nicht verkehrt. ( Der einfache Kreuzmischer lenkt bei Rückwärtsfahrt falsch herum, also auch die meisten Delta oder V Mischer. Z.B. der Mischer von Modellbauregler lässt sich da umstellen ) Ob der CTI das macht müssen leider andere Auskunft erteilen.
    Das weiß ich bei CTI auch nicht. Bei dem CTI Modul MÜSSEN beide roten Kabel drin bleiben, es handelt sich nämlich nur um eine Motoransteuerung, das andere Kabel ist die Lenkung und hat mit dem BEC nichts zu tun.
    Wo sollte auch das Modul bei nur zwei Kabeln sonst den Mischbefehl herbekommen?
    Unabhängig davon bevorzuge ich Sabertooth Regler zum Mischen, die haben zumindest kein Problem mit Rückwärtsfahrt und schalten dann um.
    Auf dem Steller steht doch drauf "Doppel-Regler mit Mischer". Anleitung ist dabei. "Ewige" und vor allem legendenumwobene Frage zu den roten Kabeln wurde korrekt beantwortet.
    ==> Also das eine Kabel in den Empfängerkanal für die Lenkung, das andere in den für Gas
    ==> ausprobieren, ob es gefällt. Sonst Kabel vertauschen.
     

Deel Deze Pagina