Curves en Expo

Newbe hier.

Wat is het verschil tussen een Throttle cq. Pitch Curve en Expo?

De reden dat ik dat vraag is:
Ik oefen nu al een tijdje met Phoenix.
Mijn throttle en pitch curves in de transmitter die ik gebruik staan voor gebruik van een simulator lineair.
Als ik nu de expo curves in Phoenix lineair laat heb ik veel moeite om de heli stabiel te houden. Als ik nu 25% expo erin zet (In phoenix) heb ik hier veel minder moeite mee.:cool:
Dit terwijl er toch lineaire curves uit de transmitter komen. :confused:

Zo misschien is de vraag wat het verschil niet aan de orde maar dan wel de vraag wat doet expo met je curves??
 
Trottle is je gas
Pitch is je bladhoek-bladverstelling
Expo heeft invloed op je gevoeligheid van je sticks directer of indirecter in een bep.gebied van je curve. dat kan op je trottle en/of pitchcurve zijn.
 
Laatst bewerkt:
Expo maakt van je lineaire curven een parabool achtige curve, Expo (exponentieel).
D.w.z. dat je sticks in het middenbereik wat minder gevoelig worden omdat de servo's dan ook minder snel verdraaien.
Naar buiten toe neemt de servo verdraaiing exponentieel toe.

In jouw geval, in PhoenixRC, maakt het niet uit dat je in je zender geen expo hebt ingesteld.
Phoenix neemt het signaal wat hij krijgt en voegt daar nog expo aan toe.
Je kan het in Phoenix ook op 0 zetten en het in je zender programmeren.

Mijn curven staan in het echt ook altijd lineair trouwens.

De throttle curve = gas curve die afgelopen wordt als je de gasstick beweegt
Pitchcurve = de hoofd bladverdraaiing als je de pitch / gas stick beweegt.
Expo= zie hierboven
 
Laatst bewerkt:
Er is trouwens een verschil tussen + (pos) expo bv.+25% en - (neg) expo bv. -25% expo. Zo is -25% expo bij Futaba om de uitslag van je servo's minder gevoelig te maken en dus rustiger rond mid stick of hover stick positie. Bij Spektrum is dat bv omgekeerd. Daar is +25% expo juist een rustigere instelling op bijv aileron/elevator/pitch.

Hier staat ook een goeie uitleg met bijhorende grafieken die je wat verduidelijking moeten brengen.
Throttle & Pitch Curves Explained
 
Dat weet ik. En ik weet ook dat je met de curves een constant toerental tracht te bereiken.


Maar kun je dit niet ook met je curves bereiken. Door die op een andere manier te leggen.

Expo gebruik je op de functies Ail en Elev, (en soms op Tail als je dat wilt)
Curves gebruik je op pitch en throttle.
Bij een hoop zenders kun je op pitch en throttle geen expo toepassen (zit niet in het programma) maar er zijn zat zenders waar dit wel kan. Met name de duurdere en uitgebreidere; hier zitten deze functies er niet zozeer omdat je ze per see moet gebruiken, maar meer om de consument meer mogelijkheden te bieden om alles naar eigen keuze in te stellen. Sommige zenders, zoals bijvoorbeeld de oude FC-28 zijn in dat opzicht behoorlijk verwarrend als je je er niet echt heel erg in verdiept....

Aan te raden is het niet om zowel curves als expo in te stellen op pitch en throttle, want je gaat dan dingen door elkaar heen mengen die daar niet expliciet voor bedoeld zijn, en wat je met de ene functie verbetert, verstoor je mogelijk weer met de andere. Je maakt je instellingen alleen maar verwarrender, en als je niet oppast, zie je in no-time door de bomen het bos niet meer. Maar het kan wel, en als je weet wat je doet, werkt het ook gewoon.

Met je pitch en throttle curves kun je theoretisch een constant toerental instellen, afhankelijk van hoe je vliegt. Vandaar dat er vaak meerdere curves voor verschillende vliegsituaties in te stellen zijn.

