curtiss P40 warhawk

P40hallo,
ik ben op zoek naar plannen van een curtiss P40 warhawk.
kan iemand mij hieraan helpen??
1530027.jpg


Onafgewerkte of warbirds met schade of werk aan zijn ook welkom
P51,P40,....
 
iets tussen de 1m40 en 2m20 grote marge dus...
de 2m20 mss maar dan moet ik eerst een serieuze prijsberekening maken:)

deze vanop de link is ook al goed,... maar dan moet ik die gfk onderdelen zien te vinden...
 
Brian Taylor heeft de naam de beste tekening te hebben gemaakt.
Brian Taylor Plans and accessories

Verder kan je de Top Flite Gold Edition bouwdoos aanschaffen. Semi scale, maar in de beleving zeer schaal te doen ogen. 160 span.
Ben je echt wel even zoet. De tekening is ook los bestelbaar bij Top Flite.
Mits niet te zwaar gebouwd een goede vlieger.

Dan is er de Ziroli, naar ik vernomen heb semi-scale maar wel een goede vlieger en groot. Bestel er maar meteen een busje bij. Maar in de USA zie je alleen maar lachende gezichten bij die kist.. op het internet...

Wil je ARF of ARC-kit groot (dan heb je ook nog een hoop te doen en diep te investeren) ....ook dan is er keuze. Sky Shark, Yellow aircraft (de Yellow is bijzonder fraai!... de aller mooiste... en duurste!).
Houd hier dus rekening met een forse investering. Voor velen is het een maandsalaris... Motor, onderstel, prop. Ook de Ziroli is prijzig.

Wil je echt uit je dak, dan bestaat er nog zo iets als Kranz. Af en toe aangeboden in Duitsland.... Maar vette prijzen.

Veel plezier kan je beleven aan de compacte ARF van Kyosho, de CMPro P40E 50 of 140 (span 180) zeer semi schaal, maar met wat inzet zeer overtuigend te krijgen. De P-40E van VQ-aircraft (uit Vietnam) span 160, maar die heeft wel een nose job nodig... wel met flaps! Die van Hangar-9 ...lijkt op die van Kyosho... zeer semi... of de P-40b van Black-Horse, ook met flaps. Fraai in elkaar gestoken, alles erop en eraan... zo ook rotating retracts erbij... mechanisch. Geheid veel vliegplezier.

Laast nog een merk gevonden...Troy Built Models P-40

Nou! das weer een hoop!
Op de fotosite van Flickr staat een hele stapel plaatjes... om te smullen. Veel origineel beeld.

Deze staan vast in m'n mapje met links... scheelt weer wat 'Goegeltijd'
http://uscaero77.free.fr/_avion/p40/index.htm
China Model Productions
P-40 detail references
Nick Ziroli Plans Online
Welcome to RCWarbirds.com
Skyshark RC Corporation
Yellow Aircraft: Home
Top Flite P-40E Warhawk Airplane Kit
VQ Model
P40
http://www.vqwarbirds.com/products/aircraft/p61.html
Sans titre
40 ARF Authentic full-scale Flying Tiger Almost-Ready-to-Fly Nitro Gas Engine Radio Remote Controlled RC Airplane

En dan tot slot de fraaiste link! Vast niemand gevonden!!!!
http://www.57thfightergroup.org/reunions/2008_italy/index.html
Ga maar eens een avondje hier neuzen.... terug in de tijd! (van een zeer grimmige orlog) P-40 en P-47 Thunderbolts...
 
Laatst bewerkt:
wow wat een info...

om echt te bouwen ofwel dus deze:

de brian tylor plannen zijn ook goedkoop(10euro) hier te koop op een cd:
eBay.be: Plan CD - Curtiss P40 - 165 cm (object 110454630323 eindtijd 06-dec-09 20:04:46 CET)
wel geen gfk onderdelen(maar die zijn via brian zelf wel redelijk goedkoop)

de top flite waar te krijgen??

of de ziroli:
van deze kan ik de plannen en gfk onderdelen van een forumlid overnemen.
maar hier ben ik wat bang voor het totaalplaatje qua kostprijs,motor en retracts... zal wellicht wat te hoog liggen denk ik...

3de optie, moest ik de digitale plannen hebben, zelf aan het werk gaan herschalen,... ietswat meer werk maar daar schrik ik niet van...

ARF opties

cmpro lees ik van de 50 versie zeer slechte revieuws de 140 zou beter zijn.

Kyosho schijnt redelijk deftig te zijn( licht goedkoop,... schaal natuurlijk minder en de folie schijnt ook slecht te zijn)
VQ models lees ik ook goede dingen van maar nog niet echt iets gevonden binnen europa.

nu deze arf's zijn wel echt als laatste optie(minst mooi denk ik)

de andere merken kende ik nog niet of nog niet bekeken, doe ik in de loop van de week eens:)

makkelijk is anders:p:p
 
Hmmm Ik heb een kast vol P-40jes verzameld... daarom kon ik ook zo lekker uit de band schieten :mrgreen:
Ja met een kist van Ziroli of Yellow Aircraft loopt het uit de hand...
De CMPro 140 gaat nog net in m'n auto... hoop ik...

