Curare 60 instellingen

Hallo,

Na een projectje van twee jaar is een 25 jaar oude Curare weer gereed om het luchtruim te kiezen.
Weet er nog iemand van de oude garde (met respect) wat de uitslagen moeten zijn voor de verschillende roeren?
Verder heb ik de airlons als flapperons gemixt op de zender. Bij inschakelen gaan beide airlons 30 graden naar beneden. Dit om de landingssnelheid wat te kunnen verlagen. Is het raadzaam om ook met ingeschakelde flapperons op te stijgen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Eric Schumacher, Almelo

Hoi
Welke curare is het ? 25/40/60?

Is zou beginnen om op je zender twee standen te zetten dmv dual rate. Dan kan je in ieder geval de uitslagen verkleinen als dat nodig is. Aangezien de curare een volbloed precissie aerobatics model is. zal je merken dat je heel weinig uitslagen nodig hebt, behalve dan misschien het rudder.

Ailerons omlaag zetten zou ik echt niet doen. Dat is vragen om problemen (ookal is niet iedereen het daar mee eens). Doordat de curare strip ailerons heeft, zal je door het naar beneden zetten van je ailerons, je instelhoek van je vleugel als het ware vergroten. (trek maar een denkbeeldig lijntje van je vleugelneus naar de achterkant van de aileron, zowel met de ailerons normaal, als in stantje flaps.) Het gevolg van deze vergrote instelhoek is dat je eerder tipstal zal krijgen bij het landen en afvangen van je model.

Die kleine ailerons (t.o.v. het vleugeloppervlakte) helpen nauwelijks.

Je kan beter jezelf aanleren om het model met een hoge neusstand te vliegen, dus snelheid afbouwen, neus zachtjes omhoog trekken, maar niet klimmen, met ailerons je vleugels vlak houden, met rudder je kist op koers. Kom je te kort om het veld te halen, dan wat gas bij. Op die manier remt de kist 'aerodynamisch' .

Andere mogelijkheid is goed leren te slippen....

Maar aan de andere kant, een curare vliegt eigenlijk gewoon heel goed. Dus misschien gewoon landen zoals je gewend bent.

GrW

Goed te lezen dat er weer een curare gaat vliegen. Ik had mijn curare 40 na 20 jr. ook weer van de kast gehaald, het was een 40 met epoxy romp, gespoten in de originele kleuren. Helaas leeft hij niet meer.

Enfin, ik sluit me aan op bovenstaand verhaal. Daarnaast kun je ,afhankelijk van je zender , een airbrake instellen dmv je rolroer omhoog en je hoogteroer omlaag, dan werken je rolroeren als een soort spoiler, dat gecompenseerd wordt door je hoogteroer.

Gevolg : een steilere daalhoek, kortere landingsbaan nodig.

Mijn ervaring is dat een curare heel makkelijk en langzaam binnen te vliegen is, zonder tipstall idd dmv aerodynamisch remmen. kortom, een heerlijke kist.

Ik sta op het punt de bouwdoos te kopen bij Singapore hobby supplies, ook de opvolger ervan, de magic is nog leverbaar.

Laat je even weten hoe hij vliegt ?

Succes!

Bedankt voor de reacties. Het is een Curare 60, gebouwd op Curacao in 1981 (niet door mij) die door mij van de brandstapel is gered omdat ik hem er zo mooi uit vond zien.
Ik heb trouwens voor eventuele liefhebbers de originele bouwtekening nog inclusief de flaps.

Met vriendelijke groeten,

Eric Schumacher

ik heb event voor de liefhebbers nog een (bijna) curare te koop.
het is een leopard van ik dacht hegy, maar dat weet ik niet zeker.
polyester romp, styro vleugels

De Curare gewogen; een lieve 4,2 kilo zonder brandstof. Ik mag de grote baan van de basis wel gebruiken om nog los te komen.
Is een dergelijk gewicht normaal voor die tijd?
De motor is een Magnum GP 65.

Alvast bedankt voor de reacties.

Dan heb je nog een vrij licht model vanuit die tijd. De meeste rc-1 kisten van toen waren rond de 5 kilo. Daarom moest er toen ook zo hard doorgevlogen worden en alle figuren met flink veel aanloop om genoeg beginsnelheid te hebben.

een magnum 65 GP, is dat zo`n motor zonder lagers ? Heb je er een reso pijp aan zitten ?