Voorbeeld: pitch van -2 tot +10, licht gebogen zodat hoover (meestal +5) op midstick ligt voor normaal vliegen en hooveren, met een bijbehorende gascurve om het toerental constant te houden. maar voor kunstvlucht een lineaire pitchcurve van -10 tot +10, met een bijbehorende V-vormige gascurve, zodat je een constant toerental hebt als je afwisselend "rechtop" en "ondersteboven" vliegt. Het zal duidelijk zijn dat met de laatste instelling bij een sterke daalvlucht het toerental verschrikkelijk op kan lopen, maar dat in de eerste instelling niet alleen rugvlucht niet mogelijk is, het toerental zal ook als een gek ventje inelkaar zakken. Of je in deze twee afzonderlijke situaties het toerental constant houd, hangt o.a. af van hoe instelbaar de zender is. Met vijfpunts-curves haal je meestal een minder goed resultaat als met negenpunts-curves, al valt er vaak wel wat te schipperen door bijvoorbeeld je hooverpunt niet exact op midstick te leggen, maar er net boven. Voor 90% van de gevallen is een vijfpunts-curve echter gewoon voldoende. Bij electro is het meestal iets makkelijker omdat de regelaar meestal vrij lineair reageert, met brandstofmotoren moet je soms de lineariteit van de pitchcurve iets opofferen, omdat een carburateur meestal ERG niet-lineair reageert. Gebruik je governor mode (electro) of een governor (brandstof) dan is er wat dat betreft weer niets aan de hand. Maar dat heeft niks met curves te maken eigenlijk....

Nogmaals, dit zijn voorbeelden, iedereen stelt zijn heli weer anders af, dat is niet de discussie.

Heb je je curves bijvoorbeeld zo ingesteld als boven, en je gaat vervolgens expo hier overheen gooien (als dat mogelijk is met je zender), dan verstoort dat de oorspronkelijke afstellingen, en blijf je bezig.

Voor Ail en Elev kun je meestal geen curves instellen, maar alleen expo, een waarde die de gehele "curve" vast legt. Niet iedere zender is voorzien van even goede expo-functies, sommige zenders hebben mooi vloeiende expo-curves, sommige vertonen min of meer een "knik" wat naar mijn ervaring toch een minder prettig stuurgedrag oplevert. Maar alles wat hierboven staat is persoonlijk, iedereen stelt het weer anders in, en de ene manier is niet per definite slechter als de andere, het is maar net waar je zelf het beste mee overweg kan. Overigens moet je er om denken, dat expo ALTIJD een symmetrisch effect heeft gezien vanaf het midden van de stick, echter bij sommige zenders verschuift met het gebruik van de trimfunctie, ook het "midden" waardoor je naar de ene kant meer merkt van Expo, als naar de andere kant. Dit is merk(type)-afhankelijk, en voor mij een reden om sowieso voorzichtig te zijn met het gebruik van Expo.

Ik persoonlijk trek meestal punt vier in de (5-punts)pitchcurve iets naar beneden (niet veel, 2~3 procent) ten opzichte van de getalsmatig vloeiende curve, en stel de heli zo in dat hij net boven midstick hoovert, zodat in hoover de curve iets vlakker ligt en iets makkelijker de hoogte in de hand te houden is, en ik denk dat dat is wat je met je laatste zin bedoelde?

Sorry overigens voor het wat uitgebreide verhaal, maar hoewel ik weet wat voor zender je hebt (je hebt hem van mij gekocht :) ) ken ik die programmering niet uit mijn hoofd en weet ik ook je heli en set-up niet, dus heb ik het wat algemeen gehouden....

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Expo gebruik je op de functies Ail en Elev, (en soms op Tail als je dat wilt)
Curves gebruik je op pitch en throttle.
Bij een hoop zenders kun je op pitch en throttle geen expo toepassen (zit niet in het programma) maar er zijn zat zenders waar dit wel kan. Met name de duurdere en uitgebreidere; hier zitten deze functies er niet zozeer omdat je ze per see moet gebruiken, maar meer om de consument meer mogelijkheden te bieden om alles naar eigen keuze in te stellen. Sommige zenders, zoals bijvoorbeeld de oude FC-28 zijn in dat opzicht behoorlijk verwarrend als je je er niet echt heel erg in verdiept....

