Curtiss SB2C-4 Helldiver

Droopy'ke

verslagschrijvers
Hallo iedereen,

Het toestel waarvan ik hier een bouwverslag ga plaatsen en dat ik graag aan jullie wil voorstellen is de Curtiss SB2C-4 Helldiver.

De bouwdoos is van Revell en is op schaal 1:48.
afb20099.jpg



Het toestel dat ik ga bouwen zal uitgevoerd worden in de kleuren van de Helldivers die in april 1945 aan boord van het vliegtuigschip USS Essex waren.

Nu nog een klein woordje uitleg over het echte toestel:

Bij de bezettingstroepen was de Helldiver alleen als "The Beast" bekend.
Voor de Amerikaanse marine daarentegen was zij een van de belangrijkste duikbommenwerpers die vanaf vliegdekschepen kon opereren.
Reeds de eerste machines, die in juni 1942 de Curtiss-werkplaatsen verlieten, bewezen zich in het bijzonder door hun hoge gewicht, als zeer moeilijk te vliegen vliegtuigen.
De meest gebouwde variant van de karaktiristieke kenmerken van de Helldiver waren de aan de achterzijde van de vleugels aangebrachte duikvluchtremmen: zij openden gelijktijdig naar boven en naar onderen.
Zelfs na de oorlog werden vele Helldivers verder nog in de Amerikaanse navy voor verschillende doeleinden ingezet, de meeste als trainingsvliegtuigen. In 1950 werden zij volledig afgedankt.

afb20100.jpg

Hier een Helldiver boven Tokyo (28 augustus 1945)

Enkele technische gegevens:

Aircraft : Curtiss SB2C-4 Helldiver
Year : 1943
Engine : 1 x Wright R-2600-20, 1900 hrs.pwr.
Wingspan : 15.14 m
Length : 11.18 m
Weight : 7536 kg
Max. speed : 475 km/h
Ceiling : 8900 m
Range : 1870 km
Crew : 2
Payload : 725kg bombs + 4x127mm rockets
Armament : 2x20mm + 2x7.62mm guns


Hier nog een kleurfotootje van het 1:1 toestel:

afb20102.jpg


Het eerste wat ik gebouwd heb van deze kit was de pilootstoel.
Deze bestond uit één stuk, dus daar had ik eigenlijk geen werk aan.

Het maken en bevestigen van de gordels en de gespen dat was een ander paar mouwen. Zo 'n friemelwerkje op 1:48 is geen lachertje.
De gordels zijn gemaakt van papierstrips.
Nadat deze hun grijze kleur hadden gekregen moesten dan de gespen (héél kleine PE parts) op deze dunne riempjes geschoven worden.
Door gebruik te maken van een héél fijn pincetje is het me uiteindelijk toch gelukt om deze 12 marteltuigjes op de gordeltjes te bevestigen.

afb20103.jpg

Het stoeltje met riempjes én gespjes op zijn plaats in de cockpit.


Het bommenruim heeft een gele drybrush gekregen. Door dit toe te passen heeft dit onderdeel nu wel meer 'diepte' gekregen. Deze techniek heb ik ook op het groen aan de binnenkant van de romp teogepast.

Het volgende wat moest gedaan worden was het aanbrengen van het instrumentenpaneel plus de bedieningshendels in de cockpit.

Bij deze kit heeft Revell een goed gedetailleerd pilotenfiguurtje geleverd, doch dit ga ik hier niet gebruiken.

afb20098.jpg

Het bommenruim met de gele drybrush.

afb20104.jpg

De cockpit

afb20115.jpg

De 1:1 cockpit


Nu was het aan de radioruimte om z'n plaatsje in de romp te krijgen.

Volgens de bouwbeschrijving moest eerst heel de radio/ tailgun-ruimte worden gemonteerd. Deze module bestaat uit een lager gelegen vloerplaat en een hoger gelegen platform. Deze essemblage moest dan pas als één geheel in het toestel geplaatst worden.

Om de een of andere duister reden en hoe ik ook me ook in allerlei bochten wrong, de vloerplaat paste niet mooi in de onderkant van de romp.
Dan maar het boeltje terug uit elkaar gehaald en eerst het hogergelegen paltform in de romp gelijmd. Toen dit droog was kon ik er uiteindelijk de vloerplaat ook bij plaatsen. Pfffffffff.