4,2 kg is voor zo'n kist echt niet te gek, mijn minare(Curare 40) toendertijd was al ruim 4 kilo!! en vloog daarmee met een 10 cc uitstekend. Het klopt dat dit soort modellen snel gevlogen moeten worden.
Het landen is ondanks de hoge vliegsnelheden wel met redelijke snelheden en zeer nauwkeurig te doen.
Al met al een hele fijne kist om mee te vliegen. :lol: :lol:
Succes

bigscale zei:
een magnum 65 GP, is dat zo`n motor zonder lagers ? Heb je er een reso pijp aan zitten ?

Dat klopt, er zit geen reso pijp aan. Om precies te zijn is het een Magnum 65 GP se. Geen lagers en een air-bleed carburateur. Zeer rudimentair dus. Loopt erg goed, en draait een APC 12x7 met 11.200 toeren.

Eerst maat vliegen, en kijken hoe het gaat. Omgewoon goed te vliegen zal het wel gaan, maar in de tijd dat 10cc nog de maximum cylinder inhoud was, waren er wel wat speciale 10cc motoren die erg veel vermogen leverden om zodoende goede prestaties te verkrijgen. Toerentallen van rond de 15.000 Rpm waren heel gewoon.

zoek maar eens naar de specifaties van de 'OS-Max, Hanno-Special' die motor was indertijd zo'n beetje het beste wat je kon krijgen, met pomp,reso-pijp etc.

Is allemaal veranderd sinds de regels voor motorisering vrijgegeven zijn, specs zijn nu dat het model niet meer als 5Kg mag wegen, en in een box van 2x2 meter moet passen.

suc6 met je eerste vlucht
GrWinfried

Een 10cc zonder lagers en pijp...dan word het een underpowered gebakje vrees ik, al ken ik de specs van Magnum niet, ik had een vergelijkbare motor van Thunder tiger denk ik, een 60 GP..en dat was niet een heel sterke motor,

Veel succes en hou ons op de hoogte !

Een van de fijnste kisten die ik ooit heb gevlogen.
Die van mij was al zeer zwaargebouwd en ik kocht hem 2e hands. Na wat spuitwerk restauratie woog de kist tegen de 6 kilo.
Natuurlijk met intrekbaar landingsgestel.
Loskomen ging net als bij een jumbo, eerst roteren, dan kreeg je wat grondeffect, dan loskomen en zo onder een hoge invalshoek nog even doorvliegen todat er wat snelheid in kwam.
Omhoog en de wielen in, dan klimmen en aanduiken om de motor goed op toeren en in resonantie te krijgen (zalig)
Vervolgens kwam die zware bak natuurlijk als een baksteen naar beneden bijn het aanduiken om vervolgens met een noodgang weer omhoog te klimmen.
Tja, de gouden tijden van de Curare.
Wat me altijd is bijgebleven is dat de kist zo mooi precies stuurde, je kon er geweldig strak en laag mee vliegen. Had ook geen kritische eigenschappen in tegenstelling tot de Magic met een laminair vleugelprofiel. Als je die overtrok dan waren de rapen gaar.

Veel plezier met je Curare!

Leuk dat er zoveel nostalgie bestaat over deze kist,

Ik heb deze week een curare 40 besteld bij sunshine shop op aanraden van Jorrit, het is een epoxy romp met ingedekte vleugels, heb er nu al zin in om te bouwen !

Deze curare wordt rond de 3 kg, hooguit,met een .46FX en pijp,

keep curare going !

Bedank allemaal voor de tips. Ik heb alles verwerkt, met name de roeruitslagen, en bij redelijk weer zal het oude beestje dit weekeinde weer vliegen.
Ik zal wat foto's maken en die dan meesturen. Inderdaad erg leuk dat zo'n oude kist zoveel goede herinneringen bij verschillende mensen losmaakt.
Ik ben zelf erg benieuwd of de kist echt zo goed vliegt, of dat er misschien wat sprake is van het onthouden van juist de leuke kanten van de Curare.

Schummie,

Zal wel meevallen, de Curare was redelijk "verassing-vrij" dat in tegenstelling tot de Magic die je goed in de peiling moest houden.

En ja, wat natuurlijk niet meer van deze tijd is dat de kist met een noodgang door de figuren gaat.
Met een lichte kist kun je de snelheid er redelijk uithalen zonder critische eigenschappen.

Laat die foto's maar komen.
Ik speel trouwens met de gedachte om een vergrote versie naar 2 meter span te maken.
Gewoon voor de fun.

nou robke, doen !!!

doen we mee met de F3A haha, tussen al die Xtra`s een paar bloedmooie curare`s met een 160fx...ik doe mee !

Hoi, ik wil een Curare 60 kopen bij Sunshine.
Iemand hier ervaringen mee? Vliegt de kist goed?
Is de bouwset al ver klaar en van goede kwaliteit?
Let me know...

Foto's zijn ook zeer welkom

Back