Custom Made Turbine

Robbie TPC

Forum veteraan
Dit is een zelfgemaakte turbine motor, ik heb hiervoor gebruikt o.a. een koelvin van een Playstation 2, een lampekapje, dop van een termofles, en een tussenstuk van een uitlaat.
Hij loopt op butaangas en een andere vloeibare brandstof, nadeel is dat de turbine maximaal 2 a 3 minuten kan lopen want dan is de gastank leeg.

The PropCeeper zei:
Dit is een zelfgemaakte turbine motor, ik heb hiervoor gebruikt o.a. een koelvin van een Playstation 2, een lampekapje, dop van een termofles, en een tussenstuk van een uitlaat.
Hij loopt op butaangas en een andere vloeibare brandstof, nadeel is dat de turbine maximaal 2 a 3 minuten kan lopen want dan is de gastank leeg.
IMG_0021.jpg

oke, fotos uitleg, bouwtekeningen en vlug ;)

Als jij een model zoekt om hem in te test vliegen moet je het maar laten weten.
Dan gaan wij wel bouwen ;-)

Ziet er mooi uit, enig idee van stuwdruk???

haha, je lijkt me ook....

Ik heb ooit in het vroegere modelbouwblad "kwiklink" een bouwverslag gelezen van de 1e echte model turbinestraalmotor....
Project heeft een groep gasten iets van 2 jaar gekost (als ik het me goed herrinner), alvorens het allemaal goed werkte.....

De as waar de schroepen op zitten ging van 2.5 naar 6 mm doorsnede i.v.m. doorbuigen op 100.000 toeren per minuut....
Toen na een aantal keer herontwerpen en herbouwen de motor eindelijk eens wilde starten, moesten ze het toestel waar hij in werd gehangen herontwerpen, omdat de achtervleugel ervan wegsmolt van de uitlaat gassen!....

Eenmaal vliegende konden ze de motor niet meer dan 70% van zijn vermogen laten geven, omdat het toestel toen al met ruim 200 Km/U door de lucht vloog......

Maar goed, dit was het begin, inmiddels zijn er al wel kleinere straalmotoren te verkrijgen natuurlijk.....

mmh, lijkt me eerder een brander met een fan Stuwdruk? 50g??
Veel meer is het zeker nog niet want een gasturbine proefrdraaien op een plankje hout :lol:

Maar wat niet is kan nog komen :roll:

Leuke dingen voor de mensen :) Stuwdruk zal natuurlijk laag zijn maar het begin is er. Ben benieuwd wat je als turbinewiel hebt gebruikt.

Ik heb er geen bouwtekening van, ik zal wel eens een schema op papier zetten.
Geen idee wat de stuwdruk is, ben nog bezig met testen en afstellen van de motor.
Op de foto is enkel een test met butaangas, voordat ik een volledige test kan doen met de brandstof moet ik ergens een oude mechanische snelheids regelaar vinden.
Zodat ik gas kan geven met de Van.
Eén ding weet ik zeker, hij zal nooit een modelbouw vliegtuig van de grond krijgen.
Hij komt in een modelauto. :wink:

Er draait een koelvin van een Playstation 2, het is de bedoeling dat de elektro motor op 6 volt gaat lopen. (op de foto 2 volt batterij)
Ik moet alleen nog ergens een mechanische snelheidsregelaar vandaan zien te halen.
De vin is trouwens van plastic.

Op deze foto kun je de koelvin zien zitten, omdat de vin van plastic is heb ik voor de inlaat staalgaas geplaatst. Min of meer een beetje bescherm

Pssssssssst,

Ik vindt het altijd leuk om te zien wat mensen in elkaar geknutsuld hebben, maakt niet uit wat.

Dus GRAAG foto`s terug en sloop dat ding uit elkaar maak er foto`s van en plaats die hier, LEUK TOCH. :lol:

Zal eerdaags nieuwe foto's plaatsen, maar ik plaats ze in het topic van brandstof auto's.
De turbine komt tenslotte in een modelauto, op dit moment ben ik bezig met het chassis. :wink:

Back