Expo gebruik je op de functies Ail en Elev, (en soms op Tail als je dat wilt)
Curves gebruik je op pitch en throttle.
Bij een hoop zenders kun je op pitch en throttle geen expo toepassen (zit niet in het programma) maar er zijn zat zenders waar dit wel kan. Met name de duurdere en uitgebreidere; hier zitten deze functies er niet zozeer omdat je ze per see moet gebruiken, maar meer om de consument meer mogelijkheden te bieden om alles naar eigen keuze in te stellen. Sommige zenders, zoals bijvoorbeeld de oude FC-28 zijn in dat opzicht behoorlijk verwarrend als je je er niet echt heel erg in verdiept....
Aan te raden is het niet om zowel curves als expo in te stellen op pitch en throttle, want je gaat dan dingen door elkaar heen mengen die daar niet expliciet voor bedoeld zijn, en wat je met de ene functie verbetert, verstoor je mogelijk weer met de andere. Je maakt je instellingen alleen maar verwarrender, en als je niet oppast, zie je in no-time door de bomen het bos niet meer. Maar het kan wel, en als je weet wat je doet, werkt het ook gewoon.
Met je pitch en throttle curves kun je theoretisch een constant toerental instellen, afhankelijk van hoe je vliegt. Vandaar dat er vaak meerdere curves voor verschillende vliegsituaties in te stellen zijn.
Voorbeeld: pitch van -2 tot +10, licht gebogen zodat hoover (meestal +5) op midstick ligt voor normaal vliegen en hooveren, met een bijbehorende gascurve om het toerental constant te houden. maar voor kunstvlucht een lineaire pitchcurve van -10 tot +10, met een bijbehorende V-vormige gascurve, zodat je een constant toerental hebt als je afwisselend "rechtop" en "ondersteboven" vliegt. Het zal duidelijk zijn dat met de laatste instelling bij een sterke daalvlucht het toerental verschrikkelijk op kan lopen, maar dat in de eerste instelling niet alleen rugvlucht niet mogelijk is, het toerental zal ook als een gek ventje inelkaar zakken. Of je in deze twee afzonderlijke situaties het toerental constant houd, hangt o.a. af van hoe instelbaar de zender is. Met vijfpunts-curves haal je meestal een minder goed resultaat als met negenpunts-curves, al valt er vaak wel wat te schipperen door bijvoorbeeld je hooverpunt niet exact op midstick te leggen, maar er net boven. Voor 90% van de gevallen is een vijfpunts-curve echter gewoon voldoende. Bij electro is het meestal iets makkelijker omdat de regelaar meestal vrij lineair reageert, met brandstofmotoren moet je soms de lineariteit van de pitchcurve iets opofferen, omdat een carburateur meestal ERG niet-lineair reageert. Gebruik je governor mode (electro) of een governor (brandstof) dan is er wat dat betreft weer niets aan de hand. Maar dat heeft niks met curves te maken eigenlijk....
Nogmaals, dit zijn voorbeelden, iedereen stelt zijn heli weer anders af, dat is niet de discussie.
Heb je je curves bijvoorbeeld zo ingesteld als boven, en je gaat vervolgens expo hier overheen gooien (als dat mogelijk is met je zender), dan verstoort dat de oorspronkelijke afstellingen, en blijf je bezig.
Voor Ail en Elev kun je meestal geen curves instellen, maar alleen expo, een waarde die de gehele "curve" vast legt. Niet iedere zender is voorzien van even goede expo-functies, sommige zenders hebben mooi vloeiende expo-curves, sommige vertonen min of meer een "knik" wat naar mijn ervaring toch een minder prettig stuurgedrag oplevert. Maar alles wat hierboven staat is persoonlijk, iedereen stelt het weer anders in, en de ene manier is niet per definite slechter als de andere, het is maar net waar je zelf het beste mee overweg kan. Overigens moet je er om denken, dat expo ALTIJD een symmetrisch effect heeft gezien vanaf het midden van de stick, echter bij sommige zenders verschuift met het gebruik van de trimfunctie, ook het "midden" waardoor je naar de ene kant meer merkt van Expo, als naar de andere kant. Dit is merk(type)-afhankelijk, en voor mij een reden om sowieso voorzichtig te zijn met het gebruik van Expo.
Ik persoonlijk trek meestal punt vier in de (5-punts)pitchcurve iets naar beneden (niet veel, 2~3 procent) ten opzichte van de getalsmatig vloeiende curve, en stel de heli zo in dat hij net boven midstick hoovert, zodat in hoover de curve iets vlakker ligt en iets makkelijker de hoogte in de hand te houden is, en ik denk dat dat is wat je met je laatste zin bedoelde?
Sorry overigens voor het wat uitgebreide verhaal, maar hoewel ik weet wat voor zender je hebt (je hebt hem van mij gekocht

) ken ik die programmering niet uit mijn hoofd en weet ik ook je heli en set-up niet, dus heb ik het wat algemeen gehouden....
Groet, Bert