Nu kwam de eigenlijke radio aan de beurt. Deze heb ik mat zwart geschilderd. Om de accenten een beetje beter te laten uitkomen kreeg alles nog een grijze drybrush.

Als je gewend bent om radiogestuurde schepen te bouwen dan valt zo'n friemelwerkje in 1:48 niet echt mee hoor.
Maar kom, al bij al ben ik tevreden met het resultaat.

afb20105.jpg

Hier zien we de radio en radio/tailgun-ruimte. Het rode dingetje dat we hier nog net zien is een blusapparaat.
afb20107.jpg


Vervolgens mùoest de motor worden geplaatst.
Nadat deze met Revell 91 zijn metalkleurtje had gekregen heb ik hem nog verder met een zwarte drybrush en een wash afgewerkt.

Toen dit achter de rug was heb ik de twee romphelften samengevoegd.
Om deze mooi in elkaar te laten overvloeien heb ik over de volledige lengte van het toestel, zowel onder als boven, de naad met een dun laagje plamuur afgewerkt.
Daarna hoefde ik deze naad enkel met 'wet and dry' mooi glad te schuren. Waar de 2 romphelften samenkomen kan je nu niks meer voelen. Deze overgang is zo glad als een babyhuidje.

afb20109.jpg

Hier zien we de geplamuurde naad onderaan de vliegtuigromp.
Het wit dat zich in de panellijnen bevindt is plamuurstof. Dit heb ik ondertussen verwijdert.

afb20110.jpg

Ook aan de bovenkant werd er geplamuurd.

afb20111.jpg

En hier dan nogmaals een zijaanzichtje van de volledig gesloten romp.

Als ik eenmaal aan het landingsgestel zou beginnen dan was ik van plan om de banden van de Helldiver, waar deze kontakt met de grond maken, op deze plaats een klein beetje af te schuren. Op die manier lijkt het dan dat de banden door het gewicht van het toestel een beetje ingedrukt zijn.
Groot was vandaag dan ook mijn verbazing toen ik merkte dat Revell dit klusje voor mij al geklaard heeft. Dat ze bij de fabrikant zélfs daar aan gedacht hebben gaat mijn petje te boven.
Maar over deze banden en het landingsgestel in het algemeen lezen jullie hier later meer.

Ter afsluiting van dit eerste deeltje volgt hier nog een pracht van een foto:
afb20112.jpg




Wordt vervolgd.


Droop
 
Bedankt Basch. :lol:

Eventjes een kleine update:

De binnenkant van de cowling heeft z'n varengroene kleurtje gekregen en is nu geplaatst.

afb20167.jpg


Eens dit gedaan was, was het de beurt aan de wings en hoogteroeren om hun plaatsje aan de romp te krijgen.
Alhoewel de twee rompdelen relatief goed aan elkaar aansloten was het met de wings een ander paar mouwen.
De aansluiting tussen de vleugels en de romp toonde op verschillende plaatsen een kier en die moesten natuurlijk worden geplamuurd.
Voor het plamuren gebruik ik steeds 'Holts'. Deze plamuur laat zich uitstekend aanbrengen en glad schuren.

afb20168.jpg


afb20169.jpg


Eens de plamuur is uitgehard wordt deze met wet and dry mooi glad geschuurd. Dit zal een werkje voor morgen zijn.



Ik kon me vandaag ook wel voor de kop slaan. Door een onhandige beweging van mij heb ik de tailhook van de Helldiver mooi in twee stukken gebroken.
Ik kon nu twee dingen doen: ofwel de twee stukken weer aan elkaar lijmen met als gevolg dat de plaats waar de stukken zijn gelijmd voor eeuwig en altijd een zwak punt zullen blijven of het toestel maken met ingetrokken hook. Ik koos voor het laatste.

Nadat ik na enig opzoekingswerk de bevestiging had dat deze toestellen wel degelijk hun haak konden intrekken heb ik het voorste gedeelte van mijn gebroken exemplaar uit de romp verwijdert en het achterste gedeelte (de eigenlijke haak) in de plaats gelijmd.

afb20172.jpg

Op deze foto zien we twee Helldivers van de USS Yorktown met een volledig ingetrokken haak.

afb20181.jpg

Bij het model heb ik de haak niet volledig- maar half ingetrokken geplaatst. Oef, reparatie gelukt.

Wordt vervolgd.

Droop
 
Het toestel heeft nu reeds grote veranderingen ondergaan:

afb20411.jpg


Aangezien ik nog niet goed weet hoe en waar ik de verwering ga aanbrengen heb ik het gehele toestel in een 'metalen jasje' gestoken.
Zo kan ik in een later stadium nog op verschillende plaatsen de verf wegkrabben met als resultaat dat dan steeds het blanke metaal van de romp naar bovenkomt.


afb20412.jpg


De vaste ramen zijn ook geplaatst.
Nadat ik de eigenlijke vensters met tape heb gemaskeerd heb ik het frame in het zelfde varengroen, als welke ik voor de binnenkant van de romp heb gebruikt, geschilderd.
Daarop wordt dan gewoon het blauw van het Pacific colour scheme gespoten.
De bedoeling daarvan is, dat als je jezelf in de cockpit zou wanen, je het frame in het groen ziet. En als je van buitenaf kijkt je het frame dan gewoon in het blauw zult waarnemen.

afb20413.jpg

Ook de ramen van het tailgunnerscompartiment kregen het zelfde procede te verwerken.
Later zal dit ook met de schuiframen gebeuren.


De bommenluiken zijn nu ook geplaatst.
Er hangen nog wel geen bommen in het ruim maar die (openstaande) luiken komen goed van pas als 'voetje' voor het toestel.
Nu gaat de Helldiver niet meer op één zij gaan liggen maar blijft hij mooi rechtop staan.

afb20414.jpg


Verder zijn aan de wings de rakethouders plus de houders voor twee extra bommen geplaatst en zijn de cockpit, radioruimte en cowling afgeplakt zodat de Helldiver de spuitcabine kan worden ingerold:
afb20415.jpg

afb20416.jpg



De Curtiss SB2C-4 is net terug uit de spuitcabine gerold en heeft z'n grondlaagje gekregen.
Deze grondlaag is met Revell Basic Color aangebracht.

afb20417.jpg

afb20418.jpg

afb20419.jpg



De volgende stap is het aanbrengen van het Pacific Colour Scheme.

Wordt vervolgd.

Droop
 
De Helldiver is een half uurtje geleden uit de spuitcabine gereden en heeft nu het Pacific Colour Scheme gekregen:

afb20440.jpg


afb20441.jpg


afb20442.jpg


afb20444.jpg


afb20445.jpg



Het toestel zit nu wel al hoofdzakelijk in 'zijn kleuren' maar eer het volledig zal af zijn moet er nog veel aan gebeuren.

Wordt vervolgd.


Droop
 
Het coole van die Helldiver is dat intrekbare staart geschut.
 
En ondertussen ben ik weer een beetje verder aan het bouwen geweest.

Het spiksplinternieuw toestel ziet er nu al uit als een vliegtuig dat op de USS Essex zch al goed van z'n taak gekwijt heeft:

afb20896.jpg


afb20893.jpg


afb20894.jpg


afb20895.jpg


afb20892.jpg


Zoals jullie op de bovenstaande foto's kunnen zien heb ik met een scherp mesje op allerlei plaatsen de verf weggekrabt (chippen).
Het 'blanke metaal' komt daardoor terug naar boven (het is precies daarom dat ik het vliegtuig eerst in een metal-kleurtje heb gestoken)en daardoor lijkt het alsof het vliegtuig al heel wat aktie gezien heeft.
Hetzelfde heb ik op sommige plaatsen van de panellines van de wings gedaan.

Het landingsgestel is ook grotendeels geplaatst en voor 80% afgewerkt en de Helldiver staat nu voor het eerst op z'n pootjes.

Wordt vervolgd,

Droop
 
Het toestel is nu volledig afgewerkt:


afb21194.jpg

De prop is geplaatst en de piloot heeft nu ook z'n plaatsje gekregen in de cockpit

afb21195.jpg

Een 70-tal decals waren nodig om het model waarheidsgetrouw te laten overkomen. Let hier ook op de rode dive brakes en het machinegeweer in het achterste compartiment.

afb21196.jpg

Het bommenruim

afb21197.jpg

Zomaar een leuk fotootje.

Ik hoop dat jullie het leuk vonden.

EINDE

Droop
 
Inderdaad erg mooi geworden. Altijd interessant om de topics van Droopy'ke te volgen, zo leer je nog eens wat over weatheren.
 
Mooi hoor,

Die Curtis straight to hell diver.

In mis nog een beetje modder ed in de wheel wells.
 
Back
Top