Aan te raden is het niet om zowel curves als expo in te stellen op pitch en throttle, want je gaat dan dingen door elkaar heen mengen die daar niet expliciet voor bedoeld zijn, en wat je met de ene functie verbetert, verstoor je mogelijk weer met de andere. Je maakt je instellingen alleen maar verwarrender, en als je niet oppast, zie je in no-time door de bomen het bos niet meer. Maar het kan wel, en als je weet wat je doet, werkt het ook gewoon.

Met je pitch en throttle curves kun je theoretisch een constant toerental instellen, afhankelijk van hoe je vliegt. Vandaar dat er vaak meerdere curves voor verschillende vliegsituaties in te stellen zijn.

Voorbeeld: pitch van -2 tot +10, licht gebogen zodat hoover (meestal +5) op midstick ligt voor normaal vliegen en hooveren, met een bijbehorende gascurve om het toerental constant te houden. maar voor kunstvlucht een lineaire pitchcurve van -10 tot +10, met een bijbehorende V-vormige gascurve, zodat je een constant toerental hebt als je afwisselend "rechtop" en "ondersteboven" vliegt. Het zal duidelijk zijn dat met de laatste instelling bij een sterke daalvlucht het toerental verschrikkelijk op kan lopen, maar dat in de eerste instelling niet alleen rugvlucht niet mogelijk is, het toerental zal ook als een gek ventje inelkaar zakken. Of je in deze twee afzonderlijke situaties het toerental constant houd, hangt o.a. af van hoe instelbaar de zender is. Met vijfpunts-curves haal je meestal een minder goed resultaat als met negenpunts-curves, al valt er vaak wel wat te schipperen door bijvoorbeeld je hooverpunt niet exact op midstick te leggen, maar er net boven. Voor 90% van de gevallen is een vijfpunts-curve echter gewoon voldoende. Bij electro is het meestal iets makkelijker omdat de regelaar meestal vrij lineair reageert, met brandstofmotoren moet je soms de lineariteit van de pitchcurve iets opofferen, omdat een carburateur meestal ERG niet-lineair reageert. Gebruik je governor mode (electro) of een governor (brandstof) dan is er wat dat betreft weer niets aan de hand. Maar dat heeft niks met curves te maken eigenlijk....

Nogmaals, dit zijn voorbeelden, iedereen stelt zijn heli weer anders af, dat is niet de discussie.

Heb je je curves bijvoorbeeld zo ingesteld als boven, en je gaat vervolgens expo hier overheen gooien (als dat mogelijk is met je zender), dan verstoort dat de oorspronkelijke afstellingen, en blijf je bezig.

Voor Ail en Elev kun je meestal geen curves instellen, maar alleen expo, een waarde die de gehele "curve" vast legt. Niet iedere zender is voorzien van even goede expo-functies, sommige zenders hebben mooi vloeiende expo-curves, sommige vertonen min of meer een "knik" wat naar mijn ervaring toch een minder prettig stuurgedrag oplevert. Maar alles wat hierboven staat is persoonlijk, iedereen stelt het weer anders in, en de ene manier is niet per definite slechter als de andere, het is maar net waar je zelf het beste mee overweg kan. Overigens moet je er om denken, dat expo ALTIJD een symmetrisch effect heeft gezien vanaf het midden van de stick, echter bij sommige zenders verschuift met het gebruik van de trimfunctie, ook het "midden" waardoor je naar de ene kant meer merkt van Expo, als naar de andere kant. Dit is merk(type)-afhankelijk, en voor mij een reden om sowieso voorzichtig te zijn met het gebruik van Expo.

Ik persoonlijk trek meestal punt vier in de (5-punts)pitchcurve iets naar beneden (niet veel, 2~3 procent) ten opzichte van de getalsmatig vloeiende curve, en stel de heli zo in dat hij net boven midstick hoovert, zodat in hoover de curve iets vlakker ligt en iets makkelijker de hoogte in de hand te houden is, en ik denk dat dat is wat je met je laatste zin bedoelde?

Sorry overigens voor het wat uitgebreide verhaal, maar hoewel ik weet wat voor zender je hebt (je hebt hem van mij gekocht :) ) ken ik die programmering niet uit mijn hoofd en weet ik ook je heli en set-up niet, dus heb ik het wat algemeen gehouden....

Groet, Bert

Bert,
dank je wel voor je lange betoog. :)
Ik heb de ontvanger van de week ingebouwd en vandaag voor het eerst met mijn heli gevlogen.
Ging goed tot ik de heli in een klein kuiltje neerzette.
Toen brak de connector van mijn training kruis dwars door midden. :(
Gelukkig geen verdere schade. :rolleyes:
Verder over die zender:
Hij heeft meer instellingen dan dat je zou verwachten.
Het boekje dat er bij zit is niet volledig en voor de rest onleesbaar. :mad:
Gelukkig heb ik iemand op een engels forum gevonden die er iets meer van weet dan de meeste mensen. En die heeft mij een heel stuk op weg geholpen. :mrgreen:
Je kunt bijvoorbeeld met deze zender tijdens het vliegen je throttle en pitch curve aanpassen. (Ik weet niet of dat met andere zenders kan.)
Ik zal jou betoog en de link van de vorige poster goed doornemen en daarna mijn curves gaan tweaken.
 
Bert,
dank je wel voor je lange betoog. :)
Ik heb de ontvanger van de week ingebouwd en vandaag voor het eerst met mijn heli gevlogen.
Ging goed tot ik de heli in een klein kuiltje neerzette.
Toen brak de connector van mijn training kruis dwars door midden. :(
Gelukkig geen verdere schade. :rolleyes:
Verder over die zender:
Hij heeft meer instellingen dan dat je zou verwachten.
Het boekje dat er bij zit is niet volledig en voor de rest onleesbaar. :mad:
Gelukkig heb ik iemand op een engels forum gevonden die er iets meer van weet dan de meeste mensen. En die heeft mij een heel stuk op weg geholpen. :mrgreen:
Je kunt bijvoorbeeld met deze zender tijdens het vliegen je throttle en pitch curve aanpassen. (Ik weet niet of dat met andere zenders kan.)
Ik zal jou betoog en de link van de vorige poster goed doornemen en daarna mijn curves gaan tweaken.

Thanx! en geen dank.

Die zendertjes zijn inderdaad tamelijk uitgebreid programmeerbaar voor hun geld, en inderdaad is het instructieboekje wat er bij zit tamelijk ruk.
Je zou het boekje moeten zien wat bij de bijbehorende heli (Walkera 60B) zit, daar kom je als beginner maar net aan uit, en dingen als instelmogelijkheden ontbreken (er staat wel welke waardes je moet zien te bereiken, maar niet HOE), onderdelenlijsten, montagevoorschriften en dergelijke ontbreken volledig. Ook basale gegevens zoals maximum waardes die niet overschreden mogen worden etc etc, allemaal niet vermeld.

Maar die machientjes vliegen wel uitermate goed "zo uit de doos"! Je moet ze uiteraard wel eerst goed nalopen en afstellen, maar je hebt voor de vliegeigenschappen geen modificaties nodig. Voor de betrouwbaarheid alleen een andere tailservo.

Zo zal het ook wel met dat zendertje zijn, prima ding maar slechte manual....

Ik weet niet wat je met aanpassen tijdens het vliegen bedoelt, maar de wat betere zenders, zelfs de oudere zoals mijn FC-18, kunnen dat ook, al heb je er los bij te kopen trimmodules voor nodig. Het is alleen vrij lastig om tegelijk te sturen, EN afstelpotmeters te bedienen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top