Custom keverkap voor 1/8 buggy

Heb een eigen keverkap gemaakt voor op mijn vroegere ultrex, en past nu ook op mijn enigma XR.
Wat denken jullie?
Ze zijn vacuum getrokken in zwart polystyreen. Scheurt iets sneller dan polycarbonaat, maar PC is veel moeilijker bewerkbaar.

Kap nog zonder luchtgaten op de enigma.

Ik heb zowel het chassis van de enigma als van de ultrex 3D gescand (op mijn werk). Ik had een 3D model van een kever van vroeger (ook gescand en gemodelleerd). Gebaseerd op een kevermodel van de jaren 50. Die kever heb ik dan aangepast op het chassis. Verbreed, verlaagd,.. Dan uitgefreesd in PU schuim. Dit gebruikt om een eerste vacuummodel te maken. Hierin gips gegoten voor een duurzamer model te hebben. Verder afgewerkt en dit is het resultaat.

Figuur van het 3D model op de ultrex in aanzichten.

Ben er zo na de uren mee bezig geweest, heeft wel wat tijd gekost natuurlijk. Maar ik heb geen haast en het is leuker om met iets origineels te rijden.

Foto van de ultrex. Deze is minder hoog afgesneden, de neus is er nog bij. Klein probleem is dat de buggy geen goeie vorm heeft voor een kever, vandaar dat de wielkasten er af zijn. De achterkant moet er ook een heel stuk af (tot net onder de achterruit) en de uitsparingen voor de wielen zorgen er voor dat er nogal vrije inloop mogelijk is van vuil. Daar werk ik nog aan. Rubberen afdichtingen. Het komt er wel eens van.

Ik wil nog wel andere modellen proberen ooit, maar ben zelf kever fan.

Heb nog talloze foto's en screenshots, maar ben benieuwd naar reactie.

Groeten, Bart

Erg mooi en proffessioneel gedaan! Misschien da je de achterkant de vorm van een Baja Bug kan geven?

VW-Baja-dans-4.jpg

baja-bug-vw.jpg

Dat heb ik zo een beetje gedaan. Alleen zit bij een RC buggy daar geen motor, wel een schocktower en de ophanging en zo.
Maar het valt wel mee, het was alleen een probleem dat ik tegenkwam.
Wil je echt een kever, dan steekt vooraan en achteraan een stuk van de kap uit en moet je de spoiler en de steunen verwijderen.
Voor een kastmodel kan dat gaan, maar dat is de mijne helemaal niet.

Nice!

(rij je zelf met een kever?, ik heb een 1300 van '73...)

klasse! Het verbaast me eigenlijk dat de grote body fabrikanten nog geen buggy-body hebben uitgebracht voor op body's(of is er dit al wel?

ik rij jammer genoeg zelf niet met een kever. Misschien toekomstmuziek. Dit is in vervanging tt het budget en andere het toelaten.
Ik ken toch geen bestaande kever body's voor een buggy.
Tenzijmisschien ene met spatborden en zo. Maar die "kevervormen" wijken zo af van een echte kever, dat ze soms niet meer mooi zijn.En de spatborden erbij betekenen dat alles open staat voor stof en vuil. Ik denk dat bij die beetle monstertruck 1/6 de dichting bij de wielkasten wel beter verzorgd is. Die vorm vind ik ook wel meevallen.

Ik vroeg me af of anderen hierin zouden geïnteresseerd zijn, of in andere nog niet bestaande kappen?

Ik heb nog een heel mooie 1:8 kever-body uit de jaren '80, welke van mij wel mag gebruiken om te scannen in dat apparaat en gebruiken om er een mal van te maken voor productie van andere Kever bodies... PM maar even als je interesse hebt.

Het is deze body:

mn38.JPG

Hoi,

Die "eigenbouw" kap ziet er erg mooi uit, dat moet een aardige klus zijn geweest!
Dikke pluim!

Voor diegene die in de winkel zoeken, sinds kort verkrijgbaar bij proline;

baja2.jpg

3238-2.jpg

De bovenste is een wat kortere utvoering van de onderste.
Bovenste geschikt voor de Revo 2.5 onderste voor de 3.3

groeten chokie :wink:

je bedoelt, bovenste voor savage en e-maxx en onderste voor revo?

Hoi,

bovenste;Pro-Line Baja Body T/E-Maxx 2.5/Savage/Revo 2.5 (LXRLM2)
onderste; Pro-Line Baja Body Revo 3.3 (LXRLM3)

Ja de LXRLM2 past ook op een T/E-Maxx en een Savage, maar dus ook op de Revo 2.5!
Aangezien ik maar 1 auto heb, denk ik alleen in Revotermen :lol:

groeten chokie :wink:

cool! Al deze kende ik nog niet. Scannen en maken van die kap van de jaren 80 is in principe wel mogelijk, maar ik weet niet of ik alle details kan halen. De mijne heb ik ook helemaal glad gemaakt, ook omdat ik dat liever zie.
Enfin, goed om weten.

Ik was ooknog aan het zoeken naar een bijpassende bumper. Die van de ultrex vond ik ok, van de enigma niet. Te hoekig, als je tegen een dorpel rijd, glijdt de auto er niet over, hij botst gewoon en staat stil.
Ideeën voor bumper?Ik dacht aan alu traanplaat stukje, maar wil er nu ook geen moordwapen mee maken.
Ik denk nu aan het afgieten van een rondere vorm zoals die van ultrex in een rubberachtig materiaal. Iemand zoiets al gedaan? Past ook beter bij de keverkap.
Bedankt voor suggesties of voorbeelden.

Sorry voor het omhoog duwen van het topic.
Update van de keverkap:
Enkele foto's.

Koelgat, gat om te kunnen tanken (veel handiger dan bij een buggy kap)en gat om de volt spy te kunnen zien. Ik heb wel een tank van een ultrex erin gestoken omdat die naar voor open gaat. Weet iemand wat het voor-of nadeel hiervan is? De originele van de enigma heeft wel een afvoer voor gemorste nitro. Maar ja, na 1 keer rijden is alles toch vettig en stoffig.
Ook wat stickers die ik vroeger gekocht had. Niet te veel, paar details.

Ik heb uiteindelijk een bumper gemaakt en afgegoten in een siliconematrijs. Deze is mooi in-zwart gekleurd en in polyurethaan shore 40. Rubberachtig en geeft goed mee. Had er eerst ene in harde PUR, maar die is versplinterd bij de eerste botsing. Is veel beter dan de originele bumper, door de ronde vorm bots je niet op een uitstekende steen, maar sleept hij zich er over. Het chassis ziet ook minder af van voor omdat de bumper iets lager is en die ribben helpen ook. Sorry, heb nog geen foto's van de siliconemal of hoe dat afgieten gebeurt.

In de gaten waar ik niet in moet zijn, kleef ik een rooster, houdt eventuele steentjes tegen enik hou wel van het zicht. Aan de binnenkant wat rubberen ribben te versteviging en om de vorm beter te laten aansluiting op het chassis. Werkt erg goed. Akkoord de kap wordt wel iets zwaarder. Die alu plakband is een beetje tegen de warmte en tegen slijtage. Gebruik ik vaak, liever dat dan ducktape.

Groeten.

Ik heb er nog een aantal zwarte en een witte. Ik heb er ook een aantal mislukte :) . De juiste parameters vinden lukt niet altijd onmiddellijk, vooral niet voor zo'n grote vorm.
Als je er echt één wilt, pb me dan even. Ik vraag wel de materiaalkost dan, die plaatjes kosten nu de wereld niet, maar ik doe ook geen massaproductie..

Back