Ik heb de CMPro 140. Daar moet een Moki 22cc in van Airworld. Pittig in de buidel. Een MVVS G26 kan ook, vergelijkbaar en ook benzine of een Super Tigre op methanol, en die is best betaalbaar. DLE30 zou ook kunnen, maar dan steekt de carb buiten de romp.
Onderstel van Century Jet, op maat laten maken (geen extra kosten).
Deze P-40 komt weg uit Duitsland bij Natterer Modellbau.
Elke keer doe ik daar een klein stukkie aan. De Moki netjes in te bouwen is een lastige. De G26 en Super Tigre schroef je er pardoes in. Maarja... Moki... wel heel mooi blokje... Zie site Airworld in Duitsland.
De CMPro 50? Nee die vertrouw ik ook niet. Daar moet een andere vleugel op.
Mogelijk zit er geen wash-out in de vleugeltips. Verkeerd gekozen profiel voor het gewicht?

De P-40e van Top Flite kan je bij de Hobby-In weghalen.
Die is te vliegen met een 10cc of een OS 91 of vergelijkbare Saito.
Hele mooie tekeningen, en een doos met verschrikkelijk veel balsa er in.
Durf er niet aan te beginnen.
Overigens Er is ook nog een oudere versie van Top-Flite. In de USA noemen ze het red en yellow box series. Ontwerp is van Dave Platt. Was een zeer gerenommeerd modelvliegtuigontwerper. Moet je even op eBaai USA bij de modelbouwafdeling zoeken. Er is altijd wel eentje te vinden.
Deze bouwdoos heeft veel weg van de Kyosho kist. Wellicht ook en ontwerp van Platt? Tekeningen gewoon bij Top-Flite in de USA te bestellen.

De VQ P-40e is schitterend gebouwd voor een ARF. Alleen de neuskap is niet schaal. Wel flaps echter geen retracts erbij. En wat ik al schreef... de snuit is volstrekt niet schaal. Maar met een beetje inzet te modificeren naar behoren.
Info? RC-Universe... daar schrijven ook de Europeanen.
Is 1x een zeer lang bouwdraadje met filmpje. Ook de vinden op JoepTjoep...
In Nederland niet te vinden? Duitsland, of eerder Frankrijk en België

De Kyosho, met een span van 140cm is gewoon een goede vlieger. Met een Saito 56 of 62a zeer vlot onderweg. De buik is niet erg schaal... maar in grote lijnen wel zeer P-40...
De nieuwe serie heeft een gezeefdrukte vinyl folie. Zelfklevend, geen krimpfolie! Heel makkelijk over te schilderen. Hoe dat met brandstof gaat? Met electro blijft het vast langer heel. Ook draadjes op RC-Universe te vinden.

De oudere SOS lijn heeft inderdaad de standaard folie. Maar de laatste kisten zijn al uit de handel. Op is op. Soms in Duitsland te vinden of hier in Nederland (maar dan veel te duur). Zou voor rond de 100 euro te treffen moeten zijn. (Speurwerk)
Overigens... in de jaren 80/90 was het nog een echte bouwdoos. Zeer, zeer zeldzaam.

Verder had je ook Pica. Zaak is ter ziele. Die hadden een grote en een kleinere. Maar daar was ook iets mee. Lastig vlieggedrag. Denk vaak gewoon te zwaar gebouwd.
Svenson had ook een P-40 Warhawk. Semi-schaal, maar goed om te toveren naar een beter resultaat. Stond er een op marktplaats. 90 euri.

Brian Taylor tekening erbij... die is digitaal? Hoef je hem niet in te scannen ook.

Ga je zelf bouwen? Dan is er veel steun en bijval te verkrijgen op het schaalforum!
Dan zou ik gaan voor de Top Flte. Die is vele malen fraaier te krijgen als welke ARF dan ook... boud gesteld...

Duik goed in die site van de 57th fighter group site. Als je flink doorklikt op de fotopagina wordt je indrukwekkend 'beloond' met intrigerende beelden.
NB: Piloten en grondpersoneel... Kerels van jou leeftijd en jonger... Het is nu niet anders in Afganistan
 
Laatst bewerkt:
manman, wat een info! bedankt alleszinds. het erin verdiepen zal voor vanavond of het weekend zijn( heb nog thesisen te typen:p)
moest het arf worden
kyosho of black horse
kyosho 160euro black horse 175euro wel groter(leuk voor een asp 15cc 4takt)
beiden met flaps dacht ik en beiden met retracts... alleen vliegt er niemand met retracts bij ons omdat niemand dit wil, ik wil dit nu wel, maar zijn deze goed genoeg voor te landen op gras?


wordt het een bouwkit dan denk ik eerder de tylor of zelftekenen ofzo...
de topflite kost 300euro bouwdoos...

of een 2dehands zou ook leuk zijn (paar jaar geleden net naast een onafegwerkte 2m20 gegrabt:p)
 
Zelf tekenen? Zonde van je tijd... behalve kleinere modificaties... die je goed zou willen inpassen
Er zijn immers uitstekende plannen? Met bewezen vliegeigenschappen.
Je wil immers geen draak van een kist in de lucht houden.

Retracts op gras? Niet te kleine wielen! Bij ARF's altijd hopeloos.
Dus daar begint zowieso m'n eerste modificatie al... hakken in de vleugel...
De grootte terug rekenen van het Brian Taylor plan of een Revell 1:32 bouwdoosje.... of profielaanzichten te vinden op het internet of boekjes die gewoon in de handel verkrijgbaar zijn.

Zie bijvoorbeeld het werktekeningetje voor Century Jet dat ik ze toegestuurd heb.

1250491cc79801ada.jpg


De P-40E kost bij Hobby-In 253 euro.
De Black Horse P40B is wat dat betreft een echte Flying Tiger. Die vlogen niet met P-40E's

Let goed op je beschikbare buget. Zelfbouw is niet goedkoper. Wel heb je een spreiding van kosten. En Balsa is ook prijzig aan het worden. Dat moet je ook niet meer in Nedeland willen kopen, maar bij een balsa specialist... weer bij onze Oosterburen.

Dromen is het goedkoopst natuurlijk... maak daarom een goede afweging zou ik zo zeggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hehe van dat bouwen duurder is dat weet ik wel(bouw wel graag)
wat bedoel je met flying tiger van de black horse? de decals?(laat ik eraf en plot er zelf andere dan?:p)

dus mss de black horse met een asp 15cc 4takter
en de standaard retracts met grotere wielen(gat wat uitgroten )
zal nog zien, ik mail ook wel even voor de tylor plannen( moet ik ook hout betalen en folie he)
 
Neej... Omdat je nu nog in een meerkeuze fase zit maar ik die opmerking.

Ga je zelf bouwen... groot, dan ben je zeker meer van 250 euro aan bouwmateriaal kwijt. Ik hoop dat het goedkoper kan. En dan nog de rest...
Je kan een P40 Gold Edition ook uit de USA Halen. Als die van particulier komt kan er zelfs geen invoerrecht op komen te zitten, als je waarde laag houd en niet verzekerd. (dat gaat op alle fronten goed, mits ook goed verpakt)

Achter de P40 zit een hele ontwikkeling van P40b t/m P40N.. in allerlei tussenvarianten... wat er zoal aan onderdelen beschikbaar bleek op welk moment gedurende de bouw... dieverse motoren
De Black Horse heeft de beschildering van de American Voluteer Group...
 
hehe, op deze manier komt er van typen niet veel , maar soit, al veel info gekregen en gevonden van jou.
retracts heb ik nog nooit gehad.
dus moest het de black horse worden, moeten deze vervangen worden?
zoja opteer je dan ook voor mechanische??
moesten er leuke tekeningen van passende retracts bestaan, zou een mogelijkheid bestaan om ze zelf te gaan bouwen( vader is metaalbewerker, draaien, frezen...)

voor een ziroli 420dollar voor de retracts alleen, slik...
 
Yep, komt allemaal niet goedkoop. Maar ooit...

Retracts... Mits ze uit het goede staal gesneden zijn... gaat dat met die retracts helemaal goed komen. Zo vader, zo zoon!
Arjan van Werde heeft hele fraaie voor z'n P-40 zelf gebouwd. De man tovert ook met metaal. Te vinden op het forum...

Die van de Black Horse ogen robust genoeg. Een clubcollega heeft hem. Echt een indrukwekkende kist om in je handen te hebben. Echt mooi ding. Zeker voor het geld.
Retract is vergelijkbaar met die van Hangar-9 voor de P-40. Zou eerst een ermee gaan vliegen voordat je er helemaal nieuwe onder prikt. Fijne motor uitzoeken.... en hup.... rondsjorren.

Om je hoofd nog even bezig te houden. Je kan voor de leut altijd een kleintje bouwen? Voor in het weiland om de hoek.
Hier een leuk draadje.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=20851

De robarts zijn niet zo sterk.

De mooiste retracts komen overigens van:
60 Size Rotating Retracts

Ander adresje:
ZFM - E. Kenner

Wil je wat dieper op de historie induiken dan zijn er 4 titeltjes bijzonder aan te bevelen:
Uitgever Osprey, Aircraft of the Aces Series:
American Volunteer Group Colours and Markings (AVG, oorlog in Indochina)
P-40 Warhawk Aces of the CBI (China Birma India)
P-40 Warhawk Aces of the Pacific
P-40 Warhawk Aces of the MTO (Mediterranian Theatre of War, ofwel Noord-Africa, Malta Italië).

Ziezo! Ga nu maar gisten